Gå til innhold
Arkivverket

[#5096] Kirkebok Hurum, 1840.


Gjest Eva Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Fredriksen

Jeg har lånt kirkebok fra Hurum før, for å finne mine tippoldeforeldre, men dem fant jeg ikke. Men i dag på familysearch fant jeg en Bernt Kristiansen og Johanne Andreasdatter som giftet seg 28. okt. 1840 i Hurum. (Mine tippoldeforeldre het: Bernt Kristeansen, født 1823 i Hurum og Johanne Andreasdatter, født 1825 i Røken.)Hvis noen kunne sett på giftemålet 28. okt. 1840 for meg, hadde jeg satt stor pris på det. Hilsen Eva F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dummies

Hun var vel litt vel ung for å gifte seg i 1840, bare 15 år. De er ikke gift i Hurum frem til 1852. Kanskje de ble gift i Røyken. Berit Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen

Takk for at du så etter Berit! Jeg får bestille kirkeboka fra Røyken en gang til. Jeg har finni 6 barn etter dem, alle i Røyken, første født 1847. Hilsen Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Du finner familien på gården Lille Aaras i 1865-tellingen. Der er alle barna oppført som fødte i Røyken. Tidsrommet 1850-1863. Johanne Andreasdatter oppført som født i 1826, Bernt i 1824.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

I min database har jeg oppført Bernt og Johanne's datter Albertine Berntsdatter Sørum f.6.12.1861 i Lier. Kanskje Bernt og Johanne ble gift i Lier ? Albertine var gift med Syver Bjørnstad f.1859 i Gol. De forpaktet gården Søndre Nærsnes i Røyken. Albertine's datter Borghild Marie Bjørnstad f.23.12.1887 på Bjørnstad i Røyken var gift med Otto Syvertsen f.10.12.1887 på Ølstad nordre i Røyken. Otto var bror til min farfar Johan Sigurd Syvertsen f.15.01.1884 på Ølstad nordre. Otto og Sigurd jobbet begge en mannsalder på fraktebåtene Gyldenløve 1 og 2 som trafikkerte mellom Oslo og Drammen. Hilsen Roar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen

Takk for alle svar. Jeg skal bestille kirkebøker fra Lier og Drammen, så kanskje jeg finner giftemålet. Til Roar: Har du opplysninger om når og hvor Bernt og Johanne er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

1865-tellingen sier at Bernt var 42 år (1822?) og født i Hurum. Johanne var 40 år (1824?) og født i Røyken. Det står at Albertine var født i Røyken men i 1900-tellingen står det Lier og på gravstenen på Røyken kirke står det at hun var født Sørum (Lier?). I forrige innlegg skrev jeg at Borghild Marie var født 23.12.1887 men det skal være 23.11.1887. I 1900-tellingen står det at Syver og Albertine forpaktet gården Søndre Nærsnes. Ca. 1914 forpaktet de Baarsrud på Nærsnes, det kan være samme gården i og med at Bårsrud ligger i den søndre delen av Nærsnes - jeg er ikke sikker. mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen

Hei Roar! Det virker som vi mener de samme Bernt og Johanne, men jeg får det ikke til å stemme med Albertine. Jeg har finni Albertine døpt i Røyken 25. mai 1863. (Født 27. januar 1863). Er det sansynlig at de får en datter i Lier i 1861 (ja), men som heter Albertine? Hjelp meg Roar. Hilsen Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

Jeg begynner å lure på om det er snakk om to forskjellige Albertine Berntsdatter, "din" som er født 27.1.1863 (som vi finner på lille Aaros 1865)og "min" som er født 6.12.1861 (som vi finner på søndre Nærsnes 1900). Jeg har nok feilaktig registrert Bernt og Johanne som foreldre til "min" Albertine. Det bekreftes også av følgende: I bind 3 av Liers historie står det under Sørum om en Bernt Olsen f.1819 som var gift med Anne Olsdatter de hadde 6 barn bl.a. ei Albertine Birgitte (hun var yngst) ut i fra alderen på faren kan nok dette være Albertine som er født i 1861. Beklager at jeg lagde forvirringhilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.