Gå til innhold
Arkivverket

[#5174] Fru Kristin på Botner


Gjest Eva Lillian Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Lillian Vedahl

Er det noen som vet hvor Fru Kristin på Botner kommer ifra? Jeg vet at hennes far het Nils Jenson og at Kristin døde omkring 1518 på Botner. Kristin hadde jo frue tittelen, så hennes far var kanskje adlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg tror nok at det vanskelig skal gjøres å finne informasjon om disse personene. Det er sparsommelig med kilder fra denne tiden, og jeg tror at alle mulige kilder som kunne inneholde informasjon om fru Kristin er utforsket (jfr. boken om Botner-slekten), og eventuelle forsøk på å rekonstruere hennes ættetavle ville bli ren gjetting. Generelt er vi jo på særdeles usikker grunn når vi har kommet så langt tilbake.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den kilden det siktes til, oppgir at hustru Christin, Nils Jenssons dotter, var eier av Botner. Hun tituleres med andre ord som hustru, ikke som frue. Kilden er i Dipl. Norv., såvidt jeg husker fra 1517. Jeg har kommet over et par danske adelsmenn i tiden 1510-1520 ved navn Nils Jensson, som kunne være hustruens far (men ingen norske). Den ene av disse het vekselvis Nils Jensson og Nils Torkelsson (han het virkelig dette, der er ikke en sammenblanding). Han var presteutdannet, og i 1518-20 kannik i København, men hadde en rekke verdslige oppgaver. Han kunne være hustru Christins far. Men jeg kan ennå ikke _påvise_ at han også var det. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.