Gå til innhold
Arkivverket

[#5092] Mille Halvo(a)rsdatter f.ca 1748. Hvor kom hun fra


Gjest Evy Sander Meling
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Sander Meling

Mille Halvo(a)rsdatter giftet seg 1786 i Talvik-Alta med Ole Olsen Lille Langnes. Barn :Peder f. 1787. Iver f.1788. Ingeborg Anna f. 1790. Kan ikke finne Mille døpt i Talvik- Alta. Har gransket kirkebøkene fra den tiden.I FT 1801 for Talvik finner jeg kun 2 andre personer med navnet Halvorsen /Halvorsdatter.Ole Halvorsen Qvame og Maren Halvorsdatter.Disse finner jeg heller ikke døpt i Talvik-Alta.Kan de være søsken av Mille? Er det noen som kan hjelpe meg med hvor Mille var født og hvem som var hennes foreldre? Takknemlig for alle tips. Hilsen Evy Sander Meling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

HeiVet ikke om du allerede vet det, men Mille er et kjælenavn for Emilie, så hvis du ikke har sjekket i kirkebøkeneetter barn døpt Emilie, så bør du gjøre det!mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Takk for tipset. Jeg har funnet henne i kirkebøkene da hun giftet seg,døpte 3 barn og da hun døde.Har også lest skifte etter henne. Alle steder sto hun med fornavnet Mille. Hilsen Evy Sander Meling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Evy Sander Meling

Prøver dette innlegget en gang til. Strever forsatt med å finne svar på hvor Mille Halvorsdatter kom fra. Håper det er noen som kan hjelpe meg med denne nøtten. Mvh Evy Sander Meling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Hei! På Distreff, DIS Norge, finner du Mille Halvorsdatter, Talvik, Finnmark, 1790-1801. Kanskje du kan ta kontakt med vedkommende som søker i samme familie. Det står kanskje ikke innflyttede så tidlig i kirkebøkene? Men Østerdalen/Gudbrandsdalen er jo også et utgangspunkt. Ser av fadderne ved barnedåp at Halvorsen/Halvorsdatter er fraværende og det kan tyde på at hun kommer utenfra. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Hei. Nei det er nok ikke henne. Hun finner jeg igjen i FT 1801 i Edøe,men takk for tipset. Mvh Evy Sander Meling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gry Axelsen

Mille Halvorsdatter måtte på tukthus. Det står ikke hva hun har gjort, men hun fikk som straff at hun måtte til Finnmark. I et notat fra ei av kirkebøkene står det:Mann Jon Olsen wolstrand dømt til Finmark. Muligens er det sammenheng mellom disse to. Halvorsen og Jonsen holder sammen i generasjoner.Mille Halvorsdatter, f. paa Gaarden Oune i Nummedahlen, 26 år, udladt til Finmarken ; 22-3-1776Hilsen Gry Axelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei igjen,Jeg glemte å si at jeg tror vi leter etter den samme familien Halvorsen Hvam (Kvamme). Det er jo mulig at Halvor Halvorsen Kvamme kalte gården han bodde på i Talvik for Kvamme, og at Ole Halvorsen tok navnet da han bosatte seg der. Men jeg tror de er i slekt på en eller annen måte.I 1841 blir det født en gutt i Talvik. Han blir kalt Bartholdt. Ikke så mange som heter det i FT1801. Faren er Johan Halvorsen, en gift mann fra Hedemark. Moren til barnet er bosatt i Leirbotn i Talvik kommune. Plassen har tette band til Halvorsen Kvamme gjennom Strand og Tollefsen Barbo. På gården Finsjå bor i 1865 Andreas Tollefsen Barbo med konen Oliva Nilsdatter (Kvammenavn) og fostersønn Bergsven (Dette navnet finner du i Rendalen ved søk på dåp)Olsen, tjenestegutt Andreas Olsen (Kvamme), tjenestepike Maren Johannesen og fattiglem Jens Barboe, født i Trondheim 1778.I Trondheim 1801 finner du Gevorben soldat og premier Jens Madsen oune 19 år gammel.Felles med Mille Halvorsd: OUENDisse mennesken har på en eller annen måte forbindelse til Hurum. Jeg havnet til Hurum da jeg lette etter Peder og Johannes Jonsen Strande.(Holmboes gård Stand).Her fant jeg Beckman, Kaufoed, (Truls) Krautzer som bosetter seg i Lenvik. Holmboe dro jo folk nordover. Peder Jonsen Strande finner jeg vielsen på på Hedemark. Han gifter seg med Ingebor Guttormsdatter i 1797. Det er sannsynligvis henne jeg finner døpt i Hurum 19. 12. 1760, far Guttorm Hansen. Der finner jeg fadderne til barna Qvamme og Strande. Snekker Lars Iversen og konen Anne, Jon Iversen Solberg. Der bor også en Jørgen Erichsen Eeg gift med Berte Larsdatter Eeg. De får en datter Maria i 1765, men så finner jeg de ikke mer.Når Johannes gifter seg i 1802 står Erich Jørgensen Eeg og Johannes Koppang forlovere. Dette antyder at de kom sørfra opprinnelig. Erich Jørgensen har jeg funnet i Alta som fadder etter 1802. Men Johannes Koppang vet jeg ikke hvem er. Kan hende har han noe med Johan Halvorsen å gjære. Det bor endel Halvorsen i Rendalen.Johannes Jonsen Strande får en sønn, Johannes Johannesen Strand, han gifter seg med Olive Halvorsdatter Kvamme (Født 1815 i Alta).Olive er datterdatter av kobbersmeden Anders Johansen og Olive Mikkelsdatter. Hvem de var har heller ikke lyktes å finne ut, men Olive og Oliva er jo litt spesielt.Dette var mye på en gang, og kan hende har jeg glemt noe.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Hei.Tusen tusen takk for nye opplysninger om Mille. Det har vært mye grubling og søking etter hvor hun kom fra. Her var det mange nye opplysninger å jobbe videre med.Mvh Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

De tankene om at de kanskje kom fra Hurum og har spredd seg med Holmboe til Hedemark, Trøndelag og videre nordover er fremdeles lang vei å finne ut av. Endel av de jeg fant på Hurum samme tid var svensker. I to perioder blir det født en del løsunger. En del kom jo over fra Sverige også, og jeg ser at i Rendalen er det Ole Halvorsen, og Halvor Olsen som har forbindelser til Sverige. Men det er i alle fall noe håndfast nå.En tanke jeg har tenkt er at Jon Olsen på Woldstrand er Jon Olsen som får barn i Hurum. Navnene på barna er de samme som Strande gir sine barn.Dåp:Jon Olsen Holmboe, Giertrud, 24.11.1743 Jon Olsen, Ingebor Maria, Jon Olsen, Oline, 09.04.1747 Jon Olsen, Ingebor, 23.08.1750 Jon Olsen, Oline, 23.08.1750 Jon Olsen, 25. 12 1755 Johanne MarieDet er sannsynligvis en bror av Jon Olsen som oppholder seg på Woldstrand, Ole Olsen. Ved en anledning har jeg funnet han som fadder hvor det står: Fadder Ole Olsen Skipper og Jektefører fra Bergen.Den første jeg finner i Hurum som ligner Oliva er:Barn: Oulia Født: 12.11.1741 Far: Nils Nilsen Dalen Faddere: Jomfru Holst,Jomfru Anne Lisbet, Bertel Severin, Jens Trulsen, Sadelmaker ChristopherNavnene forandrer seg etter som årene går. Og jeg tror det har vært mye blanding av svensker. Flere leter etter Killengren, og Jeg finner en Johan Andreas Kellergreen født 1805 i Bergen, gift med Jensine Marie Holmboe, født 25 april 1805 i Bergen. Dette var nok folk som drev jektefart og handel. Men så er det å greie å knytte sammen trådene.Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Hei igjen. Her var det mange tråder å nøste i.Til innlegg nr. 8. Har prøvd å finne gården Oune i Nummedalen i FT 1801 uten å lykkes. Er det noen som kan bidra her ? Finnes det kirkebøker på nett fra dette område ?Til innlegg nr.9. Andreas Tollefsen Barbo var først g.m. Ingeborg Anna Olsdatter . Hun var datter av Mille Halvorsdatter. Da han ble enkemann giftet han seg med Oliva Nilsdatter. Mener hun var datter av Niels Ingbrigtsen i Talvik.Mvh Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei. Til Gry - du skriver; Mille Halvorsdatter, f. paa Gaarden Oune i Nummedahlen, 26 år, udladt til Finmarken ; 22-3-1776. Har du funnet opplysningene i kirkebøkene fra Talvik, eller annet sted? Og har du fått fastslått hvor Nummedahlen var? Der er jo Numedal i Telemark, men jeg mener jeg har sett at Namdal i Nord-Trøndelag også benevnes som Numedal på 1700-tallet. Mvh. Lillian Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Lillian,Jeg fant opplysningen i straffefortegnelser vedrørende straffeanstalter i Trondhjem 1745-1824. Og irriterende nok så var det alt som sto om opplysninger om Mille Halvorsdatter.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg har nevnt det tidligere i et innlegg, men jeg tar det på nytt. Det kan jo være noe i de dataene jeg har fått overlever. En jeg traff i sommer, bosatt på en av gårdene på Elvestrand tilknyttet slekta kom med tilleggsopplysninger som han var blitt fortalt av de tidligere generasjonene.Hans historie:Familien kom opprinnelig fra Finnland / Sverige. De var to brødre, Flygare kalte de seg, den ene dro til Hedemark for å jobbe i kobberverket der, den andre dro over Tornio og kom ned hit til Alta før 1800. Den som dro til Hedemark jobbet i kobbergruvene oppover landet til han kom til Alta. Så til slutt var de begge bosatt her, den ene mye tidligere enn den andre.Den ene var en dyktig mann, han kjøpte opp jord, så da det ble dårlige tider solge han litt og litt. Han ble ganske velstående.Jeg holder en knapp på at denne mannen er Anders Johansen Kobbersmed. Han kjøpte gården Kobberstad på Arrones (Johannes Johannesen Strand giftet seg til gården gjennom Olive Halvorsd Kvamme). og ble ganske velstående etterhvert, men det er en antagelse at det var han. Mannen jeg snakket med visste bare navnet på den ene, som het Per (hans gren) og det kan like gjerne vært Per som kjøpte opp jord på begge sider av elva.Så min historie:I dag ville Ida vært nærmere 100 år. Hun hadde skrevet ned historien som hennes far Ingvald Pedersen Strand hadde fortalt henne før han døde. Hun har tydeligvis ventet med å skrive ned dette, så det stemte ikke helt. Men jeg er sikker på at det i grove trekk stemmer, for hun var sylskarp til det siste.I skrivet sto det at Johannes Jonsen Strande kom fra Trøndelag, og at han var sønn av fogden Andreas Pedersen Strand. Vel de var like i aldre så far og sønn var de ikke, men de kunne vært halvbrødre. Slekta til Andreas P Strand kom opprinnelig fra Sverige og bosatte seg på Høylandet i Trøndelag. Hvis jeg ikke husker feil var de opprinnelig av reisende slekt.Iallefall er familienavn i Andreas P Strand si slekt Carlsen-Halvorsen-Strand-Pedersen. Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei. I FT 1801 finner jeg gårdsnavnet Oune kun i Sør- og Nord-Trøndelag; I Meldal og Meelhuus prestegjeld i Sør-Trøndelag, og i Sparboe (Sparbu) prestegjeld i N-Trøndelag. Her i Sparboe er det to aktuelle gårder, henholdsvis i Mæhre og Hegning sokn. Kvam og Namdalseid sokn ligger i samme distrikt som Sparboe. Kan det være en tråd, eller er det allerede sjekket ut? Mvh Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei igjen. Det er vel sannsynlig at dette allerede er kjente opplysninger for dere, men likevel; Det blir døpt en Mille Halvorsdatter Aunet i Kolvereid, N-Trøndelag i 1749. Farens navn er Halvor Aunet.(Family Search - se lenke. Lenke mvh. Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Hei. Jeg har også vært inne på tanken at dette kan være den Mille Halvorsdatter jeg søker. I tillegg til Mille får Halvor Aunet en sønn som ble døpt Ole og en som ble døpt Halvor.Mvh Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Lillian, og tusen hjertelig,Du kommer med nye opplysninger, og at det er i Kovereid er ikke usannsynlig.Johannes Jonsen Strande tjenestegjør hos familien Andreas Nørager og Helene Hagerup Irgens. Mor til Helene H Irgens heter : Gunille Larsen GLOM (Jeg lurer nå på om det ikke skal være Blom) og hun er født i Haltaalen, hvor det sies at Halvar Halvar Tidemand Hvam bodde før han kom opp til Alta. Hvor ligger Haltaalen i forhold til Kolvereid, og finnes det kirkebøker for disse områdene?Navn som kan sjekkes for disse områdene er:Anders Johansen Kobbersmed og Olive(Oliva) Mikkelsdatter.Deres datter: Ane Andersdatter født ca. 1760. Hun var 1. kone til Ole Halvorsen Kvamme. Det sies at det skal være et skifte etter henne av 29. mars 1788 (funnet på nettet), muligens Stjørdalen.Ole Halvorsen Kvamme født i 1748 født i Overhalla i følge samme side på nettet.Peder Jonsen Strande, født ca 1767 (Mulig at Strandenavnet er tatt da de kom til Alta)Var skogvokter ei tid, og lensmann og skriver (skiftene)Johannes Jonsen Strande født ca 1760. Giftet seg med datter av Halvor Olsen Kvamme-Olive Halvorsd. Kvamme, født i Alta.Og Amund Jonsen Lie, 77 år i 1801, skredder, fadder til Qvamme / Strand barna.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Haltaalen er kanskje Haltdalen (Holtaalen) i Sør-Trøndelag?? Her trengs nok eksperthjelp med lokalkunnskap fra Trøndelag. Mvh Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Holtaalen er i Sør-Trøndelag. Jeg fant det på FT 1801. Jeg tok fylket, så kom kommunen opp. Men det ligger ingen kirkebøker eller andre digitale bøker under denne kommunen, så da er det vanskelig å komme videre.Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei. Det skal eksistere kirkebøker fra 1748 for prestegjeldet Haltdalen (Holtålen), slik jeg forstår opplysningene i boka/heftet: Herred, prestegjeld og sogn i Norge utgitt av DIS-Norge. Det oppgis der at Haltdalen prestegjeld dekker sognene/herredene Haltdalen, Ålen og Singsås. Videre står det at herredet Holtaalen i 1841 deles opp i de nye herredene Holtaalen og Singsaas. Haltdalen ligger i Gauldalen distrikt som grenser til Røros-distriktet. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Ser i samme bok/hefte som jeg henviste til i mitt siste innlegg, at det skjer endringer i herredsdelinger for Holtaalen også i 1865 ved at hele eller deler av Holtaalen herred legges til Sognedalen. Samme år legges hele eller deler av Melhus til Holtaalen og Aalen. Igrunnen ser det ut for meg som om hele Gauldalen-distriktet kan være aktuelt å se nærmere på dersom det også dreier seg om opplysninger etter 1865. Om jeg har forstått dette rett,da. Var det ikke en gård ved navnet Oune i Melhus i FT 1801? Men så var det det med Nummedalen, da. Mvh Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei. Ole Halvorsen Qvame (som muligens er Milles bror?) har en sønn med navn Andreas Bernhoft Olsen (FT 1801 Alten.)Lenke Bernhoft-navnet er ganske spesielt (= sjeldent) i FT 1801. Det pågår en annen debatt i Brukerforum; Nr. 34202 om Mille Audunsdtr. i Hemne. Vel er det en tidligere tidsepoke, men er det ikke noen påfallende likheter mht. navn her? Og det er i Trøndelag. Sannsynligvis et bomskudd, men kanskje verdt å undersøke nærmere? Mvh. Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Kan Mille ha snakket usant da hun sa hvor hun kom fra, og hvilken gård hun tilhørte? Det var jo ikke så uvanlig at de gjorde det?Jeg har funnet en til i samme protokoll:Erich Halvorsen Strand. f. Halse Sogn under Stan(g)vigs præstegjeld, 26 år gammel, 62 tommer høy, rundt og kopparret ansigt. Sort hår og øyenbryn og maadelig af legemsbygning. Mand. 15/2-1824.Det står ikke hvor gammel han er, og det er jo synd. Men det interessante er at jeg i mine papirer fra Alta kirkebok har Erik Eriksen Strand 25 år i 1842 og sønn av Erik Halvorsen Tønset.Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.