Gå til innhold
Arkivverket

[#5107] Etterkommere til Erik Steffensen Åstveit, Åsane (H


Gjest Johan Ludvig Kvamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Søker etter etterkommere til Erik Steffensen Åstveit f.25.02.1819 på Nordre Toppe, døde 13.04.1885 på Kalvatræet, Åstveit og hans kone Stefana Olsdatter Ervik f.30.11.1832 på Nordre Ervik og død etter 1900 utenfor Åsane. De giftet seg 05.07.1857 i Åsane Kirke. De fikk tilsammen 16 barn, 12 levde opp, d.v.s. de ble konfirmert i Åsane. Flere av barna ble gift i Bergen, 2 dro til USA, en kom hjem igjen, en dro til Vaksdal var gift og fikk barn der. De fleste brukte Eriksen til etternavn. Er det noen som har opplysninger om etterkommere av denne familien som alle reiste fra Åsane så er jeg takknemlig for svar. Mvh. Johan Ludvig Kvamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Karen Waage

Dette svaret kommer nok ganske sent etter at innlegget ditt ble laget! Grunnen til det er at jeg ganske nylig har begynt å orientere meg i Bruker- og arkivforumet. For noen dager siden prøvde jeg ut søkerutinen, og søkte på navn og emner som jeg interesserer meg for. Da dukket innlegget ditt opp, og jeg håper det er greit at jeg svarer nå, selv om innlegget ditt er over 2 år gammelt!Erik Steffensen Åstveit var min tippoldefar. Jeg selv er ganske ny på området slektsgransking, men da jeg startet for ca. et halvt år siden, valgte jeg å begynne med nettopp denne grenen av slekten min. Jeg meldte meg inn i Åsane Historielag, der jeg har forstått at du også er medlem. Erik Steffensen Åstveits sønn, Sivert Ananias Eriksen Åstveit, født 7.3.1862, var min oldefar. Han flyttet først fra Åsane til Bergen (hvor han giftet seg), deretter til Vaksdal, der han døde i 1920. Det er riktig at han og søsknene hans brukte Eriksen til etternavn. Sivert ble i 1885 første gang gift med sin kusine (også fra Åstveit), Anna Randine Olsdatter Åstveit, født 21.7.1852, og fikk ett barn med henne. Sivert ble enkemann allerede i 1886, og giftet seg med min oldemor Ingeborg Pedersdatter Landaas i 1888. De fikk 10 barn, ett av dem var min morfar Sverre Johan (1897 - 1924). Du må bare kontakte meg hvis du vil ha mer informasjon, enten via Brukerforum eller på Karen.Waage@c2i.net. Jeg er selv interessert i mer informasjon om denne familien på Åstveit, samt informasjon om deres forfedre igjen, på gårdene Nordre Toppe, Myrdal, Ervik, Saurås, Indre Horvik, Breistein m.fl.Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.