Gå til innhold
Arkivverket

[#5026] begravelse og jordfestelse


Gjest Aud Sissel Nilsestuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei, er det noen som kan si meg forskjellen på begravelse og jordfestelse og hvorfor disse ble utført på forskjellig dato? Takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Prestene hadde ofte et stort distrikt å dekke, og kunne ikke være tilstede i enhver liten bygd til enhver tid. En død person kunne av naturlige årsaker ikke ligge lenge å vente på presten. Selve begravelsen fant dermed sted innen rimelig tid etter at personen var avgått ved døden. Når presten så fikk tid til å stikke innom, foretok han jordfestelsen, den delen av begravelsesritualet som kun prester kan utføre, og som innebærer «Av jord er du kommet. Til jord skal du bli. Av jord skal du igjen oppstå.»Håper dette var til hjelp, mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

hei Torun. Takk for svaret. Det er sikkert ikke viktig i slektsforskingen det her, men jeg blei bare så nysjerrig, nå fikk jeg svar tusen TAKK. Mvh Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det kan være viktig nok: Av og til ser man at det tilsynelatende er en måned +- mellom oppgitt dødsdato og "begravelse", og den siste datoen må derfor være jordfestelsesdatoen. Tenk så når man tidligere bare har en dato å gå ut fra, den såkalte "begravelsesdatoen": Hvis en person er "begravet" i januar, kan han/hun egentlig være død i desember året før. Men ikke nødvendigvis. Så praksisen fører en del uvisshet med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oystein Stiansen

Viktig observasjon av Bjoerndal! Jeg har selv vaert ute for dette i mine egne aner, saa man maa vaere oppmerksom! Men saa hoerer det til historien at noen ganger stemmer det faktisk at begravelsen fant sted lang tid etter doedsfallet. Jeg vet om tilfeller der en person som doede om vinteren paa et avsidesliggende sted ble liggende en god stund i snoen foer han ble bragt til kirke og begravet....Oystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Ein variant av det same spørsmålet er oppe på ei av no.fritid.slektsforskning-newsgruppene i dag; eit gammalt råd for å få "skikkeleg" jordpåkasting på kista er nemnt der - nytt for meg, og kanskje for andre óg:Ved gravferda vart det mange stader sett ein staur ned på kista før ein grov attpå. Når presten kom, drog ein stauren opp og hadde dermed ein "kanal" som presten kunne sleppe dei tre skuffene med jord ned gjennom. Fikst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

At det kunne ta lang tid mellom gravferd og jordfestelse har jeg et bevis for når en av mine tippoldefedre døde 26.nov.1906.Jordfestelsen er oppført 18. mai 1907!Til den siste datoen er det ført til et ?.Av hvilken grunn vet jeg ikke .Men det ser kanskje ut til å ha vært i drøyeste laget for den som har påført spørsmålstegnet .Mvh.Geir K Eide .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kjenner tilfeller i nyeretid der det tok mer enn 10 Ti år mellom dødsfall og jordfesting. Ved gjenfunn etter ulykker kan det ofte gå lang tid,snøen må jo smelte eller reven sette spor før bortkomne på vinterstid blir funnet. :-) Sig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.