Gå til innhold
Arkivverket

[#5071] Bjørn Andersen Ålia i Sigdal f. 1746


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Noen som vet om det var han som giftet seg i Sigdal 1770 med Kari Christoffersdtr.? De hadde tydeligvis vært i tjeneste på Holmen, prestegården. Senere bodde de flere steder, og hadde tre barn som levde opp: Anders (Andreas) f. 1770, Marthe f. 1778 og Christian f. 1782.Mye tyder på at familien flyttet ut av bygda, i hvert fall gjorde nok de tre barna det. Anders gift 1793 i Sigdal med Gunhild Eilertsdtr. De døpte et barn i Sigdal, så ett i Lier, og så oppholdt de seg lenge i Eiker. Anders og Gunhild nevnes på Varlo-eie i 1801. Marthe og Christian nevnes ikke i tellingen, men i hvert fall Christian må ha levd på tellingstidspunktet. Han er nemlig nevnt som fadder i 1802. Marthe levde så sent som 1799 i Eiker da hun fikk et barn utenfor ekteskap. Christian er konfirmert i Eiker. Anders og Gunhild flyttet senere til Bragernes, hvor de døde. De andre to vet jeg p.t. ikke hvor ble av.Bjørn Andersen Ålia fikk sønnen Anders utenfor ekteskap i 1766, barnet døde i 1767.Det var ved ekstraskatten i 1765 bare 3 personer ved navn Bjørn Andersen i Sigdal, Eggedal og Krødsherad: Han på Ålia, en på Strand og en på Glasrud i Krødsherad. Han på Strand kan vi se bort fra. Han på Glasrud levde i 1767, men er vel død innen 1781, for han nevnes ikke på skiftet etter faren. Da skulle jeg tro at det bare er Bjørn på Ålia som er aktuell, dersom Bjørn gift 1770 var fra Sigdal, Eggedal eller Krødsherad. Jeg har ikke funnet Bjørn Ålia død eller gift med andre senere.Noen som har vært borti disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner "Bjørnen din" her-------Fra Sigdalsboka: side 832: Anders Olsen fra Grønhovd f. omkr. 1708 g. 1739 med Siri Bjørnsdatter fra Steinvad f. i Rund, Krødsherad omkr. 1715. barn: 1. Turi 1739, g. 1764 med Asbjørn Helgesen Båsumeie. 2. Bjørn 1742, døde før 1760. 3. Helge (s) 1743. 4. Bjørn 1746, en sønn Anders i 1766. 5. Ola 1750, gm Jorun Olsd. haugan i Lyngdal. 7. Steinar 1755 døde s.å. det står en drøss til ..men ikke akkurat om "din" Bjørn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg kjenner til det som fra bygdeboka er kjent om Bjørn fra Ålia - spørsmålet er altså om han hadde en tilværelse etter 1766/67. I og med at det ikke var så mange Bjørn Andersen'er, er det jo slik at man spør seg om ikke en Bjørn som tilsynelatende forsvinner, og en annen Bjørn som plutselig dukker opp, ikke rett og slett kan være samme person. Altså at Bjørn Ålia tok tjeneste på Holmen, og giftet seg i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg sa tidligere at det var 3 stk. Bjørn Andersen i Sigdal, Eggedal og Krødsherad i 1765. Det er feil. Han på Strand het Bjørn Olsen. Jeg husket i farten at han hadde en sønn som het Anders Bjørnsen - fort å gå i surr her.Det var i 1801 en Bjørn Andersen i noen lunde samme alder som han på Ålia ville vært, i Bragernes og i Nes. Jeg har "sjekket ut" dem, ingen av dem var han fra Ålia, eller han som var gift i Sigdal i 1770, for den del.Det paret blir faktisk nevnt i gårdshistorien for Sigdal og Eggedal, under Kringstad. Der var de forøvrig bare en kort stund. I 1770 var i hvert fall Bjørn på Holmen, i 1776 var de på Møseng-eie, i 1778 var de på Vik og altså i 1782 på Kringstad-eie.Gårdshistorien foreslår at denne Bjørn kanskje var han som druknet i 1782, han kom fra Støvern i så fall, men han var angivelig bare 30 år gammel, og da må alderen i hvert fall være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.