Gå til innhold
Arkivverket

[#5065] Anders Arnestad f 1572 .Nes på Romerike


Gjest Mona Årnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Årnes

Anders Arnestad var gift med Birgitte Finnsdatter f ca.1573 N. Odal de giftet seg i 1594 og fikk sønnen Finn Andersen Haug. Jeg lurer på hvem foreldrene til Anders og Birgitte var? Er det noen som har bygdehistorie fra Nes på Romerike og kan henvise til hvilket bind det kan stå om dem i? Takknemlig for svar. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

I bind III av gardshistorien for Nes på Romerike finner jeg på side 59 kun dette under matrikkelgarden Arnestad: BRUKERE ERIK på Arnestad fikk i 1499 bot for delaktighet i drapet på futen Lasse Skjold. I 1593 het skattebetaleren på Arnestad ANDERS. Han er oppført i skattelistene til 1617 og blir etterfulgt av en som het BIRGITTE, som sannsynligvis er hans enke. Omkr. 1620 overtok en som het OLE, og han drev garden til midt i 1630-årene ..... Det ser ut til at sønnen Finn har overtatt Haug i Nord Odal, så kanskje finner du mer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Liv Inger. Takk for svaret. Det er ikke noe særlig mere å finne der. Men, jeg får slå meg til ro med at Birgitte er mor til Finn Andersen på Haug i Odal. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei Mona! I den delen av min manns slekt som jeg ikke holder på med for tiden og som jeg absolutt ikke har avsluttet arbeidet med, gjorde jeg for flere år siden noen notater som jeg har fra bygdebøker for Odalen. Disse leste jeg gjennom i går: Finn Andersen Arnestad (i Nes), til Haug (gm Kristiophersdtr) d før 1659?, sønn av Anders Semmingsen Mellom-Vågstad, til Arnestad (gm Birgitte), sønn av Semming Gislesen Seim, til Mellom-Vågstad (i Nes), sønn av Gisle Gislesen Seim som var bruker av Garvik og også av Haug fra 1605?. Her er det absolutt ikke foretatt noen kildekontroll, dessuten er dette tatt etter hukommelsen, og den kan man ikke alltid stole på... Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei igjen. Jeg har 2 bygdebøker fra Odal her og har lest en del om dette. Jeg har ikke sett noe om Anders Semmingsen? DEt er 1 Anders Arnestad en født 1552 gift med Birgitte Semmingsdatter.Kunne dette være foreldrene til denne Anders? Den 2 er Anders gift med Birgitte Finnsdatter som før nemt. Dette er jo foreldrene til Finn Andersen, Haug. Dette er min bestefars slekt hans bestefar kom fra Ekornhol i Nord Odal. Det ser ut til at det er vansklig å få sikre opplysninger lengre bakover i tid. Morsomt var det alikevel å komme så langt bakover. Takk for hjelpen. Hilsen MONADette har jeg funnet på Familysearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.