Gå til innhold
Arkivverket

[#5028] Arne Kamp ca 1250? Holter i Nes


Gjest Mona Årnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Årnes

Er det noen som har opplysninger om Arne Kamp? Eventuelt hans datter som antaglig giftet seg giftet seg med sønnen til Sira Geirlaugsson på Romerike ( Odalen ) Det sies at Arne hadde en bror som heter Bjørn som giftet seg med Inga Varteig. Skirennet Inga Låmi er oppkaldt etter henne. Håper det er noen gode hjelpere som kan svare meg. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Takk for svarene. Hjemmesida til Liv Skramstad er under utarbeidelse. Jeg har kontaktet henne. Jeg har sikre opplysninger fram til Anders Arnestad f 1572 Arnestad i Nes. Deretter blir det mere spekulasjoner. Det sies at han var i slekt med Semming Gislesen? Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Egner

Kildene som en bruker så langt tilbake i tid er primært hentet fra Diplomentarium Norvegicum. De brevene som en finner der har så vidt jeg forstår sammen med opplysninger om eierforhold til en mengde eiendommer gitt i biskop Øysteins Røde jordebok blitt tolket og tydet i de utlegninger vi finner om gamle slekter i bygdebøkene for blant annet Nannestad og Nes. Se f. eks (DN V 80) eller Lenke Jeg antar at det er derfor Tore Vigerust maner til forsiktighet. Forøvrig er jeg selv ute på de samme sporene. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dette siste er feil. Det er ikke på grunn av eksistensen av digitaliserte middelalderdiplomer at jeg maner til forsiktighet. Det er på grunn av den store mengde opplysninger som utlegges av nyere tids forfattere, under mer eller mindre begrunne påperoping av middelalderkilder, at jeg vil be leserne være kritiske. Beste hilsen fra Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til Tore: Det er vel litt av problemet at man ikke utøver nok kildekritikk, samtidig kommer man ikke bort fra at navneoppkallinger og eiendomsforhold gir gode indisier på basis av f.eks. DN. Så er det da det eviendelige spørsmålet om Tid og Rom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Arne og Tore. Jeg har nå fått fatt på Nes Bygdehistorie bind Vl og leser følgende på side 295 under Kampeætta l)Bjørn Kamp gift med Ragnhild Audunsdotter hadde barna Anund død før 1299. herr Audun(prior i Hovedøy kloster)datter g m Steinar på Skarnøre i Vestfold,Agmund (Amund). Sønnen Amund er benevnt Amund Lagabjørnsson i 1347(DN V 154). Amund Bjørnsson var visstnok g m NN Haftoresdotter. Barn Bjørn,Kåre, Eystein(kaldt Kampason, d før 1330 Erlend er nevnt før 1327 - 1329, førte Kussevåpen 8 DN 1 189, DN ll 171) Bård, førte Kussevåpen, trolig Pål.trolig ARNE ( Kamp), levde i 1347 var død før 1357, gav 18 øyresbol i Nordset i Sør Odal til Oslo domkirke.Eide 5 øyresbol i Lunberg i Nes ( ei datter g m Tord,foreldre til Geirlaug Tordsson. Jeg har også vært inne på Familysearch og kommet tilbake til Harald Haarfagre. Men, jeg er veldig i tvil om hvor korekte opplysningene er.Jeg har sammenhengende slekt tilbake til Anders Arnestad 1572 så det hadde vært morsomt og kommet lenger tilbake.Takknemlig for alle gode råd. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Harald Hårfagre tror jeg du kan glemme. Ingen nålevende nordmenn kan beviselig føre sine aner dit. På den annen side - det er vel trolig at vi stammer derfra alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det Mona skriver hjelper så lite. Jeg har mange ganger (ikke minst i foredrag), også på rykk i Norsk slektshistorisk tidsskrift (1992) advart leserne mot nettopp Nes bygdebok bind VI. Middelalderslektene der er kaotiske. Hva er forresten et Kussevåpen? Det er, i likhet med de øvrige opplysningene Mona siterer, høyst uvisst. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Egner

Mitt forrige innlegg var kanskje noe løst. Jeg ønsket å vektlegge at en bør angi kilder og i så storgrad som mulig bør oppgi primærkilder. Her følger forøvrig et eksempel på at navnet Kusse er angitt i DN. b.I s.158 Sitat: "Sammendrag: Thorald Brandssön (Lagmand), Guttorm Hafthoressön og Erlend Kusse vidne, at Joron, som var gift med Aslak paa Folberg, vedgik at hun brugte 6 Öresbol i Skjeldungeberg i Hofvin Sogn (Furnes) paa Hedemarken, tilhörende hendes Stivdatter Asbjörg. Kilde: Efter Orig. p. Perg. i norske Rigsarkiv. De 3 Segl ere i Behold. Nummer: 189. Dato: 11 Aug. 1327. Sted: Oslo." sitat slutt. Fra en slik primærkilde er jeg i likhet med mange prisgitt hvilke utledninger vi finner i det (les bygdebøker) man vel må kalle sekundærkilder. Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Enig i Arne Engers kommentar. Men kilden gir ingen familie- eller slektsopplysninger om Erlend Kusse, kun opplysningen om hans verv (og dermed hans rang i 1327). Hvordan klarer folk å føre sin slekt tilbake til f eks Erlend Kusse på grunnlag av denne kilden? Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Tore. Takk for alle svarene. Hva mener du om Birger Kirkeby Nord Odal bygdebok bind 2? Jeg leser om Finn Anders Haug sin datter Kari gift med Hans Semmingsen på Store Heberg i Nes en sønn til Semming Gislesen Vågstad i Nes. På Familysearch finner jeg Hans Semmingsen far under Semming Herberg? Jeg forstår at det er mange som kan få gale opplysninger underveis. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Ja, Familysearch er vel ikke akkurat en førstehåndskilde! Dette var en interessant debatt. Jeg har spørsmål til Tore om han på samme måte vil advare mot middelalderslekter i bygdeboka for Blaker, der den såkalte Toreidætten føres tilbake til Harald Hårfagre såvidt jeg husker ? Jeg har selv funnet mange feil i Nes-boka, men likevel er den jo uvurderlig for slektsforskning. Kanskje kann man forstå disse tidlige bygdebøkene utfra den tid de var skrevet i med store maktforskyvelser og forandringer i samfunnet og på bygda. derfor dukker "ætten" opp som et slags spøkelse fra middelalderen. Forøvrig har jeg kommet fram til at når man kommer tilbake til før 1800 i sin slekt må usikkerheten bli betydelig. For hver generasjon finnes det iallefall en liten sjanse for at en annen er far en det som står i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Dag. Jeg er enig med deg, dette ble en interessant debatt som vi kan lære mye av. Jeg har fått mange opplysninger fra Nord Odal BB 1 og 2. Mine aner kommer fra gården Ekornhol og Haug. Det er jo enklere å få opplysninger da det finnes mere gamle papirer på gårder som etterslekta har tatt vare på. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kritikken min er rettet mot Nes bygdebok bind VI. Ikke rart at mange synes den er sentral, all den tid at den favner om så mange slekter, og fører disse langt bakover i tid. Men mye av innholder er feil. For øvrig stoler jeg alldeles ikke på den øvrige fremstillingen av slekten på Auli og seim som er gitt i diverse bind av bygdebøkene for Sør- og Nord-Odal, hva angår tiden før 1600. Dette arbeidet må nok gjøres om igjen (dvs arbeidet med slektene på disse to gårdene før år 1600). Toreide-ætten stammer nok ikke fra Harald Luva, og kan så vidt jeg husker heller ikke føres lenger bakover enn til midten av 1500-tallet. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest arild andersen

Hei Mona ... jeg ville bare se litt på de sakene som du har lagt ut på sidene her. Joa.... jeg har en Bjørn Kamp et sted i mine anelister også .. men vi får vel se om det stemmer etter hvertmvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Kanskje en ide å sette opp en enkel anerekke f.o.m. ca. 1600 og bakover. Merk av med et x der hvor dokumentasjon ikke finnes.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.