Gå til innhold
Arkivverket

[#5106] Anne Magrethe fra Rygge


Gjest John Erik Martiniussen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Erik Martiniussen

Hvor ble denne damen av? Hun ble født i 1849 i Rygge. Foreldre var Johannes Henriksen f.04.09.1822 i Rygge og Helene Larsdatter f.1827 i Rygge. Hun hadde en søster; Maren Helene f.30.09.1851 i Raade. Familien er å finne i kirkebok for Raade 1849 nr.17 under tilflyttede og kirkebok for Raade 1854 nr. 12 under fraflyttede. Hva som siden skjer m/Anne Magrethe er er ukjent. De øvriges videre livsløp er kjent. Glad for litt hjelp.M.v.h. John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det finnes en Anne Johannesdatter, f. 1849 i Rygge, som tjenestepike på Gjelstad i Hedrum i 1865. Gården er nesten utelukkende befolket av østfoldinger, og det er mulig Anne er datter av Johan Svendsen og Berthe Juline Jørgensdatter som også tjenestegjør på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Hei KetilØstfoldinger i Hedrum er ukjent for meg. Interesant. Min Anne Magrethe er definitivt datter av Johannes og Helene som beskrevet i Kirkebok for Raade 1849. På plassen Helgerød bor foreldre og "min" Anne M.D.s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Det KAN være henne likevel. Hun er oppført som tjenestepike (ikke datter av noen beboere)hos Hans Larsen fra Raade - kanskje en onkel? Men jeg finner også en Anne M. J. f. 1849 i Raade - hun er tjenestepike hos Christopher Aronsen i Raade/Lundeby vestre.Søsteren Maren er sikkert hun som er fosterdatter av Ingebret Larsen, Aker/Raade (onkel?). Og en Johannes Henriksen finner jeg som logerende hos Christofer Larsen, på Akershoven - kanskje også en bror av hans avlidne kone som nok døde før 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Hei Britt Søsterens boplass -Aker - er bekreftet gjennom 1865-tellingen. Koplingen til onkel Hans Larsen har jeg ikke tenkt på! Det er "min" Johannes du har funnet. Hvordan kan jeg finne ut om hennes videre skjebne?M.v.h. John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Da må du nok inn i Kirkebøkene. Jeg har søkt i 1875-tellingen på RHD, men finner ikke Anne M. der - derimot tre mulige kandidater i FT 1900 - alle f. 1849 i Rygge: 1) Anne M. Hansen g.m. skomager Anton Hansen f. 1844 i Hedrum JL, bosted Skreppestad, Tjølling. Eldste sønn Magnus Reinhart f. 1885 i Tjølling. 2) Anne M. enke, bosted Sillebogen/Rygge - 2 barn f. 1876 og 1881 i Rygge/barnas etternavn er Aronsen/Aronsdtr. 3) Anne M. Larsen, g.m. Ole Chr. Larsen f. 1852 i Onsø Sm, bosted Seierstensgade i Fredrikstad - 4 barn f. 1876-1888 i Glemmingen, yngste i Fredrikstad. Lykke til videre!Jeg vet ikke om 1875-tellingen på RHD er fullstendig, siden Anne M. ikke er å finne der - men kanskje døde hun også før 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Hei BrittTusen, tusen takk for et spark mot nye mål. Det er nærliggende å tenke seg nr. 2 som du antyder. Dette fordi Rygge er nabokommune til Råde og omgang mellom gårdene forgikk hyppigst til fots. Jeg skal sjekke dette videre.....M.v.h.John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.