Gå til innhold
Arkivverket

[#5008] Blakjer i Urskoug prestegjeld i Akershus 1865 (s 2


Gjest Arild Smestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Smestad

Kan noen hjelpe meg å resonnere. Har en bestefar som vokste opp i fosterhjem som gjør det vanskelig å finne hvor hans foreldre endte. Med sikkerhet har jeg funnet i tellingen for 1865 Karen Sofie Halvorsd. som er min oldemor. Jeg vet at hun er født i 1864 så det stemmer bra med alder 1 i 1865. Når jeg prøver meg på telling i 1900 finner jeg bare en med dette navn født i Blakjer 1863? som kan være feil? Det kunne selvsagt være 2 med samme navn, men da burde jeg vel ha funnet begge i telling for 1865? Også en mulighet for død før 1900, men jeg synes så mye stemmer med unntak av 1864/1863 at jeg resonnerer meg fram til samme person. Noen som synes jeg tenker feil - riktig? MVH Arild Smestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Arild Det er fint med folketellinger på nettet, men skal du drive med slektsforskning, må du også bruke kirkebøker på miktrofilm. Spør det lokale biblioteket. En annen stor hjelp og snarvei er bygdebøkene som finnes for kanskje halve Norge. For Fet er de ganske bra også, så der vil du ha en god mulighet. Vanligvis er også husmannsplasser tatt med, men det er desverre alltid noen personer som ikke kommer med i boka. Det kan bero på hvor mye de flyttet rundt osv. I folketellingene var man ikke så nøye med fødselsåret, det bommer ofte med et par år. Ellers anbefaller jeg medlemskap i DIS , og kurser i slektsforskning som organiseres mange stedermvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Hei Arild. Det finnes en Karen Sofie Halvorsdatter, fra Kvagsrud i Urskaug. Hun hadde også en bror, Kasper Halvors. Hennes foreldre hadde bruket fra 1865 til 1875.Kanskje dette kan føre deg videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Smestad

Mange takk Turid, jeg har vinterferie, men skal sjekke dette nærmere da jeg har en oversikt over hennes søsken. Faktisk lettere å følge de enn min egen oldemor. MVH Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.