Gå til innhold
Arkivverket

[#4964] Pleiebarn i Råde 1856?


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

22. 0ktober 1856 ble det visstnok (ingen spor i kirkeboka) født tvillinger utenom ekteskap i Østre Gausdal, den ene tvillingen var Amund Olsen. Foreldre: Olea Amundsdatter Søndre Forseteie f 1835 og Ole Mortinus (eller Mortinius) Hansen f 1834 fra Tomb i Råde. Den andre tvillingen, heter det i familielegenden, skal Ole Mortinus ha overlatt til sine foreldre Hans Jacob Nilsen Hestevold og kona Grethe Marie Jonsdatter. Amund skal visstnok senere ha gått til fots til Kristiania for å lete etter broren (søsteren?) uten resultat, det hadde han vel neppe gjort uten noe grunnlag i virkeligheten? Er det noen på de kanter som har noe kjennskap til et pleiebarn f i 1856? Eller som vet noe mer om Hestevoldfamilien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Amund er i hvertfall notert hos familysearch.org Amund OLSEN Sex: M Event(s): Christening: 9 Nov 1856 Ostre Gausdal, Oppland, Norway Parents: Father: Ole Mortinus HANSEN Mother: Olea AMUNDSDREn annen tass som er interessant, er denne: Ida OLSEN Sex: F Event(s): Christening: 9 Nov 1856 Ostre Gausdal, Oppland, Norway Parents: Father: Ole AMUNDSEN Mother: Olea JOHNSDR selvom foreldrene ikke er helt på silke. Verdt sjekke ut!Det er en Ida her som er legdslem: Liten IdaNavnene Amund og Olea går jo igjen. Dette skal være "extract" fra kirkebok....(det fra Familysearch)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det var kjapt gjort! Amund f 1856, ja. Det er korrekt. Amund Olsen Wottestad f 1804 giftet seg 10.04.1831 med Thora Gundersdatter Opjordseie (Gausdal) og fikk to måneder senere sønnen Ole Amundsen utenfor ekteskap med Pigen Marthe Børresdatter Forsethvolden. Med kona Thora fikk han først Anne f 1833, så Olea Amundsdatter 07.05.1835 og Andreas i 1838. Han var enkemann da han giftet seg igjen i 1854 med Karen Pedersdatter, og datteren Olea fikk altså sønnen Amund (og kanskje en til) i Gausdal (søndre Forseteie) 22.10.1856. Amund Olsen som senere tok navnet Stenberg er min olderfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Når jeg svarte at du var kjapp, så mente jeg innlegger ditt kl 15:56! Jeg har ingen grunn til å tro at en evt tvillingsøsken noengang kom tilbake til Gausdal, ellers tror jeg vi ville ha hørt om det. Men han/hun kan selvfølgelig ha bodd der en stund, uten at jeg vet noe om det. Skulle det dukke opp noen i Råde i riktig alder, kanskje noe senere så ville det jo være spennende. Dette er såpass i tåka at jeg tar imot alle tips, hvor mulige eller umulige de måtte se ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Muligheten for at han/hun skulle bo sine tidlige år i Gausdal for deretter å forsvinne (til Råde og så Kristiania?) har jeg egentlig ikke sjekket ut. Men hvis det er tilfelle, hvorfor finnes ikke vedkommende i kirkeboka? En annen ting gjør dette vanskelig, nemlig at kirkeboka har vært rettet eller klusset med i sin tid. Klokkerboka og kirkeboka synes ikke å stemme overens. Men dette må jeg til Hamar for å se nærmere på, her hjelper kopier og film sørgelig lite....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.