Gå til innhold
Arkivverket

[#5095] Borch, Kristen Hansson (ved Bergenshus fra 1657)


Gjest Arne Langås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Langås

HalloKjenner noen til familien til den Kristen Hansson Borch (Borck) som i Ovenstads militærbiografier nevnes som løytnant ved Bergenshus nasjonale infanteriregiment fra 1657? Jeg har en mistanke om at han kan være en slektning av Tage Sørensson Borch (Borck) (f. ca. 1641, antakelig på Mære i Sparbu, Nord-Trøndelag), fenrik på Nordmøre omkring 1690.Tages foreldre var: Søren Hansson, død 1652 (skifte 6. okt. 1654), fikk såkalt kongebrev på gården Mære i Sparbu (Trøndelag) i 1609, og hustru Sissel Kristensdotter, død i juni 1688 (skifte 6. mars 1690). Som enke ble hun gift med gjestgiver Peder Pedersson inne på Steinkjer.Hvorfra har Tage navnet Borch? Kan han ha tilknytning til nevnte Kristen? Hvis så er tilfelle, ser jeg for meg to muligheter: 1. Søren og Kristen var brødre. 2. Sissel var datter av Kristen.Har noen kjennskap til dette? I såfall, vennligst ta kontakt med meg.Med vennlig hilsen Arne Langås-- _____________________________ Arne Langås - 7630 Åsen - Norway a.langaas@c2i.net - http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.