Gå til innhold
Arkivverket

[#4975] Knud Halstensen fra Aurdal


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Min oldemor, Kari Knudsdatter, som giftet seg med Olaus Olsen i Vardal i 1856, ble født i Aurdal (Søndre Aurdal) i 1834 eller 1835. Hennes far het Knud Halstensen. Det finnes en på 65 år med dette navn i folketellingen 1865 for Søndre Aurdal på en gård/husmannsplass ved navn Rablen. Jeg vet ikke om han er den riktige. I folketellingen for Ourdal 1801 finner jeg minst tre Halsten som etter alderen kunne ha vært hans far (under gårdene Ranum og Thronhus). Er det noen kunne hjelpe meg? Takknemlig for svar. Astrid Ryen, Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

I "Gard og bygd i Etnedal", bd. C s. 142, er det omtalt en Knut Halsteinson (1800-80), g.m. Jøran Nilsdtr. (1803-96). De bodde på husmannsplassen Rabben under Breie i den søndre delen av Bruflat sokn i Etnedal. Fram til årsskifte 1893/94 hørte Bruflat sokn til Sør-Aurdal herred- og prestegjeld. Knut og Jøran hadde bl.a. en datter, Kari, som var f. 1834 på Fjell i Bruflat. Hun kan vel passe bra til å være din oldemor. Det står ingen ting i bygdeboka om opphavet til Knut og Jøran. Ved å søke i mormonernes ""Familysearch" finner jeg følgende oppføring: Knud Halstensen, døpt 7. april 1801 i Nord-Aurdal, foreldre: Halsten Olsen og Marit Syversdt. I folketellingen fra 1865 står det at Knut Halsteinson var født i Nord-Aurdal, fødselsåret hans i bygdeboka er nok utregnet ut i fra alderen hans på et gitt tidspunkt. Den eldste datteren til Knut og Jøran het Marit, og da kan det passe med oppkalling etter farmor. Halstein og Marit finner du på en av Ranheims-gårdene (Ranum) i Skrautvål sokn i Nord-Aurdal i folketellingen fra 1801. Knut ble ikke født før et par måneder etter at folketellingen ble tatt opp. Ved søk i "Familysearch" finner jeg også denne oppføringen: Halsten Oleson, g. 5. nov. 1782 i Nord-Aurdal m. Marit Syversdatter. I følge folketellingen fra 1865 skal Jøran Nilsdtr. være f. ca. 1806 i Sør-Aurdal. Ved søk i "Familysearch" finner jeg denne oppføringen: Jorand Nilsen (skal selvfølgelig være Nilsdatter), døpt 15 feb. 1807 i Nord-Aurdal, foreldre: Niels Narvesen og Ingeborg Engebretsdr. Det med Nord-Aurdal skal man ikke ta så nøye. I disse databasene står det ofte fødested Nord-Aurdal for folk som er født i Sør-Aurdal. I "Gard og bygd i Sør-Aurdal", bd. C s. 144 under Breieseige (altså en uspesifisert husmannsplass under Breie) er det oppført en Nils Narveson, g.m. Ingeborg Engebretsdtr. De er riktignok bare oppført med barna: Margrete, f. 1809, Barbra, f. 1813 og Kari, f. 1816, men dette er sannsynligvis likevel foreldrene til Jøran Nilsdtr. på Rabben under Breie. Jøran og Knut hadde for øvrig en datter som het Ingeborg. Nils Narveson er trolig han du finner i folketellingen fra 1801 på Fjell i Bruflat (og moren hans heter Margrethe!). Om du ønsker det, kan jeg skrive opp for deg hva som står om Knut Halsteinson og familien hans under Rabben i den nevnte bygdeboka. Hvis du oppgir epostadressen din, så skal jeg sende deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Gunnar Hauger,Tusen takk for en fantastisk hjelpsomhet! Det du forteller, bekrefter at jeg har vært på riktig vei selv. Det jeg manglet, er bygdeboka du har tilgang til. Min oldemor Kari Knudsdatters to søstre Ingeborg og Marit (Mærit) giftet seg også i Vardal, alle med husmenn uten jord. (Gjøvik og Toten historielag har lagt ut kirkebøker på nettet). Min bestefar ble den som utvandret til Trøndelag. Han fortalte lite om sin barndom som var fylt av fattigdom og legd.Jeg er deg evig takknemlig om du sender meg det som står om Rablen i bygdeboka. Min e-postadresse er: astrrye@online.noHilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.