Gå til innhold
Arkivverket

[#5129] Hvor var presten J Bull i tiden 1865-1880 ?


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

En konfirmant har attest fra J Bull, hvor var han prest? Konfirmanten er født 15 januar 1865 i Horg sogn Støren prestegjeld og døpt 5 mars samme år. Konfirmert på Hitra-Fillan.1880. Hvor var hun døpt? Det må vel være ett sted der J Bull var prest,men hvor? Er der noen som kan hjelpe? Hilsen Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I følge det du skriver skulle vel barnet være døpt i Horg. I 1865 finnes det en entlediget prest i Melhus på Brobak grd. som het Ivar von Hadeln Bull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Takk til Berit. Vi finner ikke barnetMarie i ministrial eller klokkerbok for Horg. Heller ikke i ft 1865 er familien å finne. Foreldre var :Randi Bersvendsdatter Gylland f 1838 og Peder Estensen f 1840 fra Spjeldet, Støren Prestegård. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

En Peder Estensen, 25 år, finnes på Lenebakken i Melshus i FT-1865. Ugift dagleier. Kanskje han tjente på Spjeldet et par år tidligere, og der traff Randi som vel er fra Spjeldet (fire Bervendsønner/døtre der i FT-1865). Randi kan ha dødd i 1865 (barselseng?) siden hun ikke er å oppdrive i FT-1865.Datteren Marie Pedersdater bør jo finnes i FT-1865. En kandidat er Marie Plade i Trondheim (Øvre Baklandet), født i Melhus, 1 år , fosterdatter til Sara Fredriksdatter fra Hitra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Takk til Ketil. Randi Bersvendsdatter født på Kaasan under Gylland i Horg gift 28 nov 1860 m Peder Estensen Øverspjeldet side 101 bind 3 i Størenboka. I ft 1875 er noen av familien i Strinda,Peder død 1881 .Randi til MN USA 1907 død i Anoka MN 1917. Der var i alt 8 barn. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Nyttige opplysninger, ja :-)Finner Marie Pedersdatter, f. 1866 i Horig, som barnejente på Grindvig på Hitra i 1875. Er dette "din" Marie? Der finnes også Peder Pedersen, f. 1860 Horig (kanskje en bror?).Du finner Peder Pedersen (36 år) og Kari Bersvendsdatter (35 år) på Krogstad i Støren i FT-1865. De har barna Peder (7 år) og Bersvend (3 år). Peder d. e. og Kari finnes ikke på Støren i 1875. Peder d. y. er muligens identisk med han på Hitra i 1875. Bersvend er muligens pleiebarn hos Peder Olsen og Gunnild Bersvendsdatter på Gjerdet søndre Støren.Vet ikke om dette hjalp noe som helst, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ja nå går det framover. Det er"min" Marie og hennes eldste bror som er på Hitra i 1875. Og i dag fikk eg i posten boka Horg Kirke 100år i 1993 forfatter Ola Storhaugen. Der står under Kapellaner:Andreas Julius Bull,kapellan på Støren fra 1880.Ble utnevnt til sokneprest i Tynset. Ja så vet vi det. Da er nok Marie både født og døpt i Horg,vi og det er mange- har ikke funnet henne i kirkebøker eller folketelling 1865. Marie skal være født 15jan 1865. Randi Bersvendsdatters foreldre dro nord til Kvæfjord -Borkenes området. Takk for hjelp!sig-san@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Nei vi har ikke funnet henne døpt, bare konfirmert på Hitra. Tror nok 15 jan 1865 er rett, det står på gravsteinen. I ft 1900 er Marie å finne gift med Hans Haugan ,dei er på Berg prestegård Strinda/Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Andreas Julius Bull pers. kapellan i Orkdal (ledig). Det er den eneste Bull med et fornavn på J. i Trondheim og Troms stift iflg. Norges statskalender 1880/81.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Takk til Berit. Eg tror denne Andreas Julius Bull som var i Støren fra 1880 til han ble utnevnt til sokneprest i Tynset 1884 er den rette. Er han ikke i kalenderen på Tynset? Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg gir meg ikke ennå...Finner en Randi Peders. i emigrantlista for Trondheim 1907, f. 1838, bopel Støren. Hun skal til en sønn i Minneapolis, og det ser ut som hun reiser sammen med sin svigerdatter Lovise Julie Peders. og dennes 5 barn (en maler Peder Pdersen reiser i 1906 er vel sønnen, han på Hitra i 1875). Er dette din Randi Bersvendsdatter? Hvis ja, hvorfor bruker hun etternavnet Peders.? Vet du hvor disse befinner seg i 1900?Opplysninger på gravstener er for øvrig ikke alltid korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ja det er min oldemor Randi som reiser til USA 3 0ktober 1907. Navnet har eg ikke noen god forklaring på,min bestefar Peder Andreas f 1876 var døpt Pedersen konfirmert Evjen og på slutten av sitt liv skreiv han og ble omtalt som A. P. Heskestad. Navneloven kom seint i bruk. Randi og Peders barn: Peder f60 Esten f62 Marie f 65 Esten f 67 Albert f 67? Ingeborg f 70 Bernhard f 73 Peder Andreas f 76. Albert har eg ikke funnet noe sted,men han dro til USA. Peder Andreas i Bakke VA. Esten 67 i Trondheim Peder også. Marie i Strinden .Ingeborg og Bernhard MN USA. Esten f62 kansje død som barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det var hvor dei var i folketelling 1900 eg glemte å skrive på slutten-se ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Andreas Julius Bull var født i Tynset 23.12.1843. Han døde i Orkdal 19.9.1885. Fra 8.11.1870 var han pers.kap. i Orkdal (hos faren), fra 22.12.1880 res.kap. til Støren. Han ble 13.10.1884 sogneprest til Tynset, men han tiltrådte aldre embetet på grunn av sykelighet. (Se nærmere opplysninger i M.Bull, Østlandsselekten (Tønsbergslekten) Bull, Oslo 1933.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kan J Bull ha tjenestegjort i Støren da han skreiv attest16 mai 1880? Hvor Randi var i ft 1865 og 1900 er ukjent,men trolig var hun i området Støren - Gylland- Horg-Strinda-Trondheim. 1898 var hun på besøk i Nes ved Flekkefjord,det er det siste eg har før hun reiste til USA 1907. Har hørt hun skulle bo hos en av sine sønner. Datteren Marie bodde en tid etter 1900 på Rønningen i Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Jens Haukdals bøker om Busetnad og folkeliv i Horg, bd. II s. 490 hvor Randis forfedre står, så flyttet Randi og Peder til Trondheim, hvor Peder døde i 1882. De må nesten ha flyttet dit etter at de fikk første barnet Esten 27/1 1862 i Horg. Siden blir det ikke flere barn der eller i Støren. Ellers så står det om Peders forfedre i Hermann Aundes Bygdebok og bygdeliv i Støren bd III s. 100 Arnt Steffens slekt(Peder IIIf)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det første barnet var Peder f 12.08 1860 i Horg. nr2 var Esten f 27.1862 i Horg,trolig død som barn.nr 3 Marie f på Gylland Kaasan Horg 15.01 1865.Det er hun som har attest fra J Bull datert 16.05 1880. J Bull tiltrådte vel kansje ikke før slutten på året,så vi undrest på om Marie kan ha blitt døpt i Orkdal. Så har vi nr 4 Esten f 10 oktober1867,Gylland i Horg -Attest ved konfirmasjon på Hitra Filland adr Grindvig. Så har vi Nr5 Ingeborg f1870 i Trondheim konfirmert i Horg adr Evjen. nr 6 Bernhard f1873 døpt i Vår Frue,konfirmert i Horg med adrGyllan.nr 7 Peder Andreas f1876 i Strinda,etter farens død på ett skjænkehus i Krambogaden juli 1881,bodde han på Evjen i Horg.Først på Oppstu siden Utstu,derfra konfirmert. Så har vi Albert som eg ikke har funnet noe sted,han reiste tilUSA, har foto av hans sønn. Hvor Randi var i ft 1865 og 1900 er ukjent,ikke funnet. Er der noen som kan hjelpe med opplysninger om Albert,og likedan med folketellingene som eg ikke finner alle i. Heller ikke i ft 1875 finner eg Albert. Der er en Kollosal etterslekt etter Randi og Peder, deres søn Bernhard fikk 12 barn og ett av dei 12 fikk 11 osv-. Sig--- ps.eg har bygdebøkene for Støren og Horg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.