Gå til innhold
Arkivverket

[#5058] Min bestefar PEDER KVÆRUM


Gjest Rigmor Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Iversen

Kan noen hjelpe meg ??? I min mors dåpsattest står oppført PEDER KVÆRUM, (Yrke: trelasthandler)født: 1884, Lillehammer. Min bestemor dro til Trondheim for å føde min mor, som ble født den 21.10.1910 og døpt 3 uker senere i Ila kirke. Historien om min bestefar er slik jeg har fått den fortalt at han skulle reise over til Amerika og ordne med bopel der. Så skulle min mor og bestemor komme etter. Imidlertid skjedde det at min oldemor uten min bestemors viten tok beslag i alle de glødende kjærlighetsbrevene han sendte fra Amerika. Min bestemor ble gående i Norge og følte seg bedratt, og han i Amerika uten svar på sine brev. Min mor vokste opp sine første ni år på hhv barnehjem og fosterhjem, før hun ble hentet tilbake til sin mor da hun giftet seg. Brevene kom først frem etter min oldemors død og min bestemor fikk vel sin forklaring da at det ikke var Peder som hadde lurt henne. Min mor tok vare på disse brevene i mange år som et kjært minne, men de er senere desverre blitt borte. Jeg vet at min mor for mange år siden forsøkte å spore ham opp via frelsesarmeen, men uten hell. Jeg er ikke noe flink med dette, men har et inderlig ønske om at en eller annen kanskje kan hjelpe meg. Kanskje kan jeg finne svaret min mor ikke fant. Det eneste jeg har klart å finne var i emigranter fra Oslo. Der sto det oppført en Peder Nils.Kv`rum født 08.09.1884 på Lillehammer. (Yrke: driftsbestyrer) Han reiste den 28.06.1911 med skipet Spero (Agent Victor Raffel) og bestemmelsesstedet var Minneapolis. Kanskje var det han? Jeg har forsøkt folketellingen uten hell og statsarkivet på Hamar som har sjekket forskjellige kirkebøker uten hell. Fant også ved leting en Peder Jensen Kværum som reiste i 1903 med Linje Montebello. Han hadde yrke:arbeider og var 18 år og Montana var bestemmelsesstedet. Han står oppført med BOK 21 A Side 157 og nummer 105057. Jeg ville blitt så glad om noen kunne hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

I leting etter min bestefar Peder Kværum f:1884, Lillehammerlurer jeg på dette. Finner jeg flere opplysninger under Kilde - BOK 21 A om ham og hvor finner jeg boken? Hvor kan jeg finne flere opplysninger om ham ved hjelp av hans ID nr 8371 ? Veldig takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hakon Skaugvoll

Etter o. Rygh er det to KVERUM gårder i Hov i Land Jeg tror nok du må søke etter Kverum eller muligens Querum i USA. Peder er vel blitt Peter. Kom han med i WWI ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Dette var spennende å høre. Jeg skal fortsette å lete med de nye informasjonene du ga meg. Jeg vet ikke hva WWI står for. Kanskje du kan forklare? Tusen, tusen,takk . Mvh Rigmor Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Utan at eg er 100 % sikker så trur eg nok at Håkon meiner 'World War I' med nemninga 'WWI', altså den 1. verdenskrigen; frå 27/8 1914 til 11/11 1918. USA kom ikkje med før i april 1917. Men alle soldater vart rulleførte, så dersom Peder/Peter deltok på USAs side så fins han nok i eit eller anna amerikansk arkiv.Mvh., Terje Hatvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Æsj, eg bytte om to tal slik at det vart feil dato ovanfor. WWI byrja 28/7 1914, ikkje 27/8. Fort gjort -.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Tusen takk for svar fra deg. Jeg vet jo ingen ting om denne min bestefar annet enn det jeg har skrevet tidligere. Jeg finner han ikke i noen folketellinger heller fra 1900. Jeg er også usikker på hvor jeg skal lete i militærruller fra Amerika. De gangene jeg har forsøkt å lete på amerikanske sider, stopper desverre mye opp, fordi jeg ikke er så god i engelsk, men jeg vil ikke gi meg. Dette er et mysterium og jeg ønsker så inderlig å finne ut av det. Jeg er derfor så utrolig takknemlig for alle som tar seg bryet med å svare og tipse meg. Har jo nå fått vite at det var 2 gårdsnavn KVERUM i Søndre Land, men fant ham ikke der heller. MVH Rigmor Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har den største sympati med deg, siden jeg sjøl har en oldefar som forsvant på nøyaktig samme måte; reiste i forveien ca 1910, usannheter i korrespondansen med hjemlandet (her med oldefars søster) om oldemors sivilstatus - og dermed var all kontakt slutt i forbindelse med 1. verdenskrig. Alle brev forsvant selvsagt, og Frelsesarmeen fant ham ikke. Nå har jeg satt i gang Vesterheim Genealogical Center i Wisconsin med et betalt søk for meg.Er det bygdebøkene for Søndre Land du har sjekket? Har du også i tilfelle sjekket gården Kvernum på Vestre Toten? Hvis ikke - gjør det. På www.slektsbiblioteket.com er det en kildedatabase der du kan få hjelp av vennlige sjeler til oppslag.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Rune. Tusen takk for svar fra deg!!!! Ja, dette var jo ikke så ulikt min historie. Jeg gikk inn på kildedatabasen og der var det jo mange bygdebøker, men er det slik at du må skrive til de som står som "eiere"?, eller har jeg gjort noe feil? Har du noen peiling på hva det koster å få andre til å lete for deg, slik som du nå har gjort? Kanskje jeg også skulle forsøkt noe slikt hvis det ikke koster all verden. Mvh Rigmor Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Rigmor! De som har registrert seg på Slektsbiblioteket, pleier ikke å "ta betalt" for sånne oppslag, dersom det ikke blir ekstremt, og evt. avtale kan bli gjort. Jeg har i hvertfall aldri tatt betalt, eller blitt krevet betaling for oppslag der. Send mail du, til den du finner har de bøkene du ønsker oppslag i! Lykke til! Det er kjempespennende! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen. Nå leste jeg spørsmålet ditt en gang til, og så at jeg svarte litt utenom, men det får stå sin prøve. Jeg har med hell benyttet "proffe" slektsforskere i USA (funnet på nettet) og alle tre gangene har resultatene vært kjempefine! Men, jeg visste hvem jeg lette hvor etter, og da er det jo mye lettere. Jeg betalte $10 pr. time og evt. dekning av kostnader til kopiering ol. Fikk faktisk kopier fra offentlige kontorer med "preg" i papiret på at det var rett kopi (ikke bare et stempel). Kjempe fint å ha! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Min erfaring med Slektsbiblioteket er heller dårlig. Jeg har sendt forespørsel til to forskjellige personer om de kunne sjekke noe for meg i de bøkene de har. Dette er flere mnd. siden, til nå har jeg ikke hørt noen ting. Når du registrerer en bok der, er det underforstått at du skal slå opp for andre. Jeg har istedet gått til innkjøp av disse bøkene selv, men det var ett bomskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Håper du bare hadde uflaks, Lisa, for ideen om vennetjenester på denne måten er jo god. Selv driver jeg stadig med to-tre prosjekter pva. amerikanere som har havnet hos meg på denne måten. Til Rigmor: Siden det ser ut til at du holder til i nærheten av Oslo, anbefaler jeg lesesalen på Deichman (hovedutlånet). Den er stort sett åpen til kl 20.00, og de har et godt utvalg av bygdebøker. Sjekk med www.deich.folkebibl.no og søk i bibliotekets kataloger etter det/de område® du er ute etter. De har også en del bygdebøker i magasinet til utlån.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg skulle også gjerne bidratt med noe positivt her, men dessverre. Jeg kan ikke finne noen med tilnærmelsesvis det navnet i US Death Index som skal ineholde alle registrerte dødsfall "over there". Det KAN selvfølgelig bety at han er (var for få år siden) i live - hvis han ble i US. Men det kan selvfølgelig også bety at han tok et annet navn der borte - eller at min fantasi vedr måter å skrive navnet på ikke strekker til. Jeg skal fortsatt ha øynene åpne... Og lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Tom! Jeg må bare presisere at Social Securtiy-indexen ikke inneholder alle registrerte døde, ei heller alle som hadde SS#!It is not a database of all deceased individuals who have received Social Security Benefits, or whose families have received survivor benefits. (Porter 1999)Men, det er en uvurderlig kilde! Jeg har funnet flere av mine der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Som jeg skrev i forum 2: Han personen du finner i emigrantprotokollen f.8/9.1884, er født i Vardal i følge kirkeboken sønn av Jens Hansen (Snuggerud), jeg finner på samme sted (Gjøvik og Totens slektshistorielag: http://www.slektshistorielaget.com ) en Peder Jensen Kværum som utvandret i 1903.Han er sønn av Jens Hansen. Mvh Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Erlend. Tusen takk for svar fra deg.Jeg har vært inne på adressen du skrev og jeg har også lagt inn en etterlysning der. Kan du fortelle meg hvordan jeg går frem for å finne Den Jens Hansen som du har funnet? Jeg er tydeligvis alt for dum når det gjelder dette.Fant du noe om han Peder Nils. Kv`rum som reiste den 28.06.1911 til Minneapolis og som var fra Lillehammer? Jeg blir like glad, som en liten unge for hvert svar jeg får som kanskje kan bringe meg nærmere. EN STOR TAKK TIL DERE ALLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Jeg har lest innleggene litt overfladisk, men hvordan kan en mann bli far i Norge i 1910 hvis han reiste til Amerika i 1903?... Tror du skal satse på han som reiste i 1911. Jeg har forøvrig en lignende historie om en slektning som reiste "føre" til Amerika (1905), og hadde kjæreste som ventet hjemme. I 1911 kom han tilbake og hentet kjæresten, og de levde lykkelig alle sine dager...først i USA, så flyttet de etterhvert hjem til Norge igjen. Lykke til videre, jeg er spent på fortsettelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Vera! Ja, ikke sant. Grunnen til at årstallet 1903 dukket opp, var jo at jeg søkte under emigranter på navnet Peder Kværum og da kom jo han opp. 18 år gammel den gang. Årstallet stemte over hodet ikke i forbindelse med min mors fødsel den 21.10.1910 (Han kunne jo selvfølgelig ha vært i USA tidligere) MEN, så kommer jo denne PEDER NILS.KV`RUM født på LILLEHAMMER 08.09.1884 som ifølge immigrasjonslistene i digitalarkivet reiste til Minneapolis i 1911. Men han kan jo ikke i 1903 hatt navnet PEDER JENSEN KVÆRUM, født i Vardal og i 1911 hatt navnet PEDER NILS. KV`RUM, og være født i Lillehammer. Dette blir nesten som en kriminalføljetong. Ikke finner man noen av disse som skal være født i Verdal, Lillehammer i kirkebøker eller vært med i folketellingene heller. La oss følge med, for dette er virkelig spennende. Mitt inderligske ønske er at en eller annen gluping der ute, plutselig kan gi meg svaret på gåten. Takk for at du bryr deg!!! Mange hilsner fra Rigmor Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Instuks: (Slektshistorilaget.com) gå på kilder øverst på siden, så på ny side, Gjøvik, ny side kirkebøker-ny side kirkebok døpte Vardal 1878-1893, litt ned på siden. En annen kilde er utvandring. Der trykker du -Register til boka Utvandringen til Amerika fra Vardal. Det kan jo godt hende at personen du leter etter dro to ganger og før han dro siste gangen hadde tilholdssted på Lillehammer. Mvh. Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei. I 1900 ft finner du ei Anna Kværnum født 1881 i Ø.Gausdal, kanskje hun er en søster av din Peder ?? selv om fødestedet ikke stemmer Lykke til videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Utan å leggja føringar på søkeprosessen, men dersom denne Peder "amerikaniserte" etternavnet sitt (altså Kværum) og ikkje berre nytta patronymet Nilsen "over there", så ville i alle fall eg ha leita like mykje på etternamn som byrjar på QV-, QU-, QOU- og QW- som på KV-.Dette av di KVÆRUM - lydleg/fonetisk sett - blir noko slikt som 'kouerom' i standard amerikansk uttale. Og KV- vert då helst skrive QW- eller QU- med rot i den amerikanske uttalen av namnet. Hugs då at ein 'W' sjølvsagt ikkje blir uttalt som ein norsk 'dobbelt-v' men ein engelsk 'double-ju'.Mi tilråding er altså nye søk i USA med bokstaven Q- som utgangspunkt. Lykke til!Helsing Terje Hatvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Tusen takk Terje. Jeg har vært inne på noen amerikanske sider og forsøkt slik du forteller meg, men jeg får ingen napp. Jeg har også forsøkt med Peder Nilsen, men jeg har ikke klart å få noen til å stemme med det som er det korrekte. Mvh Rigmor Iversen OBS, OBS, OBS: EN STOR TAKK TIL DERE ALLE SOM ENGASJERER DERE OG PRØVER Å HJELPE MEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Takk til Laila for info om Death Index'en - det forklarer hvorfor det tross alt er endel som jeg ikke finner der. Så til Rigmor. Det er vel helst en tilfeldighet, men ved roting rundt i 1900-folketellingen kom jeg over en gård N. Kveom i Lom, hvor husfar heter Peder og sønnen Nils. Årstallene rimer ikke så det er nok neppe disse, men kanskje "far Peder" hadde en bror Nils som hadde en sønn Peder... eller noe sånt. Noen med en bygdebok som ta en titt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei. På Ancestry.com finner du 3 personer med etternavnet Kvernum, det må være mor og hennes sønner.Der kan du få kopi av deres fødselattest med blant annet FARENS fulle navn, og nasjonalitet Sønnene er født 1920 og 27. Men du må skrive brev dit, det er lagt et ut som viser hva du må skrive og sånn. Kanskje verdt et forsøk :-)Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.