Gå til innhold
Arkivverket

[#5023] Karen Jacobsdt, Harstad, Tingvoll


Gjest Christina Frøysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina Frøysland

Jeg leter etter Karen Joacobsdt. I ft 1865 for Tingvoll er hun tjenestepige på Garden Harstad( 117 a)I bygdeboka for Eide kalles hun Karen Jacobsdt Harstad. Karen er født i 1843 og døde i 1913. Hun giftet seg med Johannes Paulsen og de flytte senere til Buskneset. Er det noen som vet noe mer om Karen? Håper det er noen som kan hjelpe meg.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Jonny Lyngstad

I mine notater har jeg at Karen Jakobsdtr. var f. 1. juni 1843 på Harstad, nå Gjemnes kom. av foreldre husmann Jakob Jakobsen på Harstad og kone Guri Kristoffersdtr. Fra slekta ellers har jeg notert at Guri var fra Klett i Gauldalen og at mor hennes rømte nedover hit og at mora hadde barn utafor ekteskap. Jeg presiserer at dette var noe som gammelt folk i slekta inne i Krekvika fortalte, og jeg har ikke sett etter om dette var sant ifølge kildene ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her er dåpsregistreringen for Karen: LenkeI det nye 5.bindet av Gjemnesboka har Nils Tore Leivdal ikke fått med Karen. Derimot kan vi på s. 246 lese at Jacob og Guri også hadde ei datter, Beret, som levde 1840-1849.Guri Kristoffersdatter Klett var Jacobs andre kone. Den første het Berit Pedersdotter Harstad (1777-1839.)Guri var født ca. 1804 og døde som fattig enke på Harstad i 1857. Jakob levde 1790-1849. Men det er kanskje ikke denne 'enden' av historia du er mest interessert i. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

PS: Øre-kirka lå vel under Tingvoll på den tiden. Rent sånn kommunemessig har Øre, eller Harstad for den saks skyld, aldri ligget i Tingvoll. For lokalkjente er det derfor noe som skurrer når noen på Harstad er 'født i Tingvoll.' Men det er altså kirkesogngrensene (eller hva det nå er) som skaper uorden. Så hvis Karen absolutt skal være født noe sted, må det bli Øre, eller Gjemnes om vi bruker dagens realiteter. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.