Gå til innhold
Arkivverket

[#5146] Ole Jenssen/Karij Olsdtr - Sogn & Fjordane


Gjest Bent Grotle
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Grotle

Ole og Karij fikk en datter: Sidse Catharina den 8. juli 1824, født i Kinn i Sogn og Fjordane. Kan noen hjelpe med når Ole Jenssen og Karij Olsdtr. ble gift, og hvem foreldrene var?mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Bent.Jeg ser av Fylkesarkivets databaser at Ole dør på Grotle 29.10. og begraves 02.11.1863.Han skal være født i 1783.Kari dør 23.12 og begraves 29.12.1861.Hun skal være født 1784.Det eneste paret jeg kan finne som kan passe er i følge Familysearch Ole Jensen og Kari Olsdatter som giftet seg i Gloppen 05.07.1816.Jeg ser at de også fikk en sønn Christian 16.03 døpt 29.04.1827.Han ble hjemmedøpt av Jørgen Borgesen Torfanger.En annen interessant sak er at en Jens Olsen og Karij Bottolfsdatter fikk en sønn Jens Mathias på I.Grotle 12.07.1822.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Ola Jensson Skjerdal, f.1787 i Gloppen, gifte seg 1816 med Kari Olsdtr Myklebust (eg vil tru ho er frå Ålfoten, utfrå geografien), og flytta til Grotle i Kinn i 1818. Dersom dette er "din" mann, har eg nokre generasjonar før han i basen min. Ei Kari Olsdtr som er 15 år gammal vil du finne på Myklebust i Davik i 1801, utan at eg kan garantere at det er rette jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dersom Aase`s innlegg stemmer,så ble det født en Kari Olsdatter på Myklebust i Davik i 1784.Hun ble døpt 17.07.1784.Foreldrene var Ole Povels. og Kari Pederdtr.Og da finner du Ole Jensen på gården Schierdal i Gloppen med foreldre Jens Christophersen 54 år og Margrethe Nilsdtr. 49 år.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Litt tilleggsinformasjon.Jens Christophersen giftet seg i Gloppen 24.06.1774 med Gunnilde Margrethe Nilsdatter.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Dette var spennende og uventet, men virker å være riktig. Jeg har ikke vært i stand til å spore opp mer enn ett ektepar på Grotle med det navnet i dette tidsrommet, så opplysningen om at dette paret flytta fra Gloppen til Grotle er meget viktig. Ole og Kari var mine tipp tippoldeforeldre. Det kunne vært interessant å vite mer om eventuelle aner på Skjerdal. Min kones slektstre har forgreininger til garden Holme i Gloppen. Kan der være noen linker mellom Skjerdal og Holme? mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I forb. med et tidligere utført arbeid med Karen Hansine Jensdatter - f. Ytre Grotle - har jeg gjort følgende notater:"I Davigs Skibrede og Aalfods Sogn, Aar 1817 den 10de October blev Skifteretten sat paa Gaard Yttre og Lille Davig, i Davigs Skibrede og Sogn til Behandling og Slutning af Stervboet efter den paa Gaarden Møklebust i Davigs Skibrede og Aalfods Sogn ved Døden afgangne Vilkaarsmand Ole Olsen..."Ved registreringsforretningen avholdt den 23. april 1817 var avdødes eldste sønn tilstede "og oppgav som Arvinger at være den afdødes 4re Børn nemlig 1 Søn og 3 Døttre: 1. Sønnen Abel Olsen Møklebust, fuldmyndig. 2. Ældste Datter Dorthe Olsdatter 44 Aar gammel. 3. Anden Datter Christi Olsdatter, gift med Mons Aslaksen Møklebust. 4. Yngste Datter Kari Olsdatter gift med Ole Jensen Kiøllesdal." Jeg tar med at boet etter Ole, som kun besto av løsøre, ble vurdert til 4 Spd. 3 Mrk. Sønnen Abel hadde lagt ut 12 Spd. i begravelsesomkostninger. Boet ble henlagt som et "Fattigskifte" mot at Abel påtok seg å betale de påløpte omkostninger. Dette skulle vel klargjøre at det var Ole Olsens datter Kari som ble gift med Ole Jensen Skjerdal, selv om de i 1817 bruker gårdsnavnet "Kiøllesdal" Det tyder bare på at de bodde der i tiden før de flyttet til Grotle. Ved ekteskapsinngåelsen står Jens innført som "Soldat". At deres sønn Jens Mathias, som nevnes av Rune Thorstensen, har fått innført sin mors navn ved dåpen til Karij Bottolfsdatter må ha vært en feilinnføring av presten. Da han ble konfirmert den 14. okt. 1838 har han Ole Jensen og Kari Olsdatter som foreldre. Jeg kan ta med at presten gav ham følgende "skussmål": "Maadelig Kundskab, ringe Evner, leser daarligt i Bog, - opførsel ulastelig." Ellers tar jeg med at det på Fylketsarkivets fotoarkiv finnes mange flotte bilder fra Grotle, men dette kjenner du vel til. Håper dette kan være til litt hjelp for deg. Mvh. Arne Solås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.