Gå til innhold
Arkivverket

[#5154] Kråkstad


Gjest Bjørg Thorsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Thorsrud

Anne Marie Christiansdatter f.1835-36 i Kråkstad. Hennes far var Christian Larsen mor Gunild Ericsdatter. Hun ble født "under garden Schodboe" - Skotbu. Hvor kom Christian Larsen og Gunild Ericsdatter fra? Takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 ligger gården Schodboe i Kråkstad i Akershus, men det visste du vel kanskje. Du må nok gå til kirkeboka fra Kråkstad, og se om du kan finne foreldrenes giftemål.Kanskje det står der hvor Christian kom fra. Gunild kom jo fra Schodboe iflg. deg selv. Christian og Gunild er vel begge kanskje født etter 1801, og da muligens gift et tid etter 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Thorsrud

Hei Berit ! Takk for svar. Det var nok til å misforstå, men "hun" viser tilbake på Anne Marie. Har ikke funnet noe giftemål Christian - Gunild i Kråkstad. Men... i ft.1865 skrives Anne Marie født i Kråkstad, i 1900 tellingene er hun født i Våler. Hun i Son. Det stemmer. Så fant jeg da giftemål mellom Gunild Ericsdatter og Christian Larsen i Våler 1831. - og en utfytting til Kråkstad. Til overmål har jeg funnet vielse Anne Marie Chistiansdatter og Johan Edvard Johansen Vestby kirke, (stemmer), men .. her er ikke brudens fars etternavn angitt - bare Christian. Problemet: Er foreldrene folket som er gift i Våler og kommer fra Våler - eller har salig Christian fra Kråkstad dratt til Våler for å gifte seg ? Eller ....? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Har du sett i bygdeboka for Kråkstad? Den er riktignok veldig "dårlig" , men man kan ha flaks...vet du om de var gardbrukere eller husmenn? (Jeg har denne hjemme i heimen min) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Thorsrud

Takk for svar Laila !Ja, jeg har vært gjennom det meste Kråkstad - Ski - Ås.Christian Larsen var mest sannsynlig husmann "under gården" Schodboe (Skotbu). Han er i alle fall ikke nevnt i bygdeboka og det skulle han vel vært om han hadde vært eier der.I kirkeboken Våler var Christian Larsen 39 år - da han giftet seg med Gunild Ericsdatter 25. De giftet seg 1831, altså var Christian født 1792.Ft. 1801 finner jeg Christian Larsen 8 år gammel. (altså født 1792-93) han bor på garden Langhuus Far Lars Larsen 65 g.2.g. med Malene Andersdatter 45. Lars Larsen døde 1806 på Langhuus iflg.bygdeboka (bekreftet i kirkeboka)Iflg. Family Search er Christian Larsen født på Midtsjø 1793 dette stemmer nok da Lars Larsen makeskiftet Midtsjø med Langhus. Men er dette "min" Christian Larsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest kjell-Erik Andal

Se under 'Folloslekt' hos vår eminente slektsforskergruppe, der er alle som er født i Kråkstad og omegn på 1700 tallet og et stykke opp i 1800 tallet nedtegnet:www.skislekt.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Thorsrud

Hei Kjell-Erik Andal Takk for tipset. Har henvendt meg under 'etterlysninger', så nå setter jeg min lit til dere. Mvh Bjørg Thorsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.