Gå til innhold
Arkivverket

[#5009] Slektsprogram :Familiearkivet


Gjest Morten Baglo
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Baglo

Jeg bruker programmet familiearkivet slektsprogram.Det er greit å koble far, mor og bran til en peroson, men når det kun gjelder ektefelle (uten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Hasle Kokkim

Vet egentlig ikke hva du lurer på, men kan tenkte meg at spørsmålet ditt er hvordan du skal få inn "barnløse" ektefeller. Eneste muligheten jeg har funnet er å skrive de inn hver for seg med sine forfedre/etterkommere, også koble de sammen under giftemål (ekteskap). Årsaken til at programmet er som det er er sikkert at "barnløse" ikke fører slekta videre, og at de som da er inngiftet egentlig ikke blir i direkte slekt. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Heljar Westlie

Gammel tråd. Status nå:Siste versjon: Versjon 5.2.1 (dato: 28.02.2005)Hold dere vekk fra fra dette programmet. Det generer IKKE riktig gedcom-fil. Dere som bruker dette bør snarest slutte å bruke det og redd dataen over i noe annet. Data mistes uansett. Royal Software har IKKE sørget for å rette bugs på gedcom, som han Geir Bratlie, har visst om i mange år.Ev brukere som tenker å begynne med Familiearkiv: IKKE BRUK DET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jan Frode (8)Jeg brukte versjon 5.2.1 og i den var heller ikke gedcom rettet. Det er derfor fremdeles et ubrukbart program.Har Embla en egen import fra Familiearkiv? Vi vet godt hvor mye Embla og oppdateringer derfra er til å stole.Nei, redd det som reddes kan fra Famark og kom dere over til noe som har et troverdig historikk med takling av gedcom/oppdateringer.Det er nå mitt råd etter å ha brukt famark siden begynnelsen av -96 til jeg hoppet av i 2006 til TMG. Og vil slite resten av livet med famarks feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Bjarte. Jeg hadde bestemt meg for TMG og tok kontakt med Haugødegård (finner hans email på TMG-siden). Han har hjelp av en som har laget et program som forbedrer gedcom fra famark og redder mer enn vanlig. Husker ikke om jeg sendte mappa med datafiler fra famark til ham eller jeg selv tok ut gedcom. Jeg er ihvertfall takknemlig for den hjelp jeg fikk av Haugødegård og kameraten hans.Jeg mistet en del datoer, notater og deler av disse, navnevarianter og kildereferanser. De øvrige kildereferansene ble liggende enkeltvis, ikke som sidehenvisninger i ei enkelt bok. Hadde f.eks opprettet ei bygdebok, Hegra2, hver enkelt sideref kom her som ny kilde. Jeg har ikke orket å ta jobben med å sjekke mer enn noen få personer, så det er mulig enda mer er borte.Så med mine 6.000 personer nøysommelig innlagt gjennom 10 år, hadde jeg mye bortkastet arbeid pga famark. Har virkelig angret meg i ettertid fordi jeg ikke valgte et skikkelig anerkjent program fra begynnelsen av.På Royal sin webside var det tidligere et brukerforum, men dette ble nedlagt da klagene ble mange. Geir Bratli, utvikleren, sluttet for mange år siden å svare på email.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Takk for opplysningene, men som du skriver er det problemene med data som faller ut,som gjør at jeg kvier meg til jobben.Jeg har hatt kontakt med Haugødegård som vil hjelpe.Jeg tok kontakt med Familiearkiv for nesten et år siden og da lovet de å utvikle programmet videre. Det har jo ikke skjedd noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Bjarte. Vet ikke hvordan dine slektsdata henger sammen, men du kan kanskje gjøre følgende: Lag forfedreutskrift (virker som alt blir med der inkl kilder) og etterkommerutskrifter dersom det er håndterbart.Ta imot hjelp fra Haugødegård og sjekk utskriftene du har mot det som blir liggende i TMGHar du mange tusen personer blir det litt av en jobb, men bedre å ta det nå enn å vente. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Embla var jeg (av mange årsaker) ikke fornøyd med. Jeg returnerte programmet tidlig i høst, men har enda ikke fått pengene refundert. Et par mindre hyggelige brev er alt jeg har fått.Så jeg er blant alle dem som har svært dårlige erfaringer med både det ene og det andre, når det gjelder Embla. Ikke moe av det er til å stole på.Godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.