Gå til innhold
Arkivverket

[#5144] Ribansbakken i Drammen


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvor lå/ligger det? Det er et navn jeg ofte treffer på i kirkebok for Bragernes på slutten av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Rebbansbakken, ligger fortsatt på Bragernes i Drammen. Ikke langt fra Fylkeshuset. Nærmere besten der hvor Haugesgate ender og Hotvedtveien starter , går det opp en bakke til venstre. Det er Rebbansbakken.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Rebbansbakken, ligger fortsatt på Bragernes i Drammen. Ikke langt fra Fylkeshuset. Nærmere bestemt der hvor Haugesgate ender og Hotvedtveien starter , går det opp en bakke til venstre. Det er Rebbansbakken.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

Drammen Byleksikon skriver: Gaten har med overveiende sannsynlighet sitt navn etter den ridebane som skal ha blitt anlagt på Bragernes i begynnelsen av 1670-årene, og som kan ha ligget der Rebbansbakken ender. Det kan også være en forvansking av Reperbanebakken eller Ribbangjebakken (jordrygg el. ribbe).Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Ja Drammen byleksikon får du fremdeles tak i i byens bokhaldlere. Kanskje også på Drammen Antikvariat. Det er flere deler av byleksikonet. Del 1 og 2. To er fra Konnerud/Skoger(også Gulskogen) 1 Er Drammen generelt. Begge er skrevet av Otto Borgen. Drammen byleksikon kom ut i 1995 og har ISBN 82-91649-00-6 Drammen Byleksikon II komi 1998 og har ISBN 82-91649-05-7.Lykke til. Gi beskjed hvis du trenger telefonnr til noen av bokhandlerene.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg beklager å måtte si noe om "Byleksikonet" som Borgen har forfattet. Det er dessverre en hastverkbok , som en seriøs forfatter aldri hadde kalt for leksikon.med vennlig hilsenTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

En bekreftelse på at det er en hastverksbok er at bind 2 inneholder over 30 sider med tilføyelser og rettelser til bind 1.mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det står mye av interesse der. Men "min" definisjon av Leksikon er det veldig langt fra.Konnerud / Skoger/ Gulskogen leksikon-boken er ille. Der er det nevnt flere av gårdeierne i direkte avskrtift fra den gamle Skogerboken. Det vil si at opptil 3 generasjoner av gårdeiere er uteglemt. Også dette p.g.a. hastverk.Med vennlig hilsen Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Men inklusive de 30 sidene med rettelser for bind 1 er det rimelig pålitelig det som tross alt står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Det som står er rimelig pålitelig. Jeg er enig med de andre at det er et hastverksarbeid. Å kalle boka for leksikon er litt drøyt, men det er bra som oppslagsverk. Jeg har hatt stor nytte av bøkene. Og for Drammen så finnes det ikke noe alternativ i den type oppslagsverk. Det er jo skrevet mye om byen, men ikke av den typen. Det står litt om mye der. Men som sagt jeg har brukt bøkene mye og lært endel byhistorie av det.Her i byen har det vært mye kritikk om den, men det må jo være en ok bok siden den er solgt i ganske mange eksemplarer.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.