Gå til innhold
Arkivverket

[#5005] Er Paynk et navn, eller er det trykkfeil?


Gjest Else Reither
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Reither

I FT 1865 står min tippoldefars bror oppført som Severin PAYNK Dahm (gårdbruker og mølleeier) i Oddernæs, og det jeg lurer på i den forbindelse er om noen har vært borte i det kuriøse navnet Paynk? Og i tilfelle om det er et fornavn eller et etternavn (f.eks. morens pikenavn). For øvrig er jeg også takknemmelig for opplysninger om hans foreldre og søsken, om noen skulle sitte inne med det. Min tippoldefar het Edward Dahm og var militærlege i Kristiansand i 1900, men jeg finner ham ikke i 1865-tellingen.Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

I min database har jeg en Jacob Severin Paynck, byfogd og byskriver, kontrollør, overveier og måler i Schielschør. Han var gift med Else Olivarius som var datter av sogneprest til Ørslev i Sjælland, Holger Olivarius (1670-1753) og Christi Malene Schmidt (-1776).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Takk for interessant svar! Da er det i hvert fall en viss sannsynlighet for at mellomnavnet er avledet av et slektsnavn - kanskje samme slekt som du referere til. Her må det altså flere undersøkelser til! Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Edvard Dahm var sønn av Ivar Albrecht Dahm, f. 1785, og Johanne Cathrine Olrog, f. 1797 i Kristiansand, d. 1865. Hun var datter av Peter Olrog (1752-1833) og hans annen hustru Margrethe Glückstad (1772-1855).Ivars og Johannes barn var: Nathalia, f. 1823, d. 1846, Constance, f. 1825, d. tidlig, Severin, f. 1829, d. 1883, Mathilde, f. 1832, d. tidlig, Edvard, f. 1836, d. 1906, Claudius, f. 1837.Jeg har ganske god oversikt over Claudius Dahms etterslekt. Min kilde er et medlem av denne etterslekten. Om dette er av interesse, mail meg på tophat@online.noMVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Takk for den opplysningen! Da er det i hvert fall hevet over tvil at dette dreier seg om et virkelig navn, og ikke bare en feilskriving eller trykkfeil. (Og skulle du komme på hvor du har truffet på navnet er jeg interessert i å høre det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du finner noen Paynck/Payngk i Danmark på familysearch.org, bl.a. ovennevnte Jacob Severin.I FT-1801 for København, http://ddd.dda.dk/, finner du Søren Paynck (40 år) og Ellen Christine Alberts f. Payngk (47 år). FT-1787/1801 for Sorø gir 8 treff på Payn*Familysearch.org gir for øvrig en god del treff på Dahm, inkl. flere av de ovennevnte. Flere av opplysningene er imidlertig åpenbart feilaktige eller motstridende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.