Gå til innhold
Arkivverket

[#5054] Boplassen Liggeren - Nordmarka (Aker)


Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

En av mine formødre, Anne Marie, født Andersen Liggeren (24.09.1833) kommer fra boplassen Liggeren i Nordmarka, tilhørende Aker. Hun giftet seg med Kristian Eriksen Slagtern, også Nordmarka (Aker.Forstår av Anne Maries etternavn, Andersen, at hennes far antageligvis må ha het Anders.Noen som har tips til hvordan jeg kan lete meg frem til hennes foreldre?Med hilsen I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du kunne kanskje begynne med å ta en titt i denne boka: Egil Collett AABEL: Nordmarksfolk. Plasser og slekter gjennom 300 år. Oslo 1985. 164 s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Dag Brodin

Du finner lite om Anne Marie der, bortsett fra et bilde av henne på side 141, og det er jo ikke dårlig ! Noen påstår de kan føre nordmarksslekter tilbake til 1600 tallet. Ifølge boka bor det etterkommere på Slagteren ennå, så du kann jo spørre der. Ellers er det en møysommelig oppgave å holde på med kirkebøker for Aker, det virker som om presten iblandt har prøvd å kompensere for sitt store sogn ved å spare på papiret (!) Men Nordmarka består jo av 4 fylker ! , så dette må være en prøvelse for slektsforskere. Tenk om vi hadde en side som den svenske "røtter", da kunne du lage en mappe som het "nordmarksslekter" og titte på den en gang iblant. Nå er det jo umulig å finne igjen gamle innlegg! mvh dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror, men er ikke sikker, at Slaktern ligger i Sørkedalen. Jeg mener det er en skiløype fra Tryvann og ned til Sørkedalen som også kalles det. Foruten kirkebok for Aker finnes det også kirkebøker for Sørkedalen, men de begynner kanskje senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg synes det er greit å vite hvor gårder hører til i geografien. Da er det lettere å finne ut mere, særlig når det gjelde et så stort område som Aker. Slaktern er en plass i Nordmarka sør for Blankvann. Plass under gårdene Blindern og Vestre Aker prestegård.Plassen med nærmeste omgivelse er foreslått fredet. Nordmarkskapellet ligger like sør for slaktern. Kanskje er det mulig å finne noen opplysninger under de 2 nevnte gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

I boken Oslo-Marka vol.I, Halvorsens og Larsens Forlag, Oslo 1952, s.118, står det følgende om Liggeren i kapitlet ``Setrer og Plasser i Nordmarka`` som er skrevet av Peder Blix. Det gamle navnet på Liggeren er Haugseter. Tett ved Gamle Akers kirke lå det en gård Haug, som seteren formodentlig har navn etter. Grensen for Liggeren skog (16.300 mål) dannes av vannene Måsjøen, Trehørningen, Store Gørjatjern, Kalvsjøen, Øyungen. Den vestlige del av den gamle Haugseter omfatter bl.a. Gåslungen med Bjørnholt (7200 mål). Liggeren må tidlig ha gått over fra seter til plass. På kartet i 1760 oppføres Liggeren med tre hus. I 1812 overdrar Peder Anker ``Pladsen Liggeren i min Ejendom i Nordmarken`` fra Peder Jonsen til Hans Povelsen Løken. I 1814 til 1861 bruktes plassen av Peder Larsen Liggeren. Etter ham kom Gulbrand Olsen fra Jevnaker som satt på Liggeren til 1905. Så drev Ludvig Johannesen plassen inntil 1917 da han ble avløst av Johannes Hermansen, far til de kjente skiløperbrødrene Hermansen. Den nåværende forpakter, Thorbjørn Ruud, gift med sønnedatter av Gustav Bjørgesen Bjørnholt, overtok i 1940. Den som har gjort Liggeren mest kjent er vel den internasjonalt berømte tegner Olaf Gulbrandsson, f.1873. Han ble gift med datter på Liggeren, Inga. Gulbrandsson var prof. Ved kunstakademiet i München fra 1929, illustrerte i sin tid Trangviksposten og kom i 1902 til Simplicisimus hvor han ble verdenskjent på sine usedvanlig skarpe, rammende og humørfylte politiske satirer. Sin takknemlighet overfor Nordmarka og Liggeren har han gitt uttrykk for i sin bok ``Det var engang``.Er du interessert i å se hva det står om Slakteren, så send en mail til eva.mckenna@btinternet.comMvh fra Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Arild Andresen

I tilfelle du fremdeles leter etter navn på faren til Anne Marie. Her er vielsen til Anne Marie og Christian. Lenke Det er vielse nr 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Karin Moen

Anders Olsen 1807-1843 ble i 1834 viet til Elen Margrete Pedersdatter på Liggeren(hun ble i 1845 viet til Hans Christensen) disse fikk barna ANNE MARIE døpt i 1834, Olava 1835, Peder 1838 og en dødfødt datter 1843, Nevnte ANNE MARIE er da den som giftet seg i 1860 med Kristian Eriksen på Slakteren. Anders Olsens far oppgis å være Ole Pedersen fra Aker.Turter Med hilsen Karin Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Andresen

Avskriften til Eva over er riktig, men opplysningen i boka om at Gulbrand Olsen var på Liggeren til 1905 er feil. Gulbrand døde i 1897, kona Mari døde i 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.