Gå til innhold
Arkivverket

[#5034] Olaus Olsen Hoel, født 1830 i Løten.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Til dem som vil og kan hjelpe meg.Min bestefar Teodor Olausen ble født i Vardal i 1873 og utvandret til Trøndelag som femtenåring. Fordi han hadde liten kontakt med sin familie og selv var lite meddelsom, sikkert på grunn av en hard og fattig barndom (han reiste "hjem" først i 1950), visste jeg svært lite om hans familie, bortsett fra det lille min mor kunne fortelle. Om hans mor og søsken har jeg funnet ut mye takket være folketellinger, kirkebøker og hjelp gjennom dette forum. Om min oldefar vet jeg en del (Gjøvik kilder). Han het Olaus Olsen Hoel, ble født i Løten i 1830, giftet seg i Vardal i 1858, bodde der meste sitt liv der, bortsett fra noen år i Søndre Land, døde i Vardal i 1876. Han var smed, husmann uten jord, inderst, og endte til slutt som "fattiglem". Det jeg vet svært lite om, er hans slekt lenger tilbake.Han hadde et slektsnavn Hoel som sikkert er et gårdsnavn. Min mor nevnte det for meg pluss at jeg har funnet navnet brukt i forbindelse med vielse og begravelse i kirkebøkene for Vardal (Gjøvik kilder). Jeg er sikker på at dette navnet er noe han hadde med seg fra det sted han kom fra. I de nevnte kirkebøker fant jeg hans fars navn: Ole Christophersen.I folketellingen for Løten 1801 finner jeg en Ole Christophersen, ett år gammel, på gården Nedre Hønningstad.Det finnes en Ole Christofersen, 23 år, i organistlære, på Gamelgård i Wang i 1801. Det interessante er at denne gården tilhørte Hoel i Furnes. Videre kommer jeg ikke. Jeg vil påstå jeg har gjort det meste av hva som er mulig gjennom Digitalarkivet.Er det noen med tilgang til flere kilder som kunne hjelpe meg? Jeg ville være takknemlig.Det betyr mye for meg å finne mine røtter.Astrid Ryen, Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Astrid Ja det finnes jo Holshagen, Holstuen etc i 1865 tellinga for Løten ( Også en organist der i 1865 ) Jeg vil gjøre oppmerksom på gårdshistorie for Løten , bd. I-III som jeg akkurat vart borti. Den er bra, med alfabetisk register også. Hvis den ikke finnes på bibliotek i Trondheim, kann sikkert jeg eller andre gjøre ett oppslag på andre bibliotek. Ev må du bestille mikrokort for Løten 1830 først, for å finne ut foreldrene til din oldefar, det kann sikkert også noen gjøre for deg.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.