Gå til innhold
Arkivverket

[#5003] Family TreeMaker 7.0


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg lurte på om der fantes noen som brukte dette programmet eller visste hvor jeg kunne laste det ned (demo). Jeg har slekt i USA og hun har sendt med en fil med FTM 7.0. Dessverre så kan hun meget lite data og klarte ikke å lage denne om til en gedcom fil. Er dere noen som kunne være meg behjelpelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Solfrid! Hvis du sender fila til meg, kan jeg konvertere den for deg. Jeg har FTM v.8, men jeg tror det går greit. Vi kan jo forsøke! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Og hei fra meg. Hvis det, mot formodning, ikke skulle gå greit kan jeg gjerne gjøre et forsøk med min 5.0 versjon.Mvh askeroi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Hei Laila, det hadde vært kjempefint. Siden hun har en 7.0 versjon så regner jeg med at det er best jeg sender den til deg. Men hva er din mailadresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Tom, din v. 5.0 greier ikke å lese filer fra v. 7. Du kan i v. 8 (og 7) "save as" tidligere versjoner, men du kan altså ikke lese fil direkte fra nyere versjon i eldre versjon, men omvendt, altså eldre fil(v.7) i ny versjon(v8) bør gå bra. Men, dette "årner" vi. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Dette er ikke noe problem for meg - jeg ville bare være hjelpsom. Jeg antok forsåvidt at det var som du sier, men med data kan man aldri være sikker.Men når jeg først har kontakt med noen som har en av de mange nye versjonene som jeg har blitt tilbudt kan jeg kanskje benytte anledningen til å spørre om noe?Min versjon er helt OK. Jeg har ikke funnet noen forbindelser mellom folk der programmet ikke strekker til. Det jeg kunne ønske meg forandret (og det har jeg mail'et til produsenten om) er det - for meg - irritasjonsmomentet at du må gå inn på "familiesiden" til hvert enkelt barn for å legge inn fødeSTEDET - dette burde vært gjordt på den siden de er barn og burde kunne legges inn sammen med barnas navn og fødselsdato. Med store barnekull som det ofte var i tidligere tider blir det veldig mye klikking frem og tilbake - med dertil mulighet for feil og forglemmelser.Mitt nest største ønske er at programmet kunne gi meg en mulighet for å sjekke om to personer som tilsynelatende er identiske virkelig er det. Det bare spør "er Per Hansen sønn av Hans Persen den samme som Per Hansen gift med Huldra Olsdatter" ja (merge) eller nei (ikke merge). Hvis Per Hansen er født ca 1715 ønsker jeg meg en tredje mulighet: "vet ikke la meg sjekke før jeg tar standpunkt til spørsmålet". Det er slett ikke alltid en er klar over inngifte før programmet gjør en oppmerksom på muligheten.Jeg kunne også tenke meg at programmet kunne lage rapporter direkte i html - og at det var mulig å legge inn et "språk nr 2" (norsk f eks) til rapportene. Det er tross alt ikke mange glosene som benyttes. Men samtidig er det fint også å kunne få ut rapporter på engelsk - de fleste av oss har vel slektninger over "Dammen". Men disse ønskene er vel fremdeles ikke oppfylt? Så jeg kan vel holde meg til min 5.0 litt til?Med vennlig hilsen tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei på deg Tom! De funksjonene du ønsker deg har jeg også ønsket meg, finnes heller ikke i v.8.Jeg har ikke (foreløpig) hatt noe egentlig stort behov for norske rapporter, da jeg stort sett lever "to-språklig" (norsk-amerikansk). Men, jeg skjønner at det er viktig for de aller aller fleste. Jeg har også bedt produsenten se på dette, det bør være mulig i FTM så lenge det er mulig i f.eks. TMG.Men men. Vi får lide oss gjennom så lenge.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.