Gå til innhold
Arkivverket

[#5134] Prøys - et tilnavn?


Gjest Arne Langås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Langås

HalloI forbindelse med "framgraving" av gamle aner i Trondheim, har jeg ved et par anledninger kommet over navnet Prøys. La meg ta det heile fra starten:Min tipp-tippoldefar, Ole Andreas Petersen Holte, blir født i Domsoknet i Trondheim 20.11.1807 som sønn av skredder Peter Olsen Holte og kone Marta Gurina Mikalsdatter. Kirkeboka forteller videre at skreddersvend Peter Holte 19.03.1807 forlangte tillysing av ekteskap for seg og pike Marta Gurina Moe. Skreddermester Peter Holte dør, i følge Gløersens "Dødsfall i Norge", 07.06.1814, 31 år gammel. Han etterlater seg enka Gurina (f. Prøys) og to uforsørgede barn. Seks år seinere vandrer også skredderenka hen. Gløersen skriver at Marta Gurina, enke etter skreddermester Peter J. Holte i Trondheim, avgikk 21.01.1820, 40 år gammel.Vi står her med ulike navn på Marta Gurina. Hun nevnes som Marta Gurina Mikalsdatter, Marta Gurina Moe og Gurina Prøys. Ei Mikalsdatter kan vi vel ut fra dette slå fast at hun var. For å finne ut hvilket av de to andre navna som var hennes "pikenavn", gikk jeg til Domsoknets kirkebok for året 1780 i håp om _kanskje_ å finne henne døpt der.Kirkeboka viser at Marta Gurina, datter av Mikal Hanssen fisker og kona Siri Johansdatter, ble ført til dåpen 27.02.1780. Tre år tidligere, 03.04.1777, hadde Mikal Hanssen Moe og kona Siri Johansdatter Schade sønnen Johannes til dåpen. Kan dette være samme familie? Jeg har sterke mistanker om at det kan være det.Hva har så folketellinga i 1801 å si om saken? Under Sandgata (hus 40) i Trondheim finner jeg Siri Prøys, 58 år gammel og enke etter første ekteskap, sammen med sin sønn, den 24 år gamle ungkar og matros Johannes Mikalsen. Dette virker mistenkelig likt. Det eneste som "skurrer", er navnet Prøys. Hvor kommer det fra? Navnet brukes både på Marta Gurina og på Siri, men ingen av dem ser ut til å ha hatt det som "pikenavn". Derimot virker Schade, Siris etternavn ved Johannes' dåp, noe "uvanlig" og fremmed. Jeg har en teori, sikkert fullstendig ute på viddene men endog...Kan navnet Schade være av tysk (prøysisk) opphav, og at familien derfor har fått tilnavnet Prøys?Håper noen kan gi meg svar på dette, evt. tips om hvordan jeg kan gå fram videre.Med hilsener Arne Langås-- _____________________________ Arne Langås - 7630 Åsen - Norway a.langaas@c2i.net - http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

familysearch.org har registrert en Johan Schade, gift 1729 på Byneset med Marite Siurson. Dette kan være faren til Siri, dersom han noensinne har eksistert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det har vært ganske mange i Norge med navnet Prøys, stavet på mange ulike måter. Dels dreier det seg om personlige tilnavn, ofte, kanskje oftest, om slektsnavn. Som tilnavn betyr det gjerne en prøyser, en person eller en slekt som opprinnelig kom fra Prøysen. Navnet kan også stamme fra f eks danske, svenske og norske bosteder som heter/het Prøys, sekundært oppkalt etter Prøysen. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Har en liten bok "Stamtavle over familien Preus", utgitt på foranledning av grosserer Jørgen Breder i 1876, ført á jour til 1930 av Linka Preus."Om navnet" står det: "Omtrent aar 1700 optræder her i Norge to familier af navnet Preus, nemlig en fra Christiania nedstammende fra Abraham Hansen Preus (f. ca. 1691) og en fra Kongsberg, nedstammende fra krudtfabriqeur Johan Michael Preus (f. 1709). Efter familietraditionen var disse to brødre. Alt bestyrker rigtigheden heraf, skjønt det rigtignok ikke fuldstændig kan bevises. Den sidstnævnte af dem vides med sikkerhed født i Tyskland, hvor vel ogsaa den ældste var født."Noen Siri, Gurina eller andre av de nevnte navnene finner jeg ikke i denne boken. Jeg finner én med tilknytning til Trondhjem, nemlig Adolf Carl Preus, som er født der 29.06.1814. Han var sønn av Isak Levin Preus, premierløytnant som deltok i felttoget i 1814, men som tilhørte Det Smaalenske Dragonregiment. Han var prestesønn født i Hobøl. Han giftet seg i Trøgstad 14.03.1814 med prostedatteren der Sofie Heidenreich - som altså skal ha født deres (eneste) sønn i Trondhjem 3 1/2 måned senere. Han ble etter hvert prest, men ikke nordenfjells. Foreldrene feiret for øvrig diamantbryllup i Christiania 14.03.1874.Om ikke annet, så indikerer dette en Preus såvidt på ferde i Trondhjem på den tiden det er spurt om.Hilsen Ketil Harbek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.