Gå til innhold
Arkivverket

[#4990] Jacob von der Lippe, f. 1732, Bergen


Gjest Arne Grøndahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Grøndahl

Jeg har registrert Jacob gift 1766 i NK, Bergen med Wenchie Elisabeth Danchertsen. I FT 1801 finner jeg samme Jacob som enkemann etter tredje ekteskap.Hvem var Jacobs to andre koner og kjenner noen evt. etterkommere av de forskjellige ekteskap ?mvh. Arne Grøndahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo. Kan dette være til hjelp? Ser ut til at en av hustruene heter Magdalena von Fyren. Finner henne ikke død i Bergen så langt.Mar 05 1765 Magdalena Christina Jacob von der Lippe Magdalena Christina von Fyren moren salig NK Barn i nytt ekteskap: Aug 02 1767 Magdalena Christina Jacob von der Lippe Wenchie Elisabeth Dankertsen NK Aug 29 1768 Wenkie Elisabeth Jacob von der Lippe Wenkie Elisabeth Danchersen NK Vielsen: Jacob von der Lippe Wenchie Elisab. Dancherts pers. capel. til NK p. i huuset Okt 09 1766 NK PS Har du noe om foreldrene til Jacob? Med hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Takk for respons, Greta.Jeg har en mistanke om at den siste av hans koner var Wenchie Giertsdatter Dishington, men har så langt ikke klart å finne holdepunkt for dette.Jacobs foreldre er etter det jeg har registrert Paulus vd Lippe (1696 - 1746) og Elisabeth Seehuus(en) (1696 - 1756).mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg kan jo supplere med noe av det jeg har.Jacob von der Lippe f.1732 døpt 6/4-1732. død 1804.Foreldre Paulus Henriksen von der Lippe g.m. Elisabeth Hansdtr Seehuusen.Jacob von der Lippe gift tre ganger. 1.Magdalena C Pettersen von Fyhren.f.1719 Stavanger døpt 30/3-1719 død 1765. De har ett barn:Magdalene Christine von der Lippe f.1765 d.1766.Gift 2:Wenche Elisabeth Danchertsen.f 1741 Bergen døpt 13/7-1741 død 21/8-1768.Dtr av Wollert DAnchertsen og Cathrine Elisabeth Meyerhoff.De hadde to barn:Magdalene Christine von der Lippe f.1767 d 1768. og Wenche Elisabeth von der Lippe f.1768 d. 28/12 1768. de var gift 09/10-1766. Gift 3:Wenche Dissenthun f.1738 Bergen døpt 18/11-1738 død 20/7-1780 Bergen.Foreldre Giert Andersen Dissenthun og Margrethe Jansen Forman. Her var fire barn: Wenche Elisabeth von der Lippe f.1771 d.24/10-1832.. Paulus von der Lippe f.1775 d.20/10-1836. Magdalene Christine von der Lippe f. 1775 d.3/1-1826 og Gerhard von der Lippe f.27/3-1776 d. 4/5-1830. Jeg har her kun Wenche Elisabeth von der Lippe f. 1771 som gift med Thomas Holter Gluckstadt f. 24/6-1771 død 1/6-1818. Håper dette var til litt hjelp. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Glemte å ta med at Wenche Dissenthun var først gift med Henrik Ibsen f. 1726 d. 1765. De hadde Henrik Henriksen Ibsen f. 1765. d.1798.som er farfar til dikteren Henrik Ibsen. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Hjertelig, Terje !Jacob vd Lippe og Wenche Dissenthun er mine 4xtipp oldeforeldre, men jeg hadde henne kun registrert som W. Giertsdatter så jeg var ikke sikker.Er det noen som vet hvordan "korrekt" stavemåte for hennes familienavn (Dissenthun/Dishington... osv) er ? Søk i kirkebøkene fra Bergen gir minst 10 forskjellige varianter så det hadde jo vært greit å nærmet seg "originalen".mvh. Arne Grøndahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Nei jeg vet sannelig ikke hva som er rett. Det som i min base er mest benyttet er Dischingthun. Kanskje vi skal prøve Alta vista for å de om det er tilslag på det ene eller annet.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Terje,Når det gjelder Jacob vd Lippe har jeg en god del, men på Wenches side har jeg ikke lenger tilbake enn hennes besteforeldre.Her er det jeg har, korriger dersom det er feil !1 Wenche Giertsdatter Dishington (1738 - 1780)2 Giert Andersen Dishington (1706 - 1769) 3 Margrethe Jansdatter Forman (1715 - ?)4 Anders (Andersen?) Dishington (? - ?) 5 Wenche Giertsdatter Mejer (1677 - 1748)6 Johan Forman (?-?) 7 Grethe Jørgensdatter Mechelin (?-?)All info rundt disse personer samt ytterligere aner mottas med takk !Dersom det ikke er av allmen interesse (i dette forum, mener jeg ) kan du nå meg påarne.grondahl@kongsberg-simrad.commvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Arne. Du vil finne aner til Grethe Malene Jørgensdatter Mechlin i Bergens historiske forenings skrifter, 40, i artikkelen "Slekten Danchertsen" av A.M.Wiesener. Far: Jørgen Mechlin, født i Hamburg, kjøpmann på Stranden innenfor Nyalmenningen, borgerskap i Bergen 1683, død i Bergen 1697. Mor: Margrethe Danchertsen, født i Bergen, død der 1685. Margrethes foreldre: Danchert Ottersen, født i Brunsvig, borgerskap i Bergen 2 april 1638, død der før 1657, begravet i Nykirken, gift 1638-40 med Margrete (Grete) Petersdatter, død i Bergen 1684. Grete Mechlin giftet seg april 1704 med Johan Cornelius Jansen Forman, født i 1680-årene, død 1762. Forøvrig var Wenche Elisabeth Danchertsens mor ikke Cathrine Elisabeth Meyerhoff som Wollert Danchertsen giftet seg med 27/2 1748, men Wollerts første hustru Christiane Benedicte Mannich født i Bergen, død 1747 på Stenegård (Stend) i Fana. Hvis du, Arne Grøndahl, ikke får tak i artikkelen, kan jeg sende deg en kopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Sølvi,Dette var mye mer enn jeg våget håpe på da jeg la ut spørsmålet om Jacob vd L. Hjertelig takk for alle opplysningene. Jeg skal forsøke å få tak i nevnte artikkel, men dersom det ikke lar seg gjøre på en enkel måte vil jeg gjerne få komme tilbake på det. Om du vil kan du jo sende meg din e-mail adr. (se min e-mail adr. tidligere i diskusjonen.)Igjen, hjertelig takk mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Sånn på tampen, kan Johan Cornelius Jansen Forman, født i 1680-årene, død 1762 ha vært en slektning av Henrich Jansen Forman som var gift med Maren Willadsdatter, f. 1636, d. 1704, datter av Willads Madsen,rådmann i Bergen ca. 1640?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og nok en mulig link, kan Paulus v.d Lippe (1696 - 1746) og Elisabeth Seehuus(en) (1696 - 1756)ha hatt en slektning Rebekka Joachime v. d. Lippe som ble g.m. Johan Peter de Besche, apoteker i Bergen? Datteren Wenche Cecilia de Besche, f. 1741 i Bergen, d. 23. nov. 1805 s.st. ble jo gift med etatsråd og kjøpmann i Bergen Wollert Clausen Krohn, f. 6. jan.1731 i Bergen, d. 6. mai 1789 s.st., som var gift (1) 16. nov. 1758 i Bergen med Ingeborg Benedicte Danckertsen, f. 4 Feb 1739 i Bergen, d. 19 Aug 1783 s.st. Hvem var denne Ingeborg Benedict Danckertsen, mon tro?Er forøvrig også interessert i familien Dishingtuns første ledd - f.eks Jacob Jacobsen Dishingtun, far til Margrethe, f. 1585, hustru til Henrik Koren, d. 1664, om noen skulle ha info om dem-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ingeborg Benedicte Danchertsen var søster av Wenche Elisabeth Danchertsen, og altså datter av Wollert Danchertsen (1712-1762) og Christiane Benedicte Mannich (-1747) som igjen var datter av auksjonsdirektør i Bergen Bendix Ernst Mannich, død i Bergen 15.12.1739. Søstrenes mor, Christiane Benedicte, var første gang gift i Nykirken, Bergen, 4 juli 1732 med proviantforvalter Jørgen Greve, f. i Bergen 1706. Denne reiste fra Norge på grunn av underslag i 1733 og ekteskapet ble oppløst.Ifølge min database var forøvrig Ingeborg Benedicte Danchertsen kusine av Wollert Clausen Krohn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Sølvi, det er jo godt mulig at Wollert Clausen Krohn var gift med sin egen kusine (Ingeborg Benedicte Danchertsen, hvis mine opplysninger stemmer). Spørsmålet blir da, hvem var hans foreldre? Wollert Clausen Krohn var sønn av Claus Hansen Krohn, kjøpmann i Bergen, f. 1691 i Dietrichshagen nær Rostock, d. 1744, men jeg har ikke hans hustru. Har du, eller andre, navnet på Claus Hansen Krohns hustru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Claus Hansen Krohns hustru var Gedske Danchertsen, født 17/4 1702 i Bergen, død der 23/10 1771. Hun var søster av Wollert Danchertsen og giftet seg i Bergen 20/4 1725 med Claus Hansen Krohn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Når det gjelder Jacob Dischingthun, så kom han fra Skotland, og det står vel og "mulig" far til Margrethe Jacobsdatter gift med Henric Koren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Først en liten opplysning til Arne som er på jakt etter Jacob von der Lippes etterkommere. I 1883 utkom en slektsbok forfattet av Conrad Fredrik von der Lippe kalt "Personalhistoriske efterretninger om familien von der Lippe med nærmeste cognatiske descendenter". Denne boken nevner de tre hustruene til Jacob som Petersen (von Fyren), Danchertsen og Dishington og med henholdsvis 1,2 og 3 barn i ekteskapene. Av de tre første barna døde to unge, mens en vokste opp, giftet seg og døde barnløs. Fra 3 ekteskap ble de tre nevnte barn gift og etterlot seg stor etterslekt. Søker du informasjon for å samle etterslekten er denne boken et bra utgangspunkt, selv om alle opplysninger stopper rundt 1880.Terje har angitt 20.07.1780 som Wenche Dishington's dødsdato. Denne dato har jeg sett i en annen kilde, men jeg har også møtt 13.07.00 i "Legatfamilien Ameln av W. Brandt og 13.04.1780 i Bergwitz' bok om avstamningen til Henrik Ibsen. Noen som kan bekrefte at 20.07.1780 i Solum er korrekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest knut fasting

Hvem er så den Wenche v.d.Lippe, 1801 - 1858, som før 1823 gifter seg med Conrad Mowinckel, 1788 - 1858 ?Og hvem er foreldrene til Wenche v.d.Lippe Mowinckel, født ilbao 1857, gift i 1877 med August Kallevig, 1851 - 1924 ?; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Wenche von der Lippe (1801-58) er datter av kjøpmann i Bergen, Gerhard von der Lippe, født 27.3.1776 i Solum (sønn av Jakob von der Lippe og Wenche Giertsdatter Dischington), gift 23.1.1797 i Bergen med Antonette Ulrikke Dietrichson. født 1770 i Bergen, død 1801.Wenche og Conrad hadde bl.a sønnen, grosserer i Bergen så i Kristiania, Gerhard von der Lippe Mowinckel (1822-87) gift med Antonette Ulrike von der Lippe (1831-59). Wenche von der Lippe Mowinckel, født 1857, er deres datter, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.