Gå til innhold
Arkivverket

[#5033] Norske Avis innlegg under/etter 2. verdenskrig


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Er det noen som vet hvor jeg kan lete når jeg vet at der skulle være en historie trykt i en norsk avis under eller like etter 2 verdenskrig. Historien var om norske nazister i Norge og viste både bilder og navn. Personen bodde i Oslo og det var visstnok en riksavis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Spør på biblioteket etter microfilm av den avis du tror artikkelen var i. Der er bare ett minus med dette,etter krigen var der folk som fjernet sider med NS propaganda og medlemslister fra enkelte aviser. Kjenner ikke til om alle er filmet. Spør også i redaksjonene, kan hende der er papirutgaver som er tilgjengelig. Hilsen Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Riksavis og riksavis. Den gongen var det ikkje riksaviser slik vi i dag reknar dei. Men "hovudstadspressa" som òg i stor mon vart lese rundt om i landet, hadde i alle høve desse avisene: Aftenposten, Verdens Gang (nyskipa av heimefronten 1945), Dagbladet, Arbeiderbladet, Vårt Land, Nationen, Morgenposten og Morgenbladet. Om eg finn fleire i ei bok eg har heime, skal du få namna på dei òg. Alle desse avisene er filma. Du kan låne filmane til ditt heimebibliotek og leite der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Jeg har Aftenposten komplett for hele året 1945. Samtlige aviser — inkludert den fellesavisen som kom ut de første fredsdagene — er i så perfekt stand som man kan vente etter 55 års forsvarlig lagring. Jeg vil tro at denne samlingen er ganske unik i privat eie. Salg vil bli vurdert dersom seriøse tilbud kommer inn.egil.thee.danielsen@skynet.be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg gløymde sjølvsagt å ta med Norges Handels- og Sjøfartstidende (no Dagens næringsliv). Men etter det eg kan sjå, skulle lista no vere komplett. Attåt dette kom "Oslo-Pressen" ut som fellesavis i fredsdagene, men kor lenge veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Jeg vet at på Universitetsbiblioteket i Bergen har de filmer av alle Bergensavisene fra krigen og etterpå. Fant selv en artikkel om min morfars bror som ble drept av en mine ved Sotra under krigen. Årsaken til ulykken var reinspikka nysgjerrighet hos sønnen.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.