Gå til innhold
Arkivverket

[#5006] Sundhaugen i Bragernes


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Helt på begynnelsen av 1800-tallet hadde jeg et ane-par som bodde der. Noen som vet hvor dette var/er på dagens Drammenskart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Bjarkø

Sundhaugen ligger ved Strømsgodset kirkegård, ca. 1 km vest for jernbanestasjonen i Drammen, ved elva. Du finner Sundhaugsgata på www.fleximap.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det samme paret bodde noen år før, i 1802, på Sundland. Jeg ser av 1801-tellingen at det lå på Strømsgodset. Lå det kanskje på omtrent samme sted som Sundhaugen? Hvordan har det seg at Sundhaugen og Sundland hørte til Bragernes sogn og ikke Strømsø? Jeg trodde Bragernes bare var på nordsiden av elva? Sundland sees ikke på kartsidene til Statens kartverk. Noen som vet om navnet fortsatt eksisterer? Eller som vet når det forsvant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei. Navnet Sundland eksisterer forsatt mer eller mindre, du har Sundland og Eker papirfabrikk. Og jernbaneverkstedet i Drammen ligger på Sundlands grunn. Brukes også som etternavn, men Sundland er ikke noen gård lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Til Svein A. Bjørndal: Hvis du går inn på denne adressen:Lenke du finne hvordan området Strømsgodset/Sundland skiftet mellom ulike kirkesogn.Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Strømsgodset tilhørte Bragernes Prosti, hvorfor vet jeg ikke.Svein Bjørndal, var innom hjemmesidene dine, der fikk jeg noen nye navn til min manns aner. Jon Iversen Gustad.Og litt bakover som jeg ikke hadde. Har du noen historier om de forskjellige? Jeg vet at Helga Monsdt var fra Søbstad.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for mye nyttig informasjon!Til Magne Pettersen: Hvilken gateadresse har jernbaneverkstedet?Til Christina Frøysland: Om Gustad-folkene vet jeg ikke så veldig mye mer enn det som står i gårdshistorien, men det jeg har vil jeg poste i et annet innlegg her, merket "Jon Iversen Gustad", i og med at det ikke har noe med Drammen å gjøre. Men ikke før jeg har tilgang på materialet hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

I Skogerboka s 81 finner du et lite kart hvor både Sundhaugen og Sundland er avmerket. Vis du er intresert i det kan jeg sende det til deg ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hei, Magne!Veldig interessert i kartet i Skogerboka! Hva er full tittel og forfatter? Jeg tror ikke de har den boka i Riksarkivet.Send meg et hint på e-post, så mailer jeg deg postadressen min.svbjornd@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.