Gå til innhold
Arkivverket

[#5029] Jon Iversen Gustad


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dette er til Christina Frøysland, og evt. andre interesserte. (Hvordan vet du at Helga Monsdtr. var fra Søbstad?)1. Jon Iversen Gustad f. ca. 1685, yrke: Gårdbruker, g. Helge Monsdtr. Gustad, d. etter 1717, Gustad, Kvernes. Jon døde etter 1723, Gustad, Kvernes.Jon satt på Gustad fra senest 1717. Da ble det [11/12 1717 fol. 175] foretatt en registrering over eiendelene i boet hans. Han hadde forbrutt seg med kjønnslig omgang (leiermål) utenfor ekteskapet, og halvparten av det han eide ble inndratt til kongen. Boet ble verdsatt til vel 25 rdl., og det er nevnt 5 kyr, 1 okse, 1 ungdyr, 2 kalver og 1 hest, ellers bl.a. en firmannsfar med seil. [Men bygdeboka nevner ikke at Jon ikke var hjemme, så det var den bedratte kona hans, Helge Monsdtr., som hadde den sikkert svært tvilsomme fornøyelse å lede registreringsmennene rundt].I 1723 sådde Jon på Gustad 2 tønner havre, men avlet noe mindre enn nabobrukeren Ole, 15-16 tønner. Han fikk 35 lass høy. Buskapen var: 8 kyr, 7 ungdyr, 6 sauer, 8 geiter og 2 hester. Det var ingen husmann på gården, og ingen fjell- eller engslette. En seter hadde i det siste ikke vært i bruk. Det var skog nok til brennfang og til gårdsbruk ellers, og til noe bygnings- og sagtømmer. Utmarka var god. En liten flomkvern var på gården. Jorden var middels god, uviss kornavling i år med væte og frost, men sikker høyavling. Når det var flom, kunne det bli skade på marken nede ved elva, men hittil hadde dette ikke vært nevneverdig. Det var ikke jord til å rydde, men noe kunne forbedres.(Etter Averøy bygdebok).Bygdeboka er ikke sikker på at Jon var sønn til Iver Jonsen på Gustad, siden han ikke nevnes der i 1701. Jeg finner det derimot mer sannsynlig at han var sønn på gården enn at han ikke var det, for ellers kunne man vel ha forventet at en av de andre sønnene, Arnt og Knut, hadde overtatt. Litt påfallende ville det vel også ha vært at det just skulle ha kommet en Jon Iversen dit, på akkurat det bruket, som ikke var sønn til Iver Jonsen Gustad. Navnet Iver og Jon har gått igjen der i flere generasjoner før dette, også. - Men hvor var så Jon Iversen i 1701? Trolig var han i tjeneste et sted. Det var på hele Nordmøre bare to tjenestegutter i 1701 ved navn Jon Iversen. Den ene var 10 år og bodde på Berge i Gjemnes. Den andre var derimot 16 år og bodde på Jelberg i Smøla. Tatt i betraktning at Jon hadde en sønn som var født ca. 1708, finner jeg det mest sannsynlig at dette er riktig mann, selv om Smøla ligger lenger unna. - Det bør forresten undersøkes når Jon føres opp i matrikkelen første gang. Det var sikkert før 1717. Dessuten hvor lenge han sto.Foreldre2. Iver Jonsen Gustad f. ca. 1651, yrke: Gårdbruker, d. etter 1701, Gustad, Kvernes.Iver var bruker etter faren fra senest 1671.Iver hadde trolig i hvert fall disse barna:1) Arnt f. ca. 1677, hjemme 1701.2) Knut f. ca. 1683, hjemme 1701.3) Jon f. ca. 1685. Ikke hjemme i 1701. Han kan ha vært den Jon Iversen som var tjener 16 år gml. på Smøla. Gift med Helge Monsdtr., og overtok på Gustad.Fra sikt og sakefall i fogderegnskapene i 1701: "Iver Gustad for slagsmaal udj druchenskab med Iver Mech paa en hellig dags morgen da andre got Folch var i Guds Huuss, er efter formuen tildømbt at bøde till Hans Kongl: Mait: 4 Rixdaller og for helligbrøde 3 lod Sølv". Iver Mek ble frikjent for selve slagsmålet, for han hadde ikke begynt, men han måtte likevel bøte 3 lodd sølv for helligbrøde.Alderen til Iver varierer: Etter 1666 skulle han være født ca. 1651, etter 1701 skulle han være født ca. 1638.Besteforeldre4. Jon Iversen Gustad f. ca. 1606, yrke: Gårdbruker, g. (1) Anne Halvardsdtr. Gustad, f. omkr. 1620, d. 1670, Gustad, Kvernes, g. (2) Guri Pedersdtr. Gustad, d. etter 1679, Gustad, Kvernes. Jon døde 1679, Gustad, Kvernes.Jon var bruker på Gustad fra senest 1633. I 1645 var både Jon og medbrukeren Ole gift, og i tillegg til dem bodde Mons og Anna der. Disse kan være barn eller tjenere.I 1657 hadde Jon 1 hest, 8 kyr, 5 ungdyr, 4 geiter, 6 sauer og 2 griser.Ved manntallet 1666 var Jon 60 år og hadde sønnen Iver på 16 år. Den andre brukeren het nå Ellef og var 32 år. I 1671 var Iver kommet inn som bruker i stedet for faren.I 1670 er det skifte etter Anne Halvardsdtr. Mannen het Jon Iversen og sønnen deres Iver.Jon giftet seg vel opp igjen, for i 1679 var det skifte etter ham. Da het kona Guri Pedersdtr. og de hadde en datter Synnøve.(Alt dette etter Averøy bygdebok. Skiftene bør sjekkes).5. Anne Halvardsdtr. Gustad f. omkr. 1620, d. 1670, Gustad, Kvernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Om Helga har jeg info fra en annen etterkommer. Jeg vet ikke om det er sammen person, men mannen er Jon Iversen Gustad så jeg antar det er sammen Helga det er snakk om. I såfall heter hun Helga Marie. I mine papirer har jeg også en Mons eriksen Søbsatd gift med Anne Jensdt. De har som jeg har fått rede på tre barn Blandt annet Helga. Om det er samme Helga vet jeg ikke , men broren er født i 1691. Faren døde i 1707.Christina Frøysland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.