Gå til innhold
Arkivverket

[#5027] Utvandret til Amerika m/ S.S Geiser i 1886


Gjest John Erik Martiniussen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Erik Martiniussen

Jeg søker etter min olderfar Axel Anderson f.25.06.1867 i Naverstad/Sverige.Faren, Anders Axelson f.1835 flyttet m/familien til Sellebak v/Fredrikstad i 1876. Axel ble konfirmert i Borge i 1881 iflg. Borge kirkebok. Utvandret til Amerika-Wochester-med S.S Geiser i 1886 iflg. "Utvandrere fra Østfold 1867-1901" av Hetmann/Skahjem. Jeg har søkt i lengre tid og i mange kilder uten å lykkes. Håper noen kan hjelpe meg videre. M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Axels far Anders var først gift med Marie Helene Gustavsdatter f. 1838, som døde i Sverige. Mathilde Andersdatter. Axel hadde 3 søsken-Amanda Charlotte, Hilma Augusta og Anders Heman P.s Axel får 1 barn m/ min oldermor-Maren Lovise Johannesdatter f.30.09.1851 i Råde-Østfold.Han emigrerer samme året?, som min bestemor-Johanne Helene Axelsdatter - blir født. Venter i spenning på svar......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen. Jeg er litt uklok i forhold til det du har skrevet. Hvem er Mathilde Andersdatter, er det en søster av Axel? Og hva menes med Anders Herman P's Axel...Har du funnet han som emigrert i 1886, bortsett fra i boka. For i 1886, emigrete med SS Geiser, det som ligger på nettet, finner jeg han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Mathilde Andersdatter er farens 2. kone. Anders Heman er Axels bror. Jeg har ingen andre kilder som bekrefter avreiseår. Kan han ha reist i -87?John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

John Erik! Vet du fødselsdatoen til Anders Axelsson f. 1835? Jeg har også en Anders Axelsson f. 8. jan. 1835 i min database... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei igjen gutter! Jeg tror rett og slett 1886 er veldig ukomplett. Det ser ut som det reiste 135 dette året, men året før reiste det over 7000, i 1887 ingen....Det arbeider i DA med å gjøre dette komplett, så jeg foreslår en tur til apoteket, kjøp en flaske med tålmodighet :) og smør deg godt inn John Erik!Jeg venter i spenning på om vi er i "familie"... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Hei !Tusen takk for svar og takk for helseopplysningene.Jeg har ikke fødsels datoen på Axels far. Han var sagarbeider og døde i 1882.John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Hei Laila Tilleggsopplysning....... Anders døde i Borge /Fredrikstad i 1882. Det skulle være mulig å finne i kirkebøker?D.s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Vet du hvilken gård i Naverstad dine kom fra da? Det er nemlig ikke så mange Anders Axelsson'er som ble født i 1835..... Jeg har kirkebøkene, er det noe du trenger? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Hei LailaDette er spennende. Desverre har jeg ikke flere opplysninger om familien i Sverige. Jeg skal sjekke opp fødselsdatoen til Anders etter hvert. Kanskje det er å finne i listen over døde i Borge i 1882?John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Litt om Din Axel: Fra Kirkebok C:8 Naverstad 514177 side 543 no75 Født Juni 25., Døpt juni 30 Axel Foreldre Anders Axelsson Bonde i Edsäm og Mathilda Andersdotter (26 år Dopsvittnen: Olof Nilsson i Edsäm og Pigan Mina Andersd. i Edsäm.Skal vi se...... Husforhör AI:11 Naverstad Gården Edsäm (1862-1866Anders Axelsson, f. 1/8-1835 i Naverstad, flyttet fra p.128 i 1863 Hustru Sara Mathilda Andersdotter f. 20.7(?) 1838 i Uddevalla, flyttet fra Svarteborg 30.1.1855. Barn; Amanda Charlotta f. 1.5.1864 i Naverstad Axel f. 25.6.1867Det står en dato i "gift" feltet 16.1.1863, men jeg finner dem ikke gift i Naverstad på denne datoen. Familysearch har dem heller ikke.(familysearch: Hilma Augusta ANDERSSON Sex: F Event(s): Christening: 11 Sep 1870 Naverstad, Goteborg Och Bohus, Sweden Parents: Father: Anders AXELSSON Mother: Sara Math. ANDERSDR Iflg. utdrag fra fødselsboken er Hilma født 26. august 1870.Husforhør AI:13 1871-1881 side 53 flyttet fra gården Edsäm til gården Ejde i 1871 Familien med samme f.datoer, og Anders Hermann f. 26.8.1873 Her står anm. at Axel flyttet til Frstad 15.12.1880 og han er innført i flyttelängden nr 101 (eller om det er sidetall, men det tror jeg ikke)Rsten av familien ser ut til å flytte i november 1881Så var det foreldrene til Anders Axelsson f. 1835 jeg finner ham ikke....hmmmm. Det var ikke så galt at det ikke er godt for noe..jeg har nemlig feil i mine data, min Anders Axelsson er nemlig født i 1835 og døpt i 1825...hmmmm vel. Så, jeg regner vel med at vi har to forskjellige Anderser til det motsatte er bevist... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Hei Laila !Tusen, tusen takk! Jeg er veldig takknemmlig for all informasjon du har gitt meg. Jeg står tilbake med spørsmålet om hvor Axel ble av. Emigrete han, eller ble han boende i Christiania ...............?Sjekk den dåpsdatoen en gang til.Kanskje min Axel forble i fedrelandet ?M.v.h.John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjenDet er en Axel Hjalmar Anderson, født 1867, som bor i Bøgade 32 i Kristiania i 1900-tellingen. Kan jo være en mulighet. Han har ingen barn, men gift med Ingeborg Anderson fra Arendal. Arbeider som manufakturhandlende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Joa, kan være en mulighet han Axel Hjalmar, men, han er ikke nevnt med "Hjalmar" i noen av de kildene jeg sjekket. Ei heller ved dåp. Som tidligere sagt, så er mulighetene store for at han emigrerte iflg. "Utvandrere fra Østfold 1867-1901", men at digitalarkivet er ukomplett. Eneste mulighet til å få rask avklaring på dette er å oppsøke Riksarkivet og sjekke originalprotokollene for dette året. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Hei igjen !Takk igjen. Som dere skjønner så har dette skapt mye hodebry. Desto artigere er det om Axel skulle finne det for godt å dukke opp. Støtter meg til Laila's teori. Navnet Hjalmar i forb. mrd Axel er helt ukjent. Dessuten har vi jo Axel's dåpsdato - 30.06.1867. Må jeg fysisk møte opp på Riksarkivet?John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.