Gå til innhold
Arkivverket

[#5116] Ringsaker


Gjest Bjørg Thorsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Thorsrud

Martinus Larsen (Her)Berg visstnok født på Herberg i Ringsaker 1870. Flyttet til Elverum. Er det noen som har kjennskap til plassen eller garden Herberg? - Leter etter hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Thorsrud

Hei Harald B !Takk for forslagene, men når jeg prøver får jeg bare svar om at denne siden ikke kan vises. Finnes det en annen "oppskrift" til disse lenkene?Hilsen Bjørg T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei Bjørg !Synd med disse lenkene, men jeg ser at Leif kom meg i forkjøpet på det meste. Kan tilføye som følger:Martinus Berg er oppført som skreder sved i Elverum år 1900. Bosatt på Fosmoe.Han har videre en søstre, Mathea Larsd.f. 1862For folketellingen 1865 finner vi han igjenn. Far heter da Lars Christiansen og ikke Olsen (konen heter fremdeles Mathea Olsdatter f. 1837). Lars Olsen er her husmann uten jord på Engebakken Eegen i Ringsaker". I folketellingen 1875 er han blitt husmann med jord hvilket er mange hakk opp på samfunnets status liste!Navn skiftet hans fra Christiansen til Olsen videre til Berg, Larsen er typisk for tiden og har selv sett det samme i min familie. De mest navtroe er faktisk kvinnene, og er mange ganger lettere å følge enn i offentlig dokumentasjon.Ha en fortsatt god dag !Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Bjørg !Har prøvd lenkene som jeg sendt deg og begge fungerer. Bruk "klipp og Lim" dvs. kopier lenken inn i feltet for Fil/Åpne.Skulle dette ikke gå så bruk Engebakken og Nordsveen i søkerkriteriane.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.