Gå til innhold
Arkivverket

[#5087] Jacob Halvorsen, Støvland i Hedrm


Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

I bygdebok for Hedrum finner jeg følgende under Støvland, gnr 27:"Bukten u/Støvland. Jacob Halvorsen d 1860, 14 år. Husmann ca 1815 - 48. Gift med Ingeborg Larsdatter d 1858, 73 år. Barn: 1)Erik, f 1815. 2) Helge (Helie)"Er det noen som vet mer om Jacob og hans kone?Siri A. Baklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg går ut fra at han døde som 14 åring er en tyrkleif??Jeg vet ingenting konkret, men når Hedrumboka ikke oppgir hvilket år de giftet seg, tyder det på at Jacob og Ingeborg giftet seg i et annet prestegjeld. Siden Støvland er nær Lardal, er Lardal kanskje det beste tipset, men andre naboprestegjeld som Andebu, Siljan og kanskje Ramnes (Vivestad sogn) bør også undersøkes.Ettersom du bor på Kongsberg er jo veien kort til Statsarkivet. Du bør starte med å lete opp Eriks dåp i 1815. Kanskje det er noen faddere som kan sette deg på sporet av foreldrenes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er så vidt jeg kan se ingen passende Ingeborg Larsdatter i Lardal i 1801. Derimot er det ei Ingeborg Larsdatter, 14 år, på Svindalen i Andebu. Hun kan sikkert være et alternativ. Dersom du slår opp på Svindalen i Andebu bygdebok har kanskje den opplysninger som kan si om hun er rett person eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.