Gå til innhold
Arkivverket

[#4967] Flyttemeldinger fra Bakklandet ca.1900


Gjest Liv Marit Trætli Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Marit Trætli Andresen

Leter fortsatt etter Alette Svendsdatter Berg. Hun døpte en gutt i Bakklandet kirke i 1897. Vi tror derfor at det kanskje finnes en flyttemelding fra Bakklandet (eller viselsattest)som kan si oss hvor hun ble av. Hun er trolig født i 1873. Kan noen hjelpe med informasjon, eller si meg hvor jeg skal lete videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Er det rom for noen lese/skrive-feil her? I FT 1875 bodde det en handelsmann som het Amund Amundsen Berg i Øvre Bakklandet 7. Han hadde datteren Alette Marie Amundsdatter Berg som var født omkring 1866.Jeg kan ikke finne henne i 1900, men hvis hun faktisk het Amundsdatter og ikke Svendsdatter, så er det jo nyttig å vite det i den videre etterforskning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Har den erfaring at det var litt tilfeldig hvor barna ble døpt.Der er flere kirker på nordsiden av Nidelven,Bakke kirke -Lade kirke osv. Der var også Berg prestegård deromkring,bodde dei der?Bakklandet eller vel helst hele Strinden var i andre halvdel av 1800 landets største fattigkvarter.I byarkivet i Trondheim er der protokoller med personopplysninger av forskjellig art.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Bakklandet kirkebok 1897 s. 145, døpte nr. 110; Birger Jørgen Andreas f. 21.04.1897, døpt 30.05.1897. Foreldre: Bernt Jørgensen Moxnæs, ser ut som det står "bruskjører", ugift, f. 1869 , bor ser ut som det står Ilevolden, og Alette Berg , så noe utydelig, ugift, f. 1873, bor: Torstad, Lilleby. Faddere er temmelig uleselig på grunn av prestens "elegante" håndskrift. Som merknad ved siden av innføringsnummeret står: Justisdeptets. bevilling av 1/?-32 til å bære navnet Trætli.I folketellinga 1900 for Trondhjem står Birger Moksnæs f. 1897 med bopel Rosenvinges gate 23.Har dessverre ikke kirkebokfische som omhandler utflyttede.Mvh K.L.Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Hei, Send en email eller skriv til Statsarkivet i Trondheim, henvis til kirkeboka med årstall og døpte nr. 110, og be om å få alle opplysninger som står innført. De er flinke til å tyde det jeg ikke har fått med meg, og det kan hende at det er noe der av interesse, dersom du ikke har det fra før. Eksempelvis faddere, og stedangivelser. Det tar gjerne ca 3 uker før du får svar.Mvh K.L.Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.