Gå til innhold
Arkivverket

[#4981] Ullern Sogn og Prestegjeld i Odalen


Gjest Arne Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Egner

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvem som var foreldre til min ane Karen Andersdatter født 1812 i Ullern sogn? I 1875 finnes hun som føderaadskone på Egner vestre i Sørum. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jo, du har rett. Jeg lette litt etter Ullern, og i 1801 ligger det under Strøm, i 1865 i Sør-Odal. Jeg forsto spørsmålet dit hen at du var usikker på om det fantes et Ullern sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Egner

Hei Takk for bidraget. Mitt neste spørsmål er om det er utgitt noen bygdebok for Sør-Odal og om jeg via denne kan finne ut hvem som er Karen Andersdatters foreldre? Mikrofilm av kirkeboken er under bestilling. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Det finnes som nevnt ovenfor 8 bind av Sør-Odal bygdebok. Sør-Odal består av 3 kirkesogn, Strøm, Ullern og Oppstad. Ullern sogn omfatter litt av bind 5, hele bind 6 og mesteparten av bind 7. Jeg har tilgang til kirkebøkene for Sør-Odal og skal undersøke der. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei igjen. Jeg har slått opp i kirkeboka for årene 1811 - 13, og fant bare en som passet. Hun var født 15.5.1812 og ble døpt Kari 18.5.1812 i Ullern kirke. Hennes foreldre var Anders Arnesen Holen (dvs. Sæterholen) og hustru Mari Larsdatter. Faddere var: Peder Sæter, Hans Sæter, Anders ib, Dorte ib og Berte ib. Du vil finne disse i Sør-Odal bygdebok 6 side 438. I bygdeboka kan det se ut som både Anders og Mari ikke er fra Odalen, da Anders er f ca 1751 og døde 1831, mens Mari er f ca 1773 og døde 1833. Av de 6 barna til Anders og Mari, blir 2 av døtrene gift med nesbuer, så det kan tyde på at også foreldrene kan komme derfra, men dette må sjølsagt undersøkes nærmere. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Egner

Takk for svaret Pål. Dette er ikke lett. Folketellingen for 1865 angir at Ole Olsen og Kari Olsdatter bor på Egner i Sørum, men i 1875 angis Ole Olsen og Karen Andersdatter som kårfolk samme sted. Ved dåp av barn i Oslo og i Sørum angis morens navn å være Karen. Her må jeg nok legge ned mer arbeid for å komme vidre. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.