Gå til innhold
Arkivverket

[#5157] Lars Andersen, f. 1810,døpt på Hemnes, gift 1841


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg har dette om Lars Andersen, født 1810, døpt i Hemnes kirke, gift i 1841 med Birgitha Davina Olsdatter. Men er det noen som vet hva hans foreldre hette og hvor de kom fra? Har en mistanke om at han kanskje er sønn til en lappenke Kirsten Larsdatter som skal ha flyttet til Rana i 1832. Er der noen som vet noe om det? Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Løvstrand

Hei Birger! I kirkeboka for Hemnes finner jeg en Lars,døpt 1810 av foreldre :. Anders Andersen Taalman Lap og Kiersten Larsdatter. Vanligvis pleier det å stå hvor foreldrene er bosatt, men det står det ingenting om her.Jeg forstår ikke hva (Taalman Lap) betyr.. Kanskje noen andre vet det? I FT.1801 for Ranen, finner jeg bare en Anders Andersen som driver med rein, men her heter kona Kiersti Pedersd. Hilsen Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Gunhild. Tusen takk skal du ha. Det er nok rette personen. At faren heter Anders Andersen Taalman Lap, kan nok også stemme. Men det at han heter Taalman Lap vet ikke jeg betydningen av. I folketellingen for 1865 i Rødøy står Lars Andersen oppført som 46 år og "Fuld Fin, men forstår Norsk." Kan det ha noe med at han var Finnsk Lap å gjøre? Jeg har en annen kilde som sier at moren heter Kirsten Larsdatter, Lappenke flyttet til Rana i 1832. Så det er nok den rette. Men skulle gjerne visst litt mer om faren er finsk og hvor moren var gift og med hvem. Men igjen takk skal du ha! Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Hei Birger. Noe om Lars Andersen. I Teleslekta folketellinga 1865 står det: "Fuld Fin, men forstaar kun Norsk". Du har ikke fått med "kun". Foreldrene er begge samer, men han kan ut fra det ikke ha vokst opp i et sterkt samiske miljø?Da han ble viet i Rødøy kirke 18.10.1841 var han nevnt som ungkar på 26 år, bosatt Vasvik, født Grønhei i Hemnæs, sønn av Anders Andersen.Norsk historisk leksikon: "Finn, den norske betegnelsen på same. .......Finn brukes i Nord Norge ikke på folk fra Finland; disse kalles finnlendere eller kvener.".Gamle Havnø skrev en artikkel i Håløygminne "De siste lapper i Rødøy". Han brukte lapp og reinlapp.Eller så kan jo Talmann var en "yrkestittel" eller noe "geografisk" navn, uten at jeg vet mere om det.En hilsen fra Gamle Rødøy. Johan Martin Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Johan Martin. Takk for svaret. Det er riktig at det i Teleslekt NBR folketelling for 1865 under merknad står "Fuld Fin, men forstaar kun Norsk". Jeg beklager derfor at ordet "kun" i farten hadde falt ut. En annen ting er at jeg skrev 46 år i stedet for 26 på Lars Andersen. Dette at han skal være født i Grønhei i Hemnæs, kan være en misforståelse, for min kilde kjente godt til at han var på Grønli, Hemnes, men det har jeg ikke funnet-Kan ordet "Talman" kanskje ha mer med deres religion å gjøre. Jeg tenker på ordet "talisman" som egentlig er et ord som kommer fra arabisk og betyr en gjenstand som antas å ha overnaturlig kraft og som kan gi eieren vern og lykke. Blant Cree indianerne i Canada har de snakket om talmannen, og mente da medisinmannen. Ut fra det så kan det nok hende at ordet talman kanskje kan bety noe i nærheten av det samme som på dialekten heter "Bumain". Yrkestittel er kanskje ikke langt av veien. Men jeg håper at andre som har greie på slike uttrykk kan svare på det. Mvh Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg har nå gjennom en fetter av meg undersøkt litt om dette med "Taalman Lap" og kan ooolyse følgende: Ifølge Kulturetaten Nordland Fylkeskommune i Bodø, så var en Taalman Lap en meget betrodd person. Han ble ansatt av det offentlige d.v.s.amtmannen. Det er vel det samme som fylkesmann idag. Han hadde til oppgave å telle og holde kontroll med tømmerfløtingen, og avgi raport til amtmannen. Dette var en meget betrodd stilling. Det er ikke noe i det materialet som er tilgjengelig som tilsier at benevnelsen hadde noe med lapper (samer) å gjøre. I tilfelle så måtte det være telling og kontroll av rein. Dette til orientering. Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Sitat fra Norsk Historisk Leksikon: "TALMANN (jfr. eng.tallyman, teller), på 1800 tallet en edsvoren betjent ved enkelte større lenser. Ifgl. resol. 11.mai 1819 skulle talmann foreta opptelling av fløtningstømmeret, gi eierne en talseddel med oppgave over mengden, samt innføre alle talsedlene i en autorisert protokoll, TALBOK. Talmann skulle innsettes av amtmannen etter forslag av fløtningsinspektøren. KF".Etter også min vurdering må ikke talmann (yrket) og Lap sees i sammenheng, som også nevnes i siste innlegg.Det vil være interesert å høre mere, om det kommer frem flere opplysninger om denne person. Med hilsen JMM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.