Gå til innhold
Arkivverket

[#5040] Wille - Hitterdal og Eidanger i Bratsberg 1801


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Eg leiter etter foreldra til sokneprest Jacob Andreas Wille, som eg har funne gjennom www.slektsforumkarmoy.no som far til Christian Severin Bloch Wille. I folketeljinga for 1801 er han oppførd som ugift student, 24 år, Hitterdal prestegjeld. Eg har funne ei mogeleg mor i Bolette (utan etternamn) på Stidsklew i Eidanger, 63 år i 1801 og enkje etter "Salig Willer" - som vel må vere Hans W??. Kan nokon stadfeste eller avkrefte dette, eller kanskje gje meg eit spor vidare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har ikke Jacob Andreas Wille i min database, men jeg har Hans Amundsen Wille, født 1714 i København, død 1799, sogneprest til Sillejord, provst over øvre Telemark. Han var gift med Anne Marie Bloch, og har sønnen Hans Jacob Wille, født 1756 i Sillejord, død 1808, sogneprest til Frue kirke i Trondheim, stiftsprost 1798. Hans ble så gift med Bolette Møllerup, og har datteren Anne Marie Wille, født 28/4 1763. Jeg håper dette er riktig spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

I huset hennar Bolette (her står for ein gongs skuld kvinner fremst!) bur systera og to døtrer - Marthe Christine Wille 32 og Anne Hedevig Wille 27. Anne Marie skulle vere på 28. året i 1801, ho kan vere identisk med Anne Hedevig, eller vere ei tredje syster.Sonen du nemner, Hans Jacob Wille, kan etter alderen vere far til Jacob Andreas (som er 22 år yngre), men eg vil helst tru han er storebroren. Eg håper ein eller annan har svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Se Nøtterø bygdebok for utførlig omtale av sogneprest til Nøtterøy 1814-50 Jakob Andreas Wille (1777-1850), inkl. slektsopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.