Gå til innhold
Arkivverket

[#4985] Semming Seim f 1512 Sør Odal


Gjest Mona Årnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Årnes

Er det noen som kjenner til familien til Semming Seim? Ønsker opplysninger om foreldrene hans og etterkommere med ektefelle. Jeg har barna hans. Takknemlig for svar. Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Generelt: Se bygdebøkene for Sør-Odal og Nes på Romerike.Semming Gislesson var trolig bruker av Mellom Vågstad i Nes eller Seim i Sør-Odal på 1500-tallet. Hvorfra vet du at han var født omkr. 1512?Gisle Geirlaugsson Seim d. e. 1528.Geirlaug Gislesson Seim d. e. 1463.Om videre bakover, se: Sør-Odal bygdebok VIII s. 561f. og Bygdebok for Nes bd. VI s. 290ff. og s. 318ff. Det er ikke 100% sikkert, men ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Svein Arnolf. Takk for svaret. Jeg har bygdebok for Nord Odal bind 1 og 2 og fant dem der. Jeg prøver å finne foreldrene til Amund Finnsen.f. 1624 kom fra Haug. Han fikk visst navnet etter moren som hette Finnsdatter. Jeg får bestille historiebøkene du anbefalte fint at det står noe i dem. Takk igjen. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Hei MonaAmund Finnsen er min 9 tippoldefar. Jeg har en del opplysninger om den familien, men ei heller hans foreldre. Hvilket slektskap har du til han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Mona,Ser at jeg har registrert en herre ved navn Finn Andersen Haug (1595 - 1658) som far til Amund Finnsen. Hvor jeg har dette fra har jeg ikke notert, men trolig er det fra et av de mange slektstre som ligger på nettet. Amunds mor har jeg derimot ikke, bortsett fra at jeg har sett henne nevnt "NN Kristoffersdatter".mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Solfrid. Takk for svaret. Det er mitt 7. de ledd etter min bestefar som kom fra Eidsvoll men, faren kom fra Nord Odal. Jeg har boka fra Nord Odal og har funnet mye under Ekornhol, Haug resten må jeg finne under Seim. Birger Kirkeby har en teori om at Amund var sønn eller barnebarnet til Anders Arnestad f 1572 fra Arnestad i Nes på Romerike. Det ser ut til han var gift med ei Bergitte Finnsdatter f. 1573 gift 1594. Han tror som før nevnt at navnet Finnsen kom fra moren. For å komme videre må jeg låne bøker fra Sør Odal. og Nes. Hvis du vil kan du sende meg noen ord på min Mail adresse msaarnes@online.no Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei igjen. Jeg fant jeg fant.......! Finn Andersen gift med Kristoffersdatter fra HE i Nord Odal. Far Kristoffer He var bruker av He fra ca. 1590 til 1645 Finn Andersen er sønn til Anders Arnestad i Nes gift Birgitte Finnsdatter i 1594 og barnebarn til Semming Gislesen Seim. Da tyder det på at det er Anders Arnestad f 1550 gift Bergitte Semmingsdatter i 1574 dette blir bare gjetting som må sjekkes. Dette er spennende. Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Mona,Jeg har sett en linje som går fra Semming Gislesen Seim tilbake til Sira Geirlaug (f. ca. 1240), Kannik i Oslo. Hvorvidt dette stemmer eller ikke aner jeg ikke, men det finnes sikkert de som kan bekrefte/avkrefte dette. "Sira" er vel forøvrig ikke et navn, men en tittel som ble brukt på kanniker. Skal vel bety noe slikt som "Herre" (ref. engelsk "Sir" !)mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vera Ilseng

Hei Mona - og Solfrid ! Jeg ser at dere begge har Amund Finnsen f.1624 i stamtavla. Han er også i min, derfor lurer jeg på om noen av oss har flere til felles. Min "link" er slik: A. Finnsen - Finn Amunds.- Kirsti Finnsd. - Finn Anders.Illgo - Anders Finns. - Anne Andersd.Tjernet - Engebret Ols. Tjernet - Anne Otilie Ingebretsen(!)(til Eidsvoll)- Helge (Hansen)Kristoffersen f.1899 Eidsvoll. Jeg har også problemer med å finne ut noe om Helges farsside i Eidsvoll, har noen tips i den sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Vera. Jeg har Amund Finnsen f 1624 Finn Amundsen f 1665 Amund Finnsen f 1694 Embret Amundsen f 1722 Aslak Embretsen f 1761 Kjøstel Aslaksen f 1794 Torsten Kjøstelsen f 1818 Anthon Torstensen f 1843 Anders Anthonsen f 1878 min bestefar Jeg kan anbefale deg Eidsvoll slekt og gardshistorie. Det finnes flere bind.Henry Halvorsen har skrevet en bok om SørVest greina i Gullverket og skriver en til som skal være ferdig snart. Han vet mye om mange. Du vet sikkert at du kan låne disse på biblioteket der du bor. Du har jo kort veg til Eidsvoll også. Lykke til videre. Min e- mail adresse er msaarnes@online.no Morsomt at vi holder på med samme slektningene. Hvis du søker i sol kvasir på Amund Finnsen så får du opp en grein der også. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei Mona! Da var ikke det jeg hadde notert meg om Finn Andersen Haug så borte vekk allikevel (jf innlegget om Anders Arnestad). Her var det mye nyttig å hente for meg også, for slektslinja til min mann går tilbake til Amund Finnsen på Ekornhol. Det er visst på tide å gå i gang med denne linja igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Liv Inger. Anders Arnestad ca 1572 er ikke sønn til Semming Gislesen f.1568 gift med Ottersdatter fordi han er født Men,Anders Arnestad f 1552 var gift med en Birgitte Semmingsdatter jeg tror det er her vi kommer inn på Semmingslekta. Jeg har sjekket dette på Familysearch ut fra det jeg fant i Nord Odal BB. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei alle sammen.Jeg har ei Astrid Finnsdtr fra Haug i Nord Odal,hun ble gift innen 1659 med Lars Ullern? noen her som vet om hun kanskje var i slekt med noen av disse folka som er nevnt her ??Jeg har skrevet av Sør Odal bygdbok følgende. Gisle Semmingsen (sønn av Semming Gislesen og NN Ottersdtr) Gisle hadde følgende barn. Semming Otter Nils Sjønne Mari vistnok Søren kanskje datter gift med Anders Arnestad i Nes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Magne. Astrid Finnsdatter f ca 1636 Haug N Odal Hennes far er Finn Haug Andersen f 1598 d 1658 gift 1623 med Kristoffersdatter Hennes far er Kristoffer HE f 1570 - 1645 gift 1609 Anders Arnestad f 1572 er hans far mor Birgitte Finnsdatter f 1573Astrid hadde følgende søsken Amund Ekornhol Finnsen f 1624 - 1686 Hans Finnsen 1626 Lars Finnsen 1628 Kristen Finnsen f 1630 Kari Finnsdatter f 1632 Marit Finnsdatter f 1634 Astrid Finnsdatter f 1636.Det ser ut til at du Har Nord Odal BB du finner mye under Haug om ektefeller barn etc. Jeg har lånt boka nå så er det noe du lurer på kan du sende en mail. msaarnes@online.noDet er vansklig å komme bakover etter Anders Arnestad jfr mine andre innlegg. Arne Kamp.Det er en som har lagt ut anetavla si på Sol kvasir du kan søke på Anders Arnestad der. Lykke til videre dette er gøy.Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

I et foredrag i regi av Odal slektshistorielag 5/10-2000 påviste Svein Erik Ødegaard at Finn Haugs farsnavn ikke var Anders, men Amund, og at han var en etterkommer etter den så mye omtalte slekta på Stormoen. Hans foredrag inneholdt også noen vesentlige korrigeringer til den slektsrekken som er oppgitt i bygdebøkene for Odal vedrørende denne slekten. Så vidt jeg forstod etter foredraget, vil dette stoffet bli publisert i en artikkel.Med vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Berg

Hei Jeg har en Lars Finnsen, født på Haug, Nord-Odal i 1632. Sønn til Finn Andersen. Jeg vet ikke hvem moren er. Er denne Lars Finnsen muligens bror til Amund?Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Toril. Ja det stemmer Lars tjente på Holt i 1665, br av Linder. broren Hans var br. av Holt. Finn Andersen var gift med NN Kristoffersdatter datter til Kristoffer He. Hvis du går inn på Familysearch så finner du dem der. Men du kan søke på Amund Finnsen så finner du en anetavle i sol kvasir som har dem alle også. Er det noe mere du vil vite kan du sende meg en mail. msaarnes@online.no Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Ole. Takk for svaret. Jeg leser i Nord Odal Bygdebok bind 2 at en Amund Finnsen br. av Store Heberg i Nes fra seinest 1593. Han var eier i Heberg i 1615. Det ser ut tilat han var eier sammen med Fjell-Stormoen i Mo. Kanskje dette er far til Finn? Dette blir bare gjetting. Det henvises også til Amund Midtskog som var eier av Haug sammen med Finn? Håper noen har funnet ut av dette til den reviderte utgaven kommer i løpet av året. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Ja, du har gjettet riktig her - i følge de opplysningene som Ødegaard kom med, og som bygger på gammelt arkivmateriale fra Riksarkivet. Det var så vidt mange nye opplysninger i det stoffet han presenterte, at jeg ellers avventer hans egen offentliggjøring av stoffet.Vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Frank Johansen

Det kan lønne seg å søke litt i arkivet, her :-)Siden også jeg er etterkommer etter på folka på Haug, folka på Fjell og Stormoen, samt Semmingene, Gislene og Geirlaugene, er jeg spent på om stoffet til denne Ødegaard er publisert noe sted?mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Frank Johansen

Jeg tar opp igjen spørsmålet mitt her. Er det noen som vet hvor (og om) artikkelen til Ødegaard er publisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Frank Johansen

For informasjonens skyld kan jeg jo nevne at jeg fikk en e-post fra Svein-Erik Ødegaard i slutten av januar der han nevner at det kommer en del stoff om Stenberg-ætta i Romedal videreført i Stormoen-ætte i Odalen, bl.a. en oversiktstavle fra 1400- til 1600-tallet, i bind 2 av den generelle bygdehistorien til Stange - som blir utgitt i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Hvis noen er interessert i slektene SEMMINGSÆTTA og GEIRLAUGÆTTA så står det mye interessant i Nes på Romerike, bd.VI. Bygdehistorien.s 321 osv.(Ikke gardshistorien) Jeg ble litt forvirret ang. Anders Arnestad, var han gift 2 ganger eller er det snakk om to forskjellige personer? Jeg har ham født ca 1550 og gift med Birgitte Semmingsdatter i 1574, mens den Anders Arnestad som er født i 1573 er gift i 1594 med Birgitte Finnsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg tror de fleste som har vært borti denne slekta er klar over både hva som står i Odalsbøkene og i Nes VI. Men problemet er at Kirkeby nok her har hatt litt for enkle krav til bevis når han har satt opp disse slektslinjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.