Gå til innhold
Arkivverket

[#5128] Guldbrand Larsen, Hole Buskerud f. 1843


Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

Guldbrand Larsen, f. 1843, Hole Buskerud.Jeg finner ham i folketellingen 1975 som ligger på Tromsøarkivet. Ellers finner jeg ham ikke.Jeg har lett i kirkeboka fra Hole, men kan ha oversett ham. Finner ham ikke i folketellingen for 1865. Der finner jeg en Guldbrand som passer i alder, Gulbrand Andreas. og som det er en litt uvanlig registrering på.Guldbrand Larsen giftet seg med Karen Dorthea Hansdtr., f. 1849, Blakjer. Jeg har kjennskap til 2 barn, Hagar Nilsine Larsen, f. 1880, Kristiania og Martha Lovise Larsen, f. 1876, Kristiania. Han reiste til Amerika etter at Karen Dorothea var blitt gravid med Hagar. Der døde han etter et par år, ca. 1882. En av Hagars døtre er det som er kilden til opplysningene jeg har.Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg kan finne Guldbrand Larsen eller om det er feil i opplysningene jeg har som gjøre at jeg ikke finner frem.Med hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei finner en Gulbrand Larsen på gården Ødegården i Hole i 1865 26 år.Bor der sammen med sin mor og hennes søster,han er skredder.Det er vel en het kandidat. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg titta også på denne, men han (?) dukker opp igjen som skredder på samme alder i Hole i 1900 - og da konkluderte jeg med at han neppe har jobba på Myrens Verksted i 1875...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

ja Rune det kan vel stemme jeg sjekka ikke i 1900 tellingen,Men Karen Dorthea fant jeg i 1865 tellingen som tj.pike i Storgaten i Christiania alder 20 år. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Til Anne hvor sikker er du på at han er født i Hole.Fant en Gulbrand Larsen 22 år på gården Myhra i Norderhov og de to pr.gjeldene ligger jo så tett på hverandre at det er trolig denne karen her?. 22 år og Murer bor sammen med foreldrene. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Hei Anne. Gulbrand Andreas. i 1865 kan godt være riktig person, hans far heter Jens Larsen, og hans søsken er oppført som Jensen. Men det var mange som på den tiden tok farens patronymikon til slektsnavn. Kanskje du finner søsknene også som Larsen i 1900.Gudene må vite hvor "Andreas." kommer fra. Det kan være en ren feil, eller han er ikke "deres sønn" men "hennes sønn" (og kanskje adoptert?) Min morfar fikk stefarens patronymikon som slektsnavn...Det var i hvert fall litt å tygge på. Lykke til videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket giftemålet deres. Der burde det stå en del om hvor han var fra og også hvem faren var. Det er vel en mulighet for at de giftet seg i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei Takk for mange svar. Jeg skal sjekke i forhold til kirkebøkene som det er foreslått. Det er flere forslag her som jeg ikke har lett etter tidligere, da jeg har trodd at Hole var riktig. Er det flere forslag så tar jeg imot de med takk. Har også prøved å finne med hvilken båt og hvor han dro da han reiste til Amerika, men det er kanskje umulig å finne ut av. Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut når og hvor han døde ? Med vennlig hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes 1 Gulbrand Larsen 23 år i 1865, og det er i Asker Akershus. Det er ikke helt umulig at det er mannen du ser etter da hans mor het Marie Nilsdatter, ang. oppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Ang. Berits forslag: Det kan selvfølgelig være at fødestedet Anne har på Gulbrand (ref 1875-tellingen) er feil, men Gulbrand i Asker står ihvertfall i kirkebøkene som født og døpt der. Når det står Asker, innebærer det gamle Asker prestegjeld - Gulbrands hjemgård ligger i Lommedalen i Bærum.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Bare for å ha rydda Gulbrand fra Lommedalen av veien: Han overtok hjemgården Skollerud og drev den - og er nok ikke rett mann denne gang. Lykke til med de andre kandidatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Til RUNE BJERKE...Ble bare litt nysgjerrig på Slektsnavnet ditt.....Du har vel ikke aner på Bjerke ved Ask på Ringerike, vel???. Om så er tilfelle er vi sannsynligvis i fjern slekt. Mail meg gjerne privat - jon.torp@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Kan gjerne ta det i full offentlighet jeg: Hvis vi er i slekt, Jon, må det være på andre måter. Dette Bjerke-navnet kommer fra Lommedalen (ref svarene til Anne S). Men slektstilknytningen til Hole/Norderhov/... er der, med Krokskogen som mytisk mellomledd.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg prøver 1 gang til, for så klart falt serveren ut da jeg sendte første gang. Har du sjekket Karen D's dåp i 1849 i Blaker/Aurskog. Da vil du kanskje finne hvilken gård hun kom fra. Det finnes bok om gårdene i Aurskog/Blaker. Kanskje står det der det du ønsker å vite. Jeg har erfart at noen ganger kan det være litt lurt å gå den andre veien (andre ektefellen) når du sitter fast. Ja, for jeg antar det er Blaker i Aurskog (Urskog) det er snakk om, for jeg vet ikke om noe annet sted med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sjekket i Aurskog/Blaker. Ingen med navn Karen Dorothea o.l. er døpt der 1842-52. Det er døpt en del Karener der, men ikke dobbelt navn. Noen har far Hans. Jeg har ikke sjekket i klokkerboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Tusen takk for mange gode forslag til hvor jeg skal lete videre. Ja, det er ikke rart at du ikke finner Karen Dorothea, i Blaker, det er jeg som har skrevet feil! Det som står i 1875 tellingen er Karen Dorthea. Fikk anledning til å ta turen til Riksarkivet i dag og fant en Karen Dorthea, men hun var født 1846, 6.nov. og hadde en far som het Hans Mi,,? Jeg klarte ikke lese resten. Kunne heller ikke lese navnet til moren. Men jeg er jo ikke sikker på at dette er "min" Karen da jeg ikke har funnet giftemålet til Karen og Guldbrand. Prøvde å følge opp tipset om Norderhov og på grunn av tidspunktet for fødsel, ble det Ål. Der var han ikke som jeg kunne se, det var en Gulbrand, men slik jeg tydet det var han sønn av Guldbrand. Denne kirkeboka var vanskelig å lese og det var ødelagte sider der. Mulig det ville være lettere å forsøke å finne ut når disse giftet seg. Kjenner til to barn; Hagar Nilsine Larsen, f. 1880, Kristiania og Martha Lovise Larsen, f. 1876 også i Kristiania. Kan kanskje begynne med adressen deres som er registrert i 1875 tellingen, Maridalsveien 86. Jeg har en tråd; på samme adressen om Guldbrand og Karen bodde en Hans Mikkelsen, e, f. 1806, Urskog, og med litt godvilje på far til Karen, kan det tolkes til Mikkelsen. Blir svært glad for kommetarer på dette og forslag til hvordan jeg lettest kommer videre på Guldbrand og Karen. MVH Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke se noe annet enn at du må rygge i tiden med opplysningene dine. Det vil si start med barnas fødsel for å se hva foreldrene og fadderne het. Deretter foreldrenes giftermål for evt. å finne hvor de kom fra og evt. deres foreldre. Du kan ikke begynne midt i historia, og folketellingene er bare en støtte underveis. Du kan jo ikke vite om det er riktige personer du har funnet i folketellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Jeg har navnene ved dåpen til Hagar Nilsine, men der stod det ikke annet enn navnene slik jeg skrev de første gangen, altså Karen Dorothea. Men jeg finner ikke søstra eller når de ble viet. Det kan se ut, som om de flyttet flere ganger. Men jeg har faktisk ikke tenkt på at jeg kan gå via adressebøkene til dåp for søstra. Det er et omstendlig arbeide, men jeg burde kunne finne noe der. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Faren til Karen Dorthea het Hans Mikkelsen og moren Berte Halstensdatter fra Solien u/Mork.Gift 28/12 1833 ungkar Hans Mikkelsen gårdmanssønn og pike Marthe Halstensdatter. Hans var 26 år, far Michel Hansen, fødested Ovlien grd. Urskog. Marthe 24 år, fødested Nordre Bog(k)stad Urskog.Se Aurskog/Blaker bd. 1, s.22 = Ovlien grd. Se do. bd. 2, s. 360 = Slorbak u/Fjuk grd. Se FT 1801 Halsten Olsen Fiug grd. i Blaker.Da tror jeg faktisk du har Karen Dortea's forfedre. Verre er det med Gulbrand. Tror ikke de ble gift i Aurskog/Blaker. Finner heller ikke utflytt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei igjen. Gift 12/12 1875 gamle Aker krk. ungk. mekanikus Gulbrand Larsen f. Vang Hedm. 1853, far Lars Gulbrandsen. og pike Karen Dorthea Hansdatter, Maridalsvn. 86, f. Urskoug 1846, far Hans Michelsen.Lette litt i Vang, og på Furnes fantes det en Gudbrand f. 10/7 1853 foreldre inderst Lars Gudbrandsen og Maria Johansdt. , klarte ikke å lese gårdsnavnet. Legg merke til Gulbrand uten L!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Tusen takk! Det ser ut til at du har funnet riktige aner. Er veldig glad for dette, det er min farfars slekt som vi aldri har visst noe om. Han var uekte barn og var satt bort i deler av barndommen. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.