Gå til innhold
Arkivverket

[#5105] Hvilken kirke er dette? (Bilde fra ca. 1940)


Gjest Morten Svendsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Svendsen

På hjemmesiden min har jeg lagt ut et bilde av en kirke. Kan noen identifisere den? Bildet skal være tatt av en tysk soldat i Norge under krigen, sannsynligvis i 1940.Adressen er: Lenke Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eller kan hende det er Lom. Det er nokre år sidan eg var oppe der. I følgje leksika skal Lom vere ei stavkyrkje bygd om til krosskyrkje med spir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Svendsen

Takk for svaret.Lom stavkirke tror jeg ikke det er. På bildene jeg har av den, er det en kirke der både skip og kor har hevet midtrom.Av Vågå-kirken har jeg bare et gammelt, utydelig bilde. Etter det jeg kan se har den utskjæringer på veggene og rundt dørene, mens kirken på bildet fra 1940 har horisontal plankekledning. Men tårnet ligner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg tror bestemt at Lom stavkirke kan utelukkes, selv om terrenget ser veldig "riktig" ut. Har relativt nylig besøkt den, og har dessuten bilde av den foran meg. Men ut over det kan jeg dessverre ikke bidra her. Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Er det Skjåk kirke b 1752 i tømmer,nokså lik etter det eg minnest ,var der sist for meir enn 40 år siden. MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg tror Sigbjørn må ha en meget god hukommelse. Det er nemlig ganske sikkert Skjåk kirke. "Fasiten" finnes i Norsk Folkemuseums fotoarkiv, GALLERI NOR. Adressen dit er http://www.nb.no/galnor/ Der er det bare å søke på "kirke" (søkeord) og "Skjåk" (kommune) og vips kommer nesten akkurat det samme bilde opp på skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
Lenke Kan hende du finner hjelp her og. Det er bilder av stavkirkene, og da kan du jo sammenlikne. mvh Kjellaug R.P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Etter å ha sett på den adressa Knut Bryn gav opp, er der ingen tvil. Dette er Skjåk kyrkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og til støtte for mit heller tvilsomme minne så gikk eg i hylla og fant der: Våre kirker Norsk kirkeleksikon.Vanebo forlag 1993. Sjåk kirke Korskirke i tømmer 350 sitteplasser 2 galerier osv-. Den ser lik ut,men foto er tatt fra syd vest så det er lit vanskelig å sammenligne. Tror det er Skjåk. Felttoget oppgjennom dalene er beskrevet etter dagboknotater av en Tysk soldat i boka Sett fra den andre siden. Sig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.