Gå til innhold
Arkivverket

[#5170] Sven Torstensson "ved Skjebergkilen" - død etter 1


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Sven kommer opprinnelig fra Mällegården i Näsinge, Bohuslän, men sammen med tre brødre valgte han å bli nordmann da området gikk over til Sverige. Hans far, Tosten Meelgaard (-1680), eide gårder i Aremark, Berg og i Bohuslän. Broren Anders som havnet på Tolsby i Aremark har jeg oversikt over, likeledes flere søsken som ble igjen i Sverige. Men de to brødrene Sven og Torsten har jeg ikke klart å finne.I en domssak i Sverige fra 1726 er imidlertid Sven omtalt som "Sven Torstensson ved Skjebergkilen". Er det noen av dere som kjenner denne karen eller som har ideer om hvor jeg kan lete. Hva finnes f.eks. av aktuelle gårds-/bygdebøker?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest J. Nordheim

Svens navn har nå dukket opp fra en domsbok fra 1703 hvor det omtales en grensetvist mellom gårder i Näsinge og Lommeland (Bohuslän). Sven omtales der som strandsitter som bor i Sohn (Son) i Norge, og at han hadde rømt fra riket for 15-16 år siden. Det opplyses for øvrig at hans far Torsten i Millumgården 'för sitt förgripeliga tahl emot Cronen' ble fengslet og døde på Bohus (festning).Kanskje noen ut fra dette kan komme med suplende opplysninger?Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.