Gå til innhold
Arkivverket

[#5120] Gregorius Andresson fra Stavrheim (Stovreim) i Nor


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg undres på om der er noen som kan gi meg opplysninger om en Gregorius Andresson som vistnok kom fra Stavrheim (Stovreim) i Norfjord? En av Gregorius Andressons etterkommere var Ørjan Gregusson, f. 1624. Han var bosatt i Jemtland inntil Jemtland ble svensk og skal da ha flyttet til Hattfjelldal i Nordland, hvor han bodde på gården Ørjedal inntil han flyttet videre til Dunderlandsdalen. Hans sønnesønn var Mikal Olsen. Jeg har følgende opplysninger om noen av Gregorius Andressons etterkommere: Jaen Glugh, født 1540, fødested: Glugh? Norge; Barn: Gregus Jaenssen, født 1586, fødested:Glugh? Norge; Barn: Ørjan Gregusson, født 1625, fødested: Jemtland, død: Øvre Jamtlid i Rana; Barn: Ole Ørjanson, født 1665 † 1740, fødested: Øvre Jamtlid‚ Rana, død: Øvre Jamtlid‚ Rana, gift med Beret Andersdatter, født 1659 Langfjellet, Rana † 1728, Barn: Dorthea Olsdatter, født 1695. Ørjan Gregusson, f. 1624, var bestefar til Mikal Olsen, og Mikal Olsen var far til Peder Michelsen, født 1738. Har noen kjennskap til denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Vet du noe om når sånn cirka Gregorius levde? Jeg har et par fra Stovrheim i mine papirer og en Gregorius Andreson, men vet ikke om han bodde på Stovrheim. Det har jeg ikke funnet ut. Denne Gregorius i følge andres hjemmesider levde på 1200 tallet og var gift med Cecilia Håkonsdatter, halvsøster av Magnus LagabøteChristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det ser for meg ut til at denne nevnte Jemtlandsslekten ikke på noen som helst kjent måte nedstammer fra den gamle adelsslekten på Stårheim. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jo det er nok riktig at han levde på 1200 tallet og ble gift med Cecilie Håkonsdatter. Dette er der andre kilder som har opplyst om. Men hvem som var hans barn, det vet jeg ikke. Kan du i tilfelle sende meg en mail? Adressen er følgende: birgerfo@online.no. Takk. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg glemte å spørre deg om du kunne gi meg adressen til den eller de hjemmesidene som du nevner? På forhånd Takk! mvh Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei alle sammen, Glem Gregorius Andresson. Jeg har funnet mer enn nok om han, og jeg er heller ikke ute etter de kongelige. Men jeg er virkelig interressert i om noen kan fortelle meg noe om disse personene: Jaen Glugh, født 1540, fødested: Glugh? Norge; Barn: Gregus Jaenssen, født 1586, fødested:Glugh? Norge; Barn: Ørjan Gregusson, født 1625, fødested: Jemtland, død: Øvre Jamtlid i Rana; Barn: Ole Ørjanson, født 1665 † 1740, fødested: Øvre Jamtlid‚ Rana, død: Øvre Jamtlid‚ Rana, gift med Beret Andersdatter, født 1659 Langfjellet, Rana † 1728, Barn: Dorthea Olsdatter, født 1695. Ørjan Gregusson, f. 1624, var bestefar til Mikal Olsen, og Mikal Olsen var far til Peder Michelsen, født 1738. Spesielt om bestefar til Mikal Olsen, og Mikal Olsen som var far til Peder Michelsen, født 1738. Jeg håper på hjelp! mvh Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Etter mine opptegnelser var Ørjan Gregoriussen født på Hellervik i Jämtland, sønn av Gregorius Johnson som igjen var sønn av John, kalt den gamle. Ørjan var oppført som bruker på Jamtlia, brk III fra 1661 til 1678 og Innergården (bnr 3) fra 1678 til 1695. I følge tradisjonen var han kalt "Gammaljamten" og skulle være innflyttet fra Jemtland via Ørjedalen i Hattfjelldal (oppkalt etter Ørjan?). Per Hellervik har skrevet mye om dette. Sjekk hans kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Tusen takk Einar Lillebye for opplysningene. Det er nok korrekt, men kan du si meg hvor jeg finner Per Hellervik sine kilder? Jeg vet at de på Museet på Mo har en del av Per Hellervik, men at det er svært vanskelig, ja, nesten umulig å få fatt i de. Vet du noen vei å gå? Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Jeg har ikke så mye greie på dette, men jeg har lastet ned endel slektstoff om Mo i Rana, skrevet av Per Hellervik (fra 1945 - han har tydeligvis skrevet mye om slektsforsking fra Mo) fra Tore Røsvolls hjemmeside. Den jeg hentet stoffet fra er nedlagt, men han har opprettet en ny med adresse: http://home.c2i.net/roesvoll2/. Denne er lite aktiv, men du kan vente på mere liv, eller bedre kontakte Tore Røsvoll selv. Hvor han bor vet jeg ikke, men jeg fant to Tore Røsvoll i telefonkatalogen: Røsvoll, Tore 971 50 070 og Røsvoll, Tore 7057 Jonsvatnet 73 91 56 00, sansynligvis den samme?Hvis du finner ut av ting, så la meg vite resultatet?Einar L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Takk skal du ha. Ja, jeg skal kontakte deg når og hvis jeg finner ut noe mer. Nå var jeg inne på Røssvolls hjemmeside, men den er død. Får prøve siden å nå han pr. telefon. Kan du gi meg en mailadrsse din, så kan jeg kontakte deg direkte? Takk for hjelpen! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Ørjanslekta, tittelnr. 0076648, forfatter: Per Hellervik (1862-1953) finnes på biblioteket i Mo i Rana. Dette er håndskrevede dokumenter i 3 adskilte deler. Sogneprest Ole Tobias Olsen, f.18.8 1830-1924, også kjent som "Nordlandsbanens far" er av "Ørjanslekta". Jeg siterer ordrett fra Per Hellervik: "I sine studenterdage henvendte O. T. Olsen seg til historikeren P.A. Munch for aa høre om denne mann kunde hjelpe ham med oplysninger om slekten langt tilbake. O.T. Olsen viste at hans tipp-tipp-tipp-oldefar het Gregorius (Gregus) Johnson og bodde i Jemtland omkr. aasr 1600. Han nevner dette for P.A. Munch, der var bekjendt for sin fenomenale hukommelse. Denne begynner saa aa trekke frem navn fra sin hjernekiste: Gregorius-Gregorius Andreson gift m. Cecelia, datter til Haakon den 4de. Bodde paa Staverheim i Nordfjord. Var gift 1242 døde 1247. Hadde en søn og en datter. Efterslekten var knyttet til Jemtland ved giftermaal og forleninger. Gregorius Johnson var en ætling av Staverheimsætten.-Saalangt P.A. Munch ifl. O.T.O.". Per Hellervik har en ganske omfattende oversikt over etterkommerne til Ørjan Gregusson(1625-d. før1701):Ole Ørjansen(1625-1740)fikk 6 barn med sin 1.kone som er ukjent, i sitt 2.ekteskap med Kirsten Fordelsdtr. var det ingen barn. Barn nr.4 Michel Olsen f.1700 g.19.9 1723 med Ane Zachariasdtr.,Ytteren,døpt 14.10 1704. Bodde på Bjellånes fra 1736. Et av mange barn var Peder Michelsen døpt 24.6 1739, han ble gårdbruker på Bjellånes. gift med Birrithe Larsdtr. De hadde flere barn, Ole Pedersen f.26.2 1774, d.23.2 1849 ble far til forannevnte Ole Tobias Olsen. Se Ft. for 1801 Bieldaanes under Ranen. hilsen Kjell Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hallo Kjell. Hjertelig tusen takk skal du ha for dette. Her var det mye interessant. Hva skulle en amatør som meg gjort uten slike hjelpere. Kommer tilbake senere. En takk til alle som bidrar. Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Løvstrand

Hei Birger! Vi i Rana pleier for spøk å si at når vi leter etter våre forfedre,ender vi gjerne med å komme til Ørjan Gregusson. Svært mange av slektene her stammer nettopp fra han. I Bygdebok for Rana, Gardshistoria, kan du finne mye om hans etterkommere. Dessverre er det en del feil i denne boka,hevder de som har arbeidet mye med slektsforsking. Gardshistoria får du sikkert låne på fjernlån. Det tar imidlertid mye tid å finne fram i den, fordi den mangler personregister. Er det noe jeg kan gjøre videre, er det bare å si i fra! Vennlig hilsen Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Gunhild. Takk skal du ha for tipset! Jeg skal forsøke å få fatt i den på Biblioteket. Det er jo litt tungvint hvis der mangler et personregister, men hvis der er gårdsregister så går det jo litt lettere hvis en har litt peiling på hvilke gårder som er aktuelle. Ja, jeg har inntrykk av det at de fleste mener å komme fra Ørjan Gregusson, og mange gjør sikkert det, men den "myten" om kongeslekten og Ørjan må nok tilskrives han som skrev boka om Nordlandsbanen far. At Ole Tobias Olsen er i min slekt, og nokså nær, er der imidlertid ingen tvil om siden jeg kjenner litt til min farmors slekt før 1875. Jeg takker for tilbudet om fortsatt hjelp og har ett spørsmål til deg: Hvor i Ranen kan navnet Glugh stamme fra, eller kanskje det skal være Gloch eller Kloch? Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Løvstrand

Hei igjen! Sålangt jeg kan finne ut nå ,er det ingen gårder i Rana som har et navn som ligner på "Glugh". I Ryghs liste over Norske Gårdsnavn finner jeg Glugvatnet og Glugvasshåjen i Vefsn. Skal se hva jeg kan finne ut videre. Vennlig hilsen Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Gunhild. Takk skal du ha. Men for ikke å ta opp plassen her så er det kanskje bedre å la det skje via mail? Hvis du er enig i det så er min mailadresse følgende: birgerfo@online.noMed vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei Birger! Først vil jeg rette opp en feil i mitt forrige innlegg på årstall for Ole Ørjansen: jeg skrev 1625-1740, men det skal være 1665-1640 i følge Per Hellervik. Han oppgir ellers: John gamle bosatt i Jemtland ca. 1540-1620. Gregorius Johnson hans sønn ca. 1575-1655. Ørjan Gregoriussen f. 1625 død før 1701. Kan du oppgi dine kilder for Jaen Glugh ? Glugh kan neppe ha noe med steder i Nord-Norge å gjøre?? Da må det heller være steder i Jemtland i og med at John gamle døde lenge før Ørjan Gregoriussen kom til Hattfjelldal engang etter 1645 og seinere til Jamtlien. Et par linker for ivrige sletksgranskere: Rana-området, "Ørjanslekta" inngår selvfølgelig her: [url="http://home.sol.no/~obrynild/marku010.htm>http://home.sol.no/~obrynild/marku010.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.