Gå til innhold
Arkivverket

[#5094] Presteslekten Parelius


Gjest Bernt-Henrik Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt-Henrik Berg

Har tidligere tatt opp spørsmålet med hvilken begrunnelse adv. Nils Parelius har knyttet Gjertrud Christine Parelius til Jens Parelius som hans 5. barn uten å oppgi fødsels- og dødsår. Av skiftet etter J.P hitsettes: 'samt de i ægteskabet avlede og i live værende 4 børn, nemlig 2 sønner og 2 døtre' Mitt spørsmål er da: Var Gjertrud Christine født før Jens P. og Christine Schade ble gift, eller var hun alt død da skiftet fant sted i 1754---? BHBerg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Er dette den Gjertrud Christine Parelius som var gift med Dagfinn (Daffin) Mogensen Leene fra Ringsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Antar Jens er etterkommer etter Jens Clausen Parelius (1585-1667), sogneprest i Stjørdal fra 1618, som var g. 3 g., 1. g. med Gjertrud Svendsdatter. Hvordan er ev. linjen ned til 'din' Jens, og hvem var han gift med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg gjentar Bernt-Henrik Bergs andre ubesvarte debatt-tema om samme sak (tema 4826:'Adv. Nils Parelius har i sin artikkel i Nord Trøndelag historielag (1943) side 83 om slekten Parelius knyttet Gjertrud Christine Parelius som 5. barn til mag. Jens N. Parelius.I skiftet etter mag. J. N. Parelius 1754 (som jeg har foto av)heter det at han etterlater seg 4 barn i livet, nemlig: 1) Frantz Henrik Schade, 2) Nicolai Johannes Parelius, 3) Christiana Augusta Bruun og 4)Anna Sophia Parelius. Til stede var også madam Christina Schade. Hva er begrunnelsen når Nils Parelius knytter Gjertrud Christine Parelius som 5. barn til mag. Jens N. Parelius. Hennes fødsels- og dødsdato er ikke oppgitt i artikkelen. Kan noen hjelpe?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt-Henrik Berg

Takk for brev Agnete S.Har undersøkt en del vedr.Parelius-slekten uten å komme til bunns i Gjertrud Christine Parelius`opphav. Parelius-slekten er stor og adv. Nils Parelius har, som vi vet, vært den toneangivende slektsgransker her. Som advokat skulle man formode at han ville legge vekt på dokumentasjon, men her har han vært noe lettvint. Riktignok viser han til spørsmål nr. 200 i Norsk Selktshistorisk Tidsskrift - noe jeg ikke har kontrollert. Min tilknytning til Parelius slekten går gjennom Anna Maria Caspertina Jørgensdatter hvis foreldre var Jørgen Urne Westervaldt, f.23.03.1751 og hustru Ingeborg Anna Lehne. Ingeborg Anna var datter av Dafyn (Daffin) Mogensen Lehne, f.1709 Ringsaker,d.1773 Stjørdal og hustru Gjertrud Christine Parelius. I mangel av fødselsdata etc. ba jeg om foto av skiftedokument etter Jens Parelius og ble forundret. Slik skiftedokumentet etter J.P er formulert, er det naturlig å stille spørsmål hvorfor Gjertrud Christine ikke er nevnt blant barna. Kan det være at J.Parelius er faren, at hun er født utenom ekteskap og/eller død før skiftetidspunktet? Dersom det er tifelle, er hun gjort arveløs. En mulig løsning på Gjertrud Christines opphav er å gå vegen om Dafyn(Daffin) Mogensen Lehne. Hilsen BHBerg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er dette den Jørgen Urne Westerwaldt som var s. av Casper Henrik W. og Anne Marie von Strachen på Inderøy ? (Jeg har Jørgen f. (som tvilling!) 19 Mar 1752, men dette kan være feil). Hvem var foreldre til Anne Marie ?Hadde Ingeborg Anna en bror, kaptein Mogens (von) Lehne(1737-1819) g. Petrine Mine Christine Cecilie Bay ?Daffin Leene's far Mogens (?) er antakelig barnebarn av Mogens på Leene/Leine f. rundt 1580, far til Mikkel (på Deglum) og Ole på Bye ? (Hva het ev. det for meg ukjent mellomledd ?).Hvem var foreldre til Christi(a)ne Hansdatter Schade (g. Jens Nielsen Pareilus) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt-Henrik Berg

Jørgen Urne Westerwaldt var sønn til Caspar Henrich Westerwaldt, født på Borenholm, Danmark. Han døde 1771 i Inderøy. Han var gift med Anna Maria Stracken, datter av Johan Julius Stracken og hustru Maria Rebekka Danquart. BHBerg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hvis Daffin Mogensen Leene dør i Stjørdal 1773, burde det vel være mulig å finne et skifte etter ham. Dette vil normalt i det minste angi hvorvidt Gjertrud Christine Parelius fortsatt lever, evt også et patronym for henne. Har du lett etter dette skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt-Henrik Berg

Agnete Sch. Takk for tilrådingen. Skal prøve å gå den vegen. Du skal få høre fra meg senere. Hilsen BHBerg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bernt-Henrik Berg

En rettelse til mitt tidligere innlegg om Gjertrud Christine Parelius der jeg hevder at hun er gjort arveløs. Jeg er blitt gjordt oppmerksom på at dersom hun er uekte barn av Mag. Jens Parelius så ville hun ikke ha rett til arv etter faren (noe som var helt vanlig før 1917). Jeg har fått foretatt søk etter skiftet etter Lehne i skifteprotokoller, dessverre med negativt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Bernt-Henrik Berg

Det byr på problemer å få en sikker dokumentasjon på Gjertrud Christines faderlige opphav. Ved dåpen av sønnen Mogens, 16.03.1737 er morens navn og patronym ikke nevnt. Fadderne var: 1.Major Arnfeldt, 2.fenrik Klein, 3.Frantz Henrik Schade Parelius, 4. Madam Parelius, 5. Johanna salige Her Peders, og 6. Kristiana Augusta Parelius. Her er Jens Parelius familie til stede som faddere - en indikasjon på at han kan være far til Gjertrud. Det merkelige er at da hennes søn Andreas ble døpt er morens navn og patronym heller ikke nevnt, mens det er gjort for de to etterfølgende dåpsbarn. Det ser ut som identiteten til hennes faderlige opphav er bevist holdt løynd. Vi må derfor inntil videre anta at Mag. Jens Parelius var far til Gjertrud Christine. Ved det får en også bedre forståelse av skiftedokumentets formulering: 'I ekteskapet avlede barn'. Med hilsen Bernt-Henrik Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.