Gå til innhold
Arkivverket

[#5035] Hvor lå Mureseter i Hornindal/Nedre Stryn sogn?


Gjest Oddvar Munro Jenssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Munro Jenssen

Peder Andersen (f. 1676, begravd 27. oktober 1754), Anders Magnesen (f. 1618) og Magne Magnesen (f. 1590) var født på Muresetter/Mureseter i Nedre Stryn sogn. I følge de opplysningene jeg sitter inne med var Peder Andersen den siste i min slekt som var født på Mureseter. Er det noen som vet noe om gården? Søk hos Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane har ikke gitt noe resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Dette må være gården Maurseter som nå ligger i Hornindal kommune ikke langt fra bilveien mellom Hornindalsvannet og Strynefjorden. I manntallet fra 1701 ble navnet på denne gården skrevet "Mureseth" og du vil se at Peder Andersen bodde der da. Jeg vil vel tippe at Magne Andersen (f.ca.1671) var en bror av ham. Han hadde et annet bruk på samme gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Du vil finne garden Maurset i bygdeboka for Stryn (Nedstryn sokn). Det står ikkje så svært mykje der; brukarlista er rimeleg "tynn". Kvar har du forresten funne dei opplysningane du alt har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Peder Andersen var født på Utigard br.1 eller Magne-bruket på Maurset. Han var soldat fra 1699 og utskrevet i 1709 til det faste Nordfjordske kompani under den store nordiske krig. Han giftet seg med enka på Lødøen. Broren Magne f.1668 overtok farsgården. Han hadde tre koner der. Mine aner er fra kone nr. 3 Ingeborg Mattisdtr Aarholen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Faktisk går grensa mellom Hornindal og Stryn gjennom gården slik at Utigard ligger i Hornindal mens Innigard ligger i Stryn (Eid og Hornindal ved Edvard Os). Det var Peder som hadde tre koner på Lødøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Munro Jenssen

Svar til Aase R. Sæther, Sandane: Peder Andersen som var født på Mureseter i 1678 er tipp oldefar til Ole Olsen, døpt 11. august 1811 på Haus, Davik. Ole Olsen er min tipp tippoldefar. Peder var gift med Maritte Olsdatter omkring 1708 iflg opplysninger fra Digitalarkivet og familysearch.com, som jeg antar er riktig. Her fant jeg fødestedet som er oppgitt som "Muresetter", "Mureseter" og "Muresettr".Til Ole Bernt Gammeslsæter kan jeg nevne at jeg i tillegg til Maritte Olsdatter har funnet hans andre kone, Ingeborg Mathisdatter, som han giftet seg med omkring 1728. Mine aner er fra hans første kone Maritte Olsdatter.Jeg takker for svarene jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Det at Maurset Utigard ligg i Hornindal prestegjeld forklarer at det kan føreligge eldre oppføringar enn 1750 (då kyrkjebøkene for Innvik brann) - det var dette eg stussa på i fyrste innlegget mitt. Men uansett bør du vel (og no spikkar eg fliser:-) skrive "f.ca.1590", for eg reknar med dette f.året er kalkulert ut frå alder ved død; fullt så gamle er vel ikkje kyrkjebøkene i Hornindal heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Munro Jenssen

Takk for opplysningene om kirkebøkene. Som jeg skrev i innlegget over har jeg funnet alle opplysningene på Digitalarkivet og hos familysearch. Fødselsår og dødsår er det vanskeligste fordi de kan variere i forhold til hvilke kilder opplysningene kommer fra. Jeg har oppdaget avvik opptil ca. 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg kan anbefale "Honndalsboka": Hornindal, Nordfjord - Ættelister for kvar gard i bygda" utgitt av Sparebanken Sogn og Fjordane, Hornindal. Der er grundig beskrevet alle brukene på Maurset, hvem som bodde der, barn og hvor de flyttet etc. Mitt eksemplar er fra 1989.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.