Gå til innhold
Arkivverket

[#5168] Jørgine Kristine Madsd/Norderhov/Usa


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei prøver og finne denne damen i Usa og det ser ikke ut til og være lett.Hun og hennes mann Ole Christiansen,Hafnor emigrerte fra Kristiania,han 28/4-1893 og hun finner jeg kansje i mai 1894 sammen med noen ukjente barn.Ole skal visstnok ha omkommet i en arbeidsulykke etter noen år (kan ikke finne noe i death index).Han er født 12/2-1870.Jørgine er født 8/9-1869.Sammen hadde de en datter født 1890 som ble igjen hos sine besteforeldre.Etter at Ole dør treffer Jørgine en svenske og gifter seg med han og får 3 barn.Vet ikke hva denne svensken heter men har det kjente etternavnet Johanson/Johnson.Navnet på dems barn er etter hva jeg vet Johanna,Emil og Mary.Johanna var bosatt i Wiscunsin,Duluth.Jeg har lett ganske lenge etter disse 2 over there uten resultat og håper noen kan hjelpe. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei BJørn! Først, SSDI (death index) startet ikke før utpå 50-tallet, tror jeg, så det er ikke rart du ikke finner Ole der. En annen ting som er litt rart, er at når Ole Kristiansen emigrerer (regner med at det er den rette jeg har funnet, skrevet med K - ikke nevnt Hafnor) drar han som ugift til New York. dette kan selvsagt være feil...og Jørgine M. Hafnor drar 1894 som Gift til Quebek (Canada). Det kan jo være at det var kortere vei derfra til der mannen var, og at det er feil at Ole er ugift. (som sagt, hvis det er rett Ole jeg fant). Du bør finne ut hvem de to ukjente barna er sine. Det bør være en enkel sak, kanskje hun rett og slett er feil dame:) En kjapp tur på RA vil gi deg svar på det. Det virker litt usannsynlig at hun tar med seg et fremmed barn på 2 måneder...og, når mannen dro 1 år før, og hun har med seg et 2 mnd. gammelt barn....hvis det er hennes ville jeg tro han ville bli litt sur? (vel, det KAN ha gått akkurat :)) Så, det bør du nok finne ut av, særlig når du ikke har hørt at hun hadde disse to... Vet du når Johanna bodde i Duluth, og hva hun het da? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Laila.Det er ikke sikkert det er samme Jørgine som dra i 1894.Så det er en ting jeg skal sjekke ut om det er flere Jørgine fra Ringerike som har emigrert.Jørgine og Ole giftet seg i 1890 i Hole kirke og da er Ole nevnt med navnet Hafnor.Når det gjelder Johanna så vet vi at hun bodde der på slutten av 1960 tallet da min bestemor fikk det siste brevet.Hun het Johnson/Johanson f.rundt 1900 da det sies at hun var rundt 60 år gammel da siste brev kom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Jørgines yngre søster Marthe Marie Madsen f.1872 reiser fra Oslo 9 August 1900 til Wisconsin med båten Norge.Jeg tror hun da skal dra til sin søster som må være og finne i Wisconsin eller Minnesota.Jag kan heller ikke finne foreldrene i kirkebøkene her i Norge så de er nok døde. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen.Jeg finner hennes mann Ole Kristiansen på sidene til Ellis Island som ankommer New York 20 mai 1893 med båten Peruvian fra Skotland.Som sagt finnes det 1 stk Jørgine M. på emigrantsidene her som emigrerer og mål på reisen var Quebec.Jeg spør finnes det noen sider i Canada man kan søke på. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei!Jeg har nå kommet i kontakt med Jørgine` s etterkommere i Usa.Jørgine var gift for andre gang med sjømann Johan Anderson (Svensk)og bosatte seg i Ashland,Wisconsin og jobbet som syerske der nede.Jeg spør om dere har noen forslag på hva hun kunne ha kalt seg der nede.Hennes første mann Ole dør i en arbeidsulykke før år 1900. Håper på noen fine forslag. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei er det noen som har tilgang til tellinger eller noe sånt nede i Wisconsin.Har fått greie på av en Amerikaner at hun var skrevet inn i Emigrantprotokollene som Jorgine Hafour eller Matson og at hun hadde med seg 2 barn ukjent for familien her men disse het Ingvald Olsen f.1891 i Hole og Ida Olsen f.1895 må være født i Wisconsin og omerådet må være Ashland eller der omkring.Fint om noen kan hjelpe. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Marthe H. Madsen ankommer Ellis Island 25.8.1900 28 år gammel, skal til Ashland, Wisconsin til Johan Anderson. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Finner ingen Johan/John Anderson i Ashland som kan passe. Men, siden du nå har fått kontakt med etterkommere der borte, må det vel gå an å få dem til å gå bakover? Er det barnebarn eller noe? Siden det har kommet fram en Ingvald der, må det vel være Jørgine M. Hafnor som og er rett person i emigrantlista? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Laila.Takk for hjelpen.Marte er søster til Jørgine og hennes ankomst visste jeg om.Når det gjelder John Anderson så kom han fra Sverige og skal ha vært sjømann.Jeg tror han John og Jorgina ble funnet i en census fra 1920.Jeg har funnet ut at det er oldebarna.Jeg lurer fælt på hun Ida Olson født 1895,kan man finne birth records på nettet. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Bodde de i Ashland i 1920? I byen Ashland eller et annet sted i Ashland county? Veldig lite født på nett (untatt familysearch, men der regner jeg med du har vært...) men la meg myse.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei.Jeg sliter fortsatt med og løse denne gåten og tenkte jeg kunne spørre noen her med tilgang til US Censusen.Jeg fant en god kandidat på Genelogy.com.Se på denne.......Georgana Anderson found in:Census Microfilm Records: Wisconsin, 1900 Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg videre.Se historien om Jørgine over. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Bjørn, sorry, denne damen er født i Scotland i februar 1870, så det er nok ikke din. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En annen ting, 1900-census er bare indexert på hovedperson i familien, så dersom Jørgine var gift, så er hun ikke i indexen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Uff da,jeg som trodde jeg kansje hadde funnet en kandidat,ja ja får vel lete videre da.Laila tusen takk for hjelpen.Hun var jo gift med Johan Anderson,Sverige,så da står hun nok ikke der da.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Bjørn, det finnes en John R.Anderson 60 år svensk med kone som er 52 i 1920 tellinga for Ashland twp. Det står bare Mrs. John R. der hennes navn skulle vært så her må andre kildre brukes for å se om dette kan være Jørgine. Barn:Harry 29, George 19, Charlotte 16 og Catherine 12. Alderen til kona her stemmer ialfall bra og siden de skulle ha bodd på dette stedet og gift med svenske så.....ikke umulig at dette er riktig.OBS. Det var 7 andre John Anderson der, 1 finne og resten svensker men alle hadde feil kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Hans.Takk for opplysningene.Jeg er ikke sikker på om dette er rette person.Jeg kjenner ikke til navnene på barna.Hun hadde 4 barn fra før og de to minste ble med til Usa (Ingvald født 1891 og Martin født 1893,begge født i Hole,Ringerike + Ida Olson født i 1895 i Wisconsin.Med Johan fikk hun 3 barn som jeg vet om og det er Johanna f.1906, Emil og Mary.Jeg skal notere meg ditt funn i min videre forskning.Takk nok en gang Hans for hjelpen.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Bjørn, er du helt sikker på at Jørgine bodde i Ashland County WI? Kan du bekrefte det skal jeg sjekke noen andre kilder. hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen.Om jeg kan bekrefte det 100% er jeg ikke sikker på,men når hennes søsters kommer ned i 1900 oppgir hun at hun skal til Birth lake Wisconsin og Johan Anderson.Det er jo klart at det kan være flere plasser i Wisconsin dem kan ha bodd. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Bjørn, jeg kan bekrefte ad de bodde i Ashland. Ida f.3/9 og døpt 25/12-1895 First Lutheran i Ashland. Foreldre er:Ole K. Hafnor og Jørgina Hafnor. Ole K. Hafnor jordfestet 10/5-1896 i samme kirke. Har ikke tid til mer, reiser til Oslo om en time. Kan treffes på 48103860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Den John R. Anderson funnet i Ashland f. i Sverige er nok og feil. Hans kone var Caroline, og barna altså Harry, Kathrine, og Charlotte (slik at du ser det er samme John R).Denne etterkommeren du har kommet i kontakt med, hvilken linje er han fra Jørgine? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Hans.Tusen hjertelig takk for hjelpen.Dette er riktig familie.Jeg er på trippen til og reise på ferie nå.Til Laila:hvilke etterkommer tenker du på.?-Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Laila,det er barnebarnet til Jørgine og Johan.En gammel dame. Har ikke hatt så stor kontakt, men noe,jeg drar på ferie nå,men tar opp igjen debatten etter ferien.God sommer til alle som har hjulpet meg.Sommerhilsnen fra Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Bjørn, nå kan du spørre din gamle amerikanske slektning om resten, hun kjenner vel til noen yngre av slekta der. Jeg gjør ikke noe mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.