Gå til innhold
Arkivverket

[#5151] Lossius


Gjest Bente Bråthen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Bråthen

Jeg har lenge forsøkt å finne forfedrene til Morten Lyng Lossius. Jeg har endelig funnet de som var foreldrene hans; Christoffer Lossius(1719-1776) og Maren Marie Testmann (1713-1785).Lyngnavnet har han nok fått fra sin momor som het Maren Marie Lyng.Men der stopper det altså.Det må antakelig være en forbindelse tilbake til Lorentz Lossius som var direktør for gruvene i Røros og kom fra Tyskland, men den linken finner jeg altså ikke. Jeg har lest et sted at Christoffer Lossius var stamfar til slektens Hemnegren og var født på/i Rødven(hvor er det?) og kjøpte gården Holla i Hemne. Kan noen hjelpe meg? Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

I min database har jeg at Lorentz Lossius var gift med prestedatteren Kirsten Andersdatter Bruse (datter av Anders Olufsen Bruse, Prost i Dalernes prosti 1644, sogneprest i Støren, og Ellen Olsdatter Meldal). Kanskje dette kan hjelpe i letingen etter flere avkom etter Kirsten og Lorentz. Det er vel ikke usannsynlig at Christoffer har hatt flere søsken -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Christian: går det an å henge seg på her? Anders Olufsen Bruse og Ellen Olsdatter Meldal er nemlig min kones 6. tipp-oldeforeldre. Jeg ville derfor gjerne kommunisere direkte for eventuell utveksling av data. Dersom dette er interes for deg, så ta gjerne kontakt på min e-post-adresse tophat@online.no MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Bente: Ifølge 3. utgave av Norunn Klettums "Herred, prestegjeld og sogn i Norge" er Rødven et sogn i Veøy prestegjeld, Møre og Romsdal, med kirkebok fra 1721. Andre sogn i Veøy er Veøy, Holm og Vågstranda. Som tidligere sogn er dessuten angitt Vestnes og Tresfjord. Herredet er også Veøy, alt ifølge Klettum. (Rauma er ikke nevnt i Klettums bok). MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Bygdebok for Nesjestranda s.755 (Arnold Solemdal 1995) har omtale av Christopher Lorentsen Lossius; løytnant, f.1679 d. 1741, av tysk bergmannsslekt. Leilending på Sølsnes g.nr. 123-4 1709-1720, gift ca. 1708 med Hedvig Assens. Lossius flyttet til Rødven ca. 1720 og fikk 4 barn: Johan Christopher Lossius f. 1709, oberstløytnant på Total, Anders Lorents Lossius f. 1711 d. 1742, løytnant og ugift, Nils Lossius f. 1718 d. 1790, major, kjøpte gården Vestad på Sekken i 1747, Christopher Lossius f. 1719 d. 1790, kaptein, gift to ganger, kom til Hemne. Mer omtale av Lossiusslekten i Veøyboka 1 s. 584 og i Bygdebok for Holm sogn (Solemdal 1999) bd. 2 s.604. Ellers mener jeg at Lossius-slekten er temmelig godt dokumentert av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Hvis mine kilder er riktige var oberstløytnant Christopher Lossius (1679-1741) sønn av sogneprest til Kvikne Christopher Lossius, død 1683, og Mette Jacobsdatter Brun. De giftet seg 16/5-1669 iflg Wilhelmine Brandts "Familjerne Lossius og Brandt) Han var igjen sønn av direktør for Røros kopperverk, Lorentz Lossius, født 1593 i Göttingen, Sachsen, død 1654, og Kirsten Andersdatter Bruse, død ca 1670. Lorentz var visstnok igjen sønn av magister og prest i Göttingen, Sachsen, Christophorus Lossius. Se også bygdebok for Hitra, bind II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Meir LOSSIUS. Ellen Catharina Lossius Holst, f. ca. 1784, var i 1801 busett på Ytre Stangvik i Romsdal, som "Fatig og faderløs". Eg trur eg har funne sysken av henne i 1801-teljinga som tenestfolk hos Maren Tesman-Klingenberg på Hitra, og eg trur foreldra hennar var Sara Catharine Tejelgaard f.ca. 1760 og Christoffer Lossius Holst f.ca. 1754. Kanskje nokon kan knytte "min" Christoffer Lossius Holst til den ovanfor nemnde Christoffer Lossius, 1679-1741?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Thesen Fjørtoft

Til Ola, jeg har de samme opplysningene (årstall, barn og kone) men da heter han Christoffer CHRISTOFFERSEN Lossius, sønn av Chr Lorentzen Lossius (1607-1683), dette fra W. Brandts Familiene Lossius ... Er det noen andre som har erfaring med denne boken, er den til å "stole på"? :-) Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Bråthen

Takk for all respons og hjelp! Jeg holder også en knapp på at han heter Christoffersen, for da får jeg det nemlig til å stemme!Dersom han virkelig heter Lorentzen sliter jeg litt fortsatt.Disse Christofferene har vært litt vanskelige (Mortens sønn og min tipp-tipp oldefar het også Christoffer(1781-1830), så det er lett å gå litt i surr.Det er vel også er spørsmål om hvilken kilde en skal stole på her. Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Nermo

Knut Skorpen: Forbindelsen mellom disse Lossius/Holst går nok gjennom Testmann-døtrene:Maren Testmann Klingenberg på Hitra (f.1775) (som hadde Lorents Holst i tjeneste i 1801) var datter-d. av Nils Lossius, bror av Christopher (Morten?) Lossius (1719-90(76?)) på Holden i Hemne. Hun var g.m. Petter A. Koch, sønn av Johanna Marie Testmann (1721-94), søster av Dorothea Cecilie, mor til Christopher Lorentsen Lossius Holst, tydeligvis død før 1801 og antakelig far til Lorents (på Hitra) og Ellen Catharina i Ytre Stangvik (1801).En tredje søster, Maran Marie Testmann, var kone nr. 2 til Christopher Lossius i Hemne. Han kjøpte Holden i 1754, etter at hans svigermor's 2. mann Peter Andreas Kolderup var død. Svigermoren var den Maren Marie som Benthe Bråthen kaller Lyng, som såvidt jeg vet var d. av Johan Pedersen Holthe og Maren Hansdatter Nobel. Jeg vet ikke hvor Lyng-navnet ev. kommer inn her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Takk Per, for overraskande svar etter snart to år!Eg har teikna opp eit heilt slekstre for å forstå kva du skriv, det vart komplisert. Men eg forstår deg slik at Ellen Cathrine f. 1784 har namnet Lossius frå faren Christopher Lorentsen Lossius Holst f. 1754, som igjen har ervd Lossisnamnet frå ein onkel.Og den fattige og faderløse Ellen Cathrine Lossius var oldebarn til Maren Marie (Lyng?). Kan eg vere arving til ein Nobelformue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Håper du Bente fortsatt er med etter to år (bedre sent enn aldri): Morten Lyng Lossius har åpenbart fått Lyngnavnet fra sin mors første mann Morten Lyng, slik skikken var dengang.Og nå er jeg spent på hvem som kan komme først med avsløringen av Hedvig Assens foreldre, du Per, eller Bjørn! (Skulle altså gjerne visst dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, Knut, Maren Holthe var oldemoren. Og Morten Lyng Lossius har nok Lyng-navnet fra hospitalsforstander Morten Lyng, men jeg hadde notert meg at han var g.m. Maren Marie Holte (1699-1766), Mortens mormor, i så fall hennes 3. mann. Men nå ser jeg av Christian's innlegg at Morten Lyng istedet var 1. ektemann til hennes datter Maren Marie Testmann, g. 2. gang ca. 1754 med Christopher Lossius (1719-1776). Morten Lyng og Maren Testmann hadde datteren Malene (Margrethe?) Christine Lyng, som i 1765 fikk datteren Maren Testmann Bredal med sin 1. ektemann sjøoffiser Anderas/Anders Eriksen Bredal fra Romsdal. Var forresten Maren Marie Testmann første kone til Christopher Lossius, eller hadde han vært gift tidligere ?Og forøvrig ser jeg ingen grunn til å gjøre noen hemmelighet av at foreldrene til Helvig/Hedevig Assens (1683-1752) g. Christopher Christophersen Lossius (1679-1741) på Rødven, var handelsmann på Grimmergård i Borgund, Sunnmøre, Niels Pedersen Assens (død 1718) og Martha Jacobsdatter Dishington (1646-1723) fra Bergen. Hedevig hadde (de yngre) søstrene Anne Lucie og Alhed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Heilt rett, Per, nesten. For Grimmergård låg nok i Borgund sokn og skipreide, men i Ålesund, som allereie då var ein liten by med 200-300 sjeler. Og fru Lossius sitt fornavn var ikkje Hedvig, som eg kom i skade for å skrive, men Helvig.Slekta til Nils Pedersen Assens er lite kjent. Etter aldersoppgåvene då han omkom 1718(med jekta si på Stadhavet) var han fødd 1652. Han er trulig lik Nils Pedersen fra Århus som 1683 tok borgarskap i Bergen. Han var såleis ikkje fra Assens på Fyn, men fra ein stad Assens på Jylland, kanskje.Nils Pedersen Assens hadde ein bror på Sunnmøre som kalte seg Rasmus Pedersen Folchmar. Dette kan kanskje gi ein peikepinn om opphavet.Assens grunnla eit handels- og grunneigardynasti i Ålesund som sto ved lag like til 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.