Gå til innhold
Arkivverket

[#5181] Kirkebøker for Røyken, fra beg. 1800


Gjest Kjetil Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Johansen

Er det noen som sitter på kirkebøker for Røyken, fra beg. av 1800 tallet. Jeg har noen navn som jeg gjerne skulle ha sjekket opp. Helmer Trulsen f. ca 1817 , Røyken g.m. Andrine Abrahamsdatter, f ca 1817, Røyken.Barn: Maren Lorene Helmersdtr. f. 20.4.1839, Røyken.Helmer skal ut i fra hva jeg kan se min tipp tipp oldefar, på farssiden. Finnes det Informasjon om evt. Helmer's foreldre, eller Andrine's foreldre ?På forhånd mange tusen takkKjetil Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Jeg sitter ikke akkuratt på dem, men jeg har i hvert fall skrevet av kirkebøkene for Røyken fra 1814 og fremover. Når har jeg lett etter disse to navnene uten å finne dem. Det kan neste se ut som de kan være født utenbygds begge to.Det kan selvsagt være feil i men avskrift av bøkene. Det er imidlertid merkelig at det skulle være feil for begges vedkommende, så jeg holder en knapp på at de må være født utenbygds.Dåpen til Maren Sørine har jeg funnet og den ser ut til å stemme med det du har. Disse to har født følgende barn som er døpt i Røyken:Andreas født 7.2.1825, Karen Laurense født 21.11.1827, Michal født 9.11.1835 og endelig Maren Sørine som altså er født 20.4.1839.Helmerik (som jeg mener han heter) og Andrine ser heller ikke ut til å være i Røyken i ved folketellingen i 1865.HilsenOdd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis det den Helmrich Trulsen og den Andrine Abrahamsdatter (Kiegstad) jeg tror det er, ble begge født i Røyken, hhv. 1789 og 1797. De giftet seg 24.4.1823.Jeg har registrert følgende barn: Andreas f. 7.2.1825, Karen Laurentze f. 21.11,1827, Michael f. 22.1.1831, Karen Mathea f. 7.5.1832, Michael f. 9.11.1835, Maren Sørine f. 20.4.1839.Helmrich Trulsen døde 9.5.1848. Andrine Abrahamsdatter døde 27.3.1854 (bosted 1854: Griniengen).Jeg har også registrert etterkommere til Maren Sørine t.o.m. FT1900.Årsaken til at jeg har disse opplysningene er at Helmrich Trulsens bestefar; Helmrich Trulsen Myhre (1723-1797) var min 4-tipp-oldefar og jeg har tatt bryderiet med å registrere endel av hans etterkommere.Kom gjerne tilbake hvis du trenger mer.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hallo igjen! Antar som sagt at det dreier seg om Helmrich Trulsen, f. 1789. I mine notater har jeg da følgende:Foreldrene het Truls Helmrichsen Myhre (1766-14.2.1856) og Anne Olsdatter... De fikk to sønner, Anders (1787-1787) og Helmrich (1789-1848); de var ikke gift. Har faktisk ikke funnet noe mer om henne, men Helmrich Trulsen finner du ihvertfall som pleiebarn på Laheld Hovedgård i FT1801.Faren, Truls Helmrichsen, giftet seg 4.1.1794 med Kari Evensdatter Schryset (1755-18.2.1849). Har registrert fire barn: Anders, (1795-1833), Anne f. 1797, Hans f. 1800 og Tolline f. 1803.Truls Helmrichsen var yngste sønn til Helmrich Trulsen Myhre og Anne Johannesdatter Braaset (1724-1770): Helmrich og Anne fikk 9 barn etterat de giftet seg 16.8.1750: Elina f.1751, Even (1752-1752), Mari (1753-1826), Hans (1755-1756), Anne f.1757, Trine (1759-1831), Truls (1762-1765), Johanna f.1765 og Truls (1766-1856).Har ikke fått kontrollert opplysningene mot kirkeboka (for Lier), men det synes som om den godeste Helmrich Trulsen Myhre giftet seg 2 ganger etterat den første kona, Anne Johannesdatter, døde i 1770: Først i 1778 med en Kari Johannesdatter (1712-1781) og deretter i 1787 med en Sidsel Jonasdatter.Har endel mer også - hvis du er interssert:Hilsen kjell.hamberg@tm.telia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Johansen

1817, hvilket jeg antar å være rundt 1817, men kan jo da også bety tidligere enn 1817.Kjell! Jeg tar gjerne kontakt via mail, så kan vi utveksle mer informasjon der. Jeg har en del informasjon om etterslekten i det leddet jeg tilhører fra Helmrich og frem til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiJeg har en Johannes Helmrikchsen, født ca.1745 i Røyken, gift med Ronnou Amundsdatter. Det er det andre ekteskapet til Johannes. Jeg bare lurer på om Johannes kan være en bror av Truls. Vet noen noe om dette. Johannes er min tipp-tipp-tipp-oldefar. I 1801 tellingen er han å finne på gården Heileberg, mens Truls er på Myhre.lars løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei, For å komme med et innspill fra sidelinjen - gjennom mitt arbeid med egen slekt har jeg registrert at navnene Helmerich, Truls og Even ofte forkommer både på Heckleberg og Myhre, så det er lett å blande kortene hvis man ikke setter seg ned med kirkeboka.Hvis Johannes Helmrichsen og Kjetil Johansens Helmrich Trulsen har felles aner, tror jeg at man må tilbake til en Even Heckleberg, født rundt 1660 (pluss/minus), for å finne felles knutepunkt.Johannes Helmrichsen bør da være denne Evens barnebarn gjennom en sønn Helmrich; født 1685-1700?).Even Heckleberg hadde ihvertfall en sønn Truls (f.1689) som igjen hadde (bl.a.) en sønn Helmrich (f.1723)Denne Helmrich Trulsen er bestefar til den Helmrich Trulsen som Kjetil Johansen opprinnelig etterlyste.Noen må gjerne korrigere meg!Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Helmrich Evensen Heckleberg var høyst reell, han!Kirkeboka for Røyken forteller at han døde i april 1778, 80 år og 6mndr. gml. (f. 1697).Kirkeboka for Røyken forteller også at han giftet seg med en Anne Pedersdatter i 1727. Fant i farta to barn, døtre Siri f. 1727 og Maria f. 1728.En tredje datter, Anne, døde i 1777, 44 år gml,(dvs. født rundt 1733.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Truls Helmrichsen gift med Marie Johannesen får en rekke barn rundt 1750 og senere. Jeg finner imidlertid ikke Johannes på IGI. Men med mor som heter Johannesdatter skulle det vel være ganske så trolig at det har vært en sønn som har blitt oppkalt.Men foreløpig ingen konkrete funn på Johannes Helmrichsen, bortsett fra folketellingen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Her er det behov for å gå nye runder med kirkebøkene for Røyken! Og for Asker!I IGI finner du nemlig en Helmrik Trulsen, f.12.9.1720 i Asker og en videre en Truls Helmrichsen, f.10.5.1742 i Røyken, foreldre til sistnevnte: Helmrik Trulsen og Marie Johannesdatter.Med det utgangspunktet har jeg en følelse av at du vil finne fødsel/dåp for Johannes Helmrichsen i Asker?Og samtidig oppstår f.eks. spørsmålet; Hvem var foreldre til Helmrik Trulsen f.1720 i Asker?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg søkte i basen til RHD for Asker og fant i alle fall ei Marthe, død i 1804 med far Johannes Hendrichs på Fossom ejer. Jeg finner henne også som døpt, med alle faddere fra Grini ejer. I 1805 dukker det opp ei ny Marthe, samme far og det kan se ut som om mor er Olia Johannes, hun er i alle fall nevnt under introduksjon. Faddere fra Grini og Fossom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Til Lars Løkkebø!Har brukt kvelden til å søke rundt i IGI og 4 mapper med kopier av kirkebøkene for Røyken. Har ikke kopi av alt, så foreløpig er jeg litt usikker mhp. den Helmrik Trulsen du nevner (han med kone Marie Johannesdatter) og tilknytingen til Røyken.I IGI fant jeg 5 barn som skal være født/døpt i Røyken, Truls f.10.5.1752, Marie f.3.4.1754, Anna f.16.6.1756, Eli f.18.9.1758 og Karine f.29.12.1760. Problemet er at for ihvertfall 4 av dem er det også oppgitt at de er født i Skoger, (Har som sagt ikke muligheten til å sjekke Røyken i detalj akkurat nå).At det er samme familie er jeg ganske sikker på, men jeg klarer ikke i øyeblikket å se hvor jeg skal plassere dem og foreldrene (spesielt faren). Faren er nemlig ikke den samme som den Helmrich Trulsen (f.1723), som jeg har referert til i et av mine tidligere innlegg og den Truls Helmrichsen som jeg refererer til i mitt innlegg fra 15.3 (gift med Kari Evensdatter Schryset 4.1.1794 er født i 1766, ikke 1752.Kan noen andre hjelpe???Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd Arne Svendsrud

Jeg har noen kopier av opplysninger som skal gjelde den slekten du er ute etter i Røyken. Hvis du oppgir E-postadresse kan jeg oversende dem til deg. Det er vanskelig med kopier i dette Forumet. Min adresse er odd.arne.svendsrud@eunet.noHilse Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.