Gå til innhold
Arkivverket

[#5158] Pinsevenner


Gjest Nina Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Johansen

Hei. Er det noen her som har noen forslag om hvordan man kan finne mennesker som tilhørte religøse sekter??Min tippoldemor og hennes mann var pinsevenner. Hun, Jenny Albertine Jensen, er f. 2 okt 1882 i Kristiania. Hun var gift med Gustav Adolf Ekelund, som var f. i Høland 1885.Gustav vet jeg det meste om. Men så var det Jenny da..Jeg fant de i Kirkeboka for Fet, der de giftet seg 29 sep. 1904. Jenny sin far heter Einar Jensen. Og videre står det:"Bruden tilhører den biskoplige methodistmenighet i Hamar".Jeg finner en Einar Jensen i 1900-tellingen for Stange, på gården Bjerkely.Gift med Marthe, og disse var Methodister. Men om det er rett familie vet jeg jo ikke. Selv om deres barns navn går igjen videre i etterslekta...Er det noen som vet noe, eller har noen forslag til meg, ville jeg bli glad.Mvh. Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Hvordan det er med pinsevenner vet jeg ikke, men metodistene fører kirkebøker. Jeg vet det ern en del menigheter som ikke fører kirkebøker, men det gjør metodistene.MEN, jeg tror ikke at kirkebøkene til Metodistkirken er kommet ut på riksarkivet ennå. Det er ikke så fryktelig lenge siden metodismen kom til Norge.(rundt 1860) Det du kan gjøre er å henvende deg til Hamar Metodistkirke og høre om de har kirkebøkene for aktuelle tidsrom og eventuelt om de kan se etter for deg , hvis du ikke kan kikke selv. Dessuten kan det hende menigheten har gitt ut noen små hefter om seg selv og sin aktivitet og kanskje hvis det har vært en aktiv familie det står noe om "dine" der.Håper du lykkes. Christina( som selv er metodist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Tusen takk for svar. Trur jeg får ta en telefon til Hamar!! Tipset om heftene høres morsomt ut, får håpe jeg har hellet med meg.Takk skal du ha. Hilsen Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.