Gå til innhold
Arkivverket

[#5163] Ole Nielsen Dahl/Petroline Jetmundsdatter


Gjest Svein Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Hansen

Søker opplysninger om ekteparet Ole Nielsen(Nilsen)Dahl og Petroline Jetmundsdatter.Jeg har ingen opplysninger om dem.Men de har en datter Anne Johanne Nilsdatter som var gift med Jacob Hansen født 1817 i Korskirken,Bergen.Yrke :Repslagerarbeider. De var bosatt i rode 24-75 Sandviksveien ca.30. Håper det er noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Ole og Petroline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

HVOR har du fått rede på foreldrenes navn - spesielt morens? Så vidt jeg kan se finnes ingen Petroline Jetmundsdtr. i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Hansen

Svein Arnolf!! Anna Johanne f.9/2-1820 Nykirken Bergen (dåp?) Foeldre Ole Nielsen Dahl og Petroline(Peroline) Jetmundsdatter. adresse 5 rode 173 (Tyskesmuget?) Faddere Massi rasmussen,jomfru Henrikke Ellertsen,skipper Sløren Paulsen,borger Elias Ringhiøb,maler Mathias Rødder.Det er kun disse opplysningene jeg har om Ole Nielsen Dahl og kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er litt mistenkelig at Petroline ikke synes å være i 1801-tellingen, med mindre hun var ekstremt ung da datteren ble født (dvs. født etter 1/2 1801)er hun kanskje uteglemt? Det er flere enn man tror som mangler der. Har du funnet flere barn til dette paret i Bergen? Lett etter giftermål? Funnet ut når og hvor de døde? Det er ikke sikkert at de var i Nykirke-menigheten hele tiden. Finnes det noe skifte bevart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Jeg tror det er samme ektepar som får sønnen Niels Olaj Pedersen i 1817. Da er foreldrene oppgitt til å hete Ole Nielsen Dahl og Peroline Pedersdatter, og de har adresse 5-173. Som du ser er ikke alltid patronymikonene helt å stole på.I folketellingen for Bergen 1815 finnes dette ekteparet under adressen 5-173, da som Ole Nielsen og kone Peroline Nielsen med barna Oline Christine, Anna Bertine og Berte Martine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Enig at det trolig er de samme. Det kan godt være dem i 1815 også. Det at Peroline her kalles "Nielsen" er nok fordi hun var kona til Ole Nielsen. Fenomenet med å ta mannens farsnavn som etternavn for begge begynte først i byene. I og med at noen gjorde det og andre ikke, kan det føre til et skikkelig rot i overgangsfasen. Også så sent som i 1865. 1815 er faktisk veldig tidlig når det gjelder det der.Med flere barn i 1815 burde de finnes i 1801. Det synes i hvert fall som om kona kan være uteglemt. Jeg ville ha fortsatt å lete etter vielsen. Det kan være større sjanse for å finne den, som en begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.