Gå til innhold
Arkivverket

[#5138] Emigrantskipet D/S Kong Sverre


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Min oldemor emigrerte 21.07.1874 fra Christiania til New York med D/S "Kong Sverre". Jeg har hittil trodd at dette skipet kun gikk til Hamburg og at emigrantene reiste videre derfra med et annet skip. Men nå ser jeg i Aschehougs norgeshistorie, som bringer et bilde av skipet på Bergens havn fra midten av 1870-årene, at skipet kanskje likevel gikk direkte til Amerika. Det sies nemlig at skipet tilhørte et selskap som prøvde å etablere en Amerika-linje. Kan noen der ute avklare D/S "Kong Sverre"s reiserute? Gikk skipet kanskje fra Christiania via Bergen (og muligens andre norske havner) til Amerika (New York), eller gikk skipet til Hamburg? MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Du kan lese litt om Kong Sverre her: The Norwegian American Steamship Company 1870 - 1876 Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Argh!!! Jeg hater frames!!! Vel, klikk på linken, og be om Ships A-Å, så K. her får du frem Kong Sverre. Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Laila: Tusen takk for god hjelp. Jeg fulgte ditt råd og vet nå at D/S "Kong Sverre" gikk fra Christiania 21.07.1874 via Bergen (26.07.) og derfra direkte til Brooklyn, New York. Denne reisen var sågar skipets jomfrutur. Igjen: takk! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ops! glem det med jomfrutur! Den aktuelle reisen var derimot skipets SISTE på ruten Christiania-Bergen-New York. Det går litt for fort av og til - .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.