Gå til innhold
Arkivverket

[#5114] Lukretia von Krogh og Ola


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

I Jon Laberg`s Hafslo Bygd og ætter, på side 302 står det at Lukretia først var gift med en Ola, senere med Jens Hess fra Beim. Lurer på hvem denne Ola er, eventuelt også hvem hans foreldre er. Venter spent på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Øyvind, jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med denne Ola, men jeg har selv Lukretia von Krogh i min database. Har du noe slektsforhold tilbake til Lukretia?Min linje går tilbake til:Birgitte Munthe f. 1634 og hennes mann Christopher Giertson Morgenstierne som er Lukretia's besteforeldre (morssiden). Birgitte og Christopher er mine 9 tippoldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Denne Ola er førebels også heilt ukjent for meg, men ei systematisk gjennomgang av kjeldematerialet for den aktuelle perioden skulle vel kunna kasta ljos over han. Kan henda har også Lars Øyane funne noko i samband med bygdeboka for Hafslo (Luster, band 6-9). Dersom ikkje, må ein nok ta eit djupdykk i arkiva og då vel i første rekkje tingbokmaterialet eller eventuelt bøteregistra (sakefallslistene) hjå futen. "Ordinære" kjelder som kyrkjebøker, skifteprotokollar og liknande er nok gjennomgått før. Det er jo slett ikkje sikkert at ho var gift når ho fekk det første barnet med denne Ola... Då er det ikkje utenkjeleg at det kan finnast innført i ei slik sakefallsliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk for hjelpen Jo Rune! Solfrid, du spurte om jeg er i slekt med Lukretia. Ja, det er jeg. Lukretia er min mors farfars farsfars farmors mor; hun er mor til en Kristi Olsdotter gift med Torstein Johannesson Lomheim. Ola er denne Kristi`s far. Jeg har oppført Lukretia`s foreldre som Birgitte Christopherdatter Munthe og Georg Fredrik von Krogh. Birgitte`s foreldre har jeg oppført som Christopher Giertsøn Morgenstierne og Birgitte Ludvigsdatter Munthe. Så vi er nok litt i slekt med hverandre. Ellers venter jeg spent på de nye bygdebøkene til Lars Øyane som ventes å komme ut neste år, tidligst nå i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Solfrid: Jeg har notert foreldrene til Birgitte Ludvigsdatter Munthe (f. 26.06.1634 i Kjøbenhavn) til å være Ludwig Hansen Munthe (f. 02.08.1593 i Tikjøb, Danmark, og d. 12.03.1649 på Natland i Bergen) og hustru Ingeborg Sørensdatter Friis (f. 1598 i Kjøbenhavn, d. 16.02.1654 på Natland i Bergen). De ble gift 15.09.1624 i Lund, Skåne, Scerige. Kilde for dette er Familysearch, så jeg garanterer intet, men tenkte det kunne være interessant for deg uansett. MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.